• Baby Doll

Olika könsroller- Vad tycker DU?

Nu tänkte jag fråga er lite vad ni tycker...
    Det är så mycket debatt kring dagens feminister om allt vad jämställdhet heter, är nyfiken på hur ni tycker och tänker kring dessa:

* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
    * Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    * Är det OK med rosa kläder till pojkar?
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
    (det finns dem som absolut inte vill att deras flickor ska ha rosa kläder)
    * Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Och detta med leksaker då...

* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
    * Bilar och spindelmannen till flickor?

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *

Skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker på min blogg!

www.mybabydolls.blogg.se
    (under inlägget "olika könsroller")
    Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 21:38
    Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
    Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Ska pojkarna ha långt hår?

(Personligen skulle jag INTE låta min son gå nånstans med klänning, och jag klär definitiv mina flickor i rosa och volanger, jag tycker att det är fint.)
  • Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?
  • Baby Doll

Ang mitt inlägg så var det bara frågor jag ville ställa, av ren nyfikenhet.
    Om ni skulle läsa mitt andra inlägg jag gjorde så skrev jag mina åsikter där-
    - Jag skulle inte låta min dotter RAKA av sig håret.
    - Min son får ha rosa tröjor
    - Han får leka med dockor + dockvagn, men det är inget MIN MAN skulle köpa

Konstruktioner: "Transvestit är du när du "klär ut" dig till det andra könet, inte när du tar på dig en klänning och fortfarande känner dig som man"
    Vad är skillnaden?

TK- Då slänger vi in den frågan också, om du vill...
    Vad menar du att vi kvinnor är mindre värda...??

-Är det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder?

Som jag sa, mina söner få klä sig i rosa, tycker inte att en färg ska ägas av ett kön.
    Samma sak med leksaler, men dockvagn skulle min man aldrig ut och köpa till vår killar.

VAD TYCKER ERA MÄN?

Om ni kommer och påstår att jag är emot homosexuella, så har ni helt j*vla fel. Min egen bror är homosexuell och så även några av mina vänner.
    Ni behöer inte hoppa på mig, jag ställde bara frågor för att få igång en debatt.

4 barn under 2 år- www.mybabydolls.blogg.se
  • Veladis
    Baby Doll skrev 2010-05-29 21:37:44 följande:
    Ang mitt inlägg så var det bara frågor jag ville ställa, av ren nyfikenhet. Om ni skulle läsa mitt andra inlägg jag gjorde så skrev jag mina åsikter där- - Jag skulle inte låta min dotter RAKA av sig håret. - Min son får ha rosa tröjor - Han får leka med dockor + dockvagn, men det är inget MIN MAN skulle köpa Konstruktioner: "Transvestit är du när du "klär ut" dig till det andra könet, inte när du tar på dig en klänning och fortfarande känner dig som man" Vad är skillnaden? TK- Då slänger vi in den frågan också, om du vill... Vad menar du att vi kvinnor är mindre värda...?? -Är det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder? Som jag sa, mina söner få klä sig i rosa, tycker inte att en färg ska ägas av ett kön. Samma sak med leksaler, men dockvagn skulle min man aldrig ut och köpa till vår killar. VAD TYCKER ERA MÄN? Om ni kommer och påstår att jag är emot homosexuella, så har ni helt j*vla fel. Min egen bror är homosexuell och så även några av mina vänner. Ni behöer inte hoppa på mig, jag ställde bara frågor för att få igång en debatt.
    Att du skulle vara emot homosexuella kommer nog bl a av den här meningen:
    "Killar som använder smink, högklackat??Näe, låter för crazy i mitt huvud, då är man ju transa/homosexuell..."
    Det låter ju som att du tycker det är icke-önskvärt, åtminstone angående dina egna barn.

Jag låter mna barn få fritt spelrum vad gäller kläder, frisyrer etc, vad gäller könsaspekten. Sedan kan jag begränsa dem av andra anledningar, t ex att det inte funkar att gå ut i baddräkt i -20, men jag avfärdar inte deras kval pga deras kön.
  • ploten

På ts fråga "VAD TYCKER ERA MÄN?" kan jag bara konstatera att det var mannen som köpte sonens rosa skjorta. Och även en vit solhatt som har lite sick-sackig kant (inte spets, men något liknande), varpå svämor utbrister "Men det är ju en tjejhatt!"

• Highlandertess

På TS följdfråga om vad pappan tycker. Vi gillar inte puttenuttigt någon av oss, så vi är helt överens och angående leksaker har det heller aldrig varit någon oenighet. Min sambo är väl något mer tolerant till "finare" klänningar än vad jag är, men tycker även han att det är onödigt till riktigt små barn.

• Catti41

Vad tycker era män, undrar TS.

Tja, eftersom min man själv är påläst, och därutöver inte ett homofobiskt pucko, så tycker han ungefär som jag. Han är nog  den som hellre köper "blommigt och glittrigt och tjejjigt" till sonen för han gillar starka mönster medans jag föredrar enfärgat. Det var han som glatt kom hem med en fin dockvagn som han hittat på loppis. Det är han som leker med dockorna hemma med sonen för han är bra på att göra olika röster. Jag tycker det är roligare med lego.

Vet din bror, TS, vad du tycker om homosexuella och att du tycker att det är fel med sådant som är "gayigt", vilket tydligt framgår av dina inlägg?

• levnadsglad
    Ang mitt inlägg så var det bara frågor jag ville ställa, av ren nyfikenhet. Om ni skulle läsa mitt andra inlägg jag gjorde så skrev jag mina åsikter där- - Jag skulle inte låta min dotter RAKA av sig håret. - Min son får ha rosa tröjor - Han får leka med dockor + dockvagn, men det är inget MIN MAN skulle köpa Konstruktioner: "Transvestit är du när du "klär ut" dig till det andra könet, inte när du tar på dig en klänning och fortfarande känner dig som man" Vad är skillnaden? TK- Då slänger vi in den frågan också, om du vill... Vad menar du att vi kvinnor är mindre värda...?? -Är det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder? Som jag sa, mina söner få klä sig i rosa, tycker inte att en färg ska ägas av ett kön. Samma sak med leksaler, men dockvagn skulle min man aldrig ut och köpa till vår killar. VAD TYCKER ERA MÄN? Om ni kommer och påstår att jag är emot homosexuella, så har ni helt j*vla fel. Min egen bror är homosexuell och så även några av mina vänner. Ni behöer inte hoppa på mig, jag ställde bara frågor för att få igång en debatt.

Vad är skillnaden mellan att vara transvestit och bara bära klänning?
    Ja, skillnaden kan förklaras såhär: När jag till vardags tar på mig byxor och skjorta så känner jag mig inte som en man. Jag är inte utklädd. När jag på maskerad tar på mig byxor och skjorta och kanske toppar med en korthårig peruk, en mustasch och buskiga ögonbryn - då har jag klätt ut mig till man. Att transa innebär ju att man försöker efterlikna en så stereotyp bild av det motsatta könet som möjligt, inte att man tar på sig en klännig eller en byxa.

Byxan och klänningen är bara tygstycken, att transa eller vara transvetit är så mycket mer än bara ett tygstycke. Det är en identitet, en lek med könsuttryck. Di Leva är exempelvis ingen transvetit. Inte Marc Jacobs, som bär kjol, heller.

"Vad tycker era män?" Jag hade nog aldrig blivit tillsammans med en man som tyckte att könet satt i kläderna. Så ja, min kille tycker att det är toppen med rakade tjejer och killar i klänning. Liksom det är toppen med långhåriga tjejer och killar i byxor. Mångfald är intressant.
  • Baby Doll
    Catti41 skrev 2010-05-30 10:48:06 följande:
    Vad tycker era män, undrar TS.Tja, eftersom min man själv är påläst, och därutöver inte ett homofobiskt pucko, så tycker han ungefär som jag. Han är nog  den som hellre köper "blommigt och glittrigt och tjejjigt" till sonen för han gillar starka mönster medans jag föredrar enfärgat. Det var han som glatt kom hem med en fin dockvagn som han hittat på loppis. Det är han som leker med dockorna hemma med sonen för han är bra på att göra olika röster. Jag tycker det är roligare med lego.Vet din bror, TS, vad du tycker om homosexuella och att du tycker att det är fel med sådant som är "gayigt", vilket tydligt framgår av dina inlägg?
    Ursäkta, men du behöver inte komma med påhopp... Vem är ett homofobiskt pucko? Ingen av alla inägg som har kommit har någon sagt att dem är homofobiska, och inte jag heller.
    Du verkar ju vara den störta puckot här, eftersom du skriver "Vet din bror vad du tyker om homosexuella"... Vadå, vad vet du vad jag tycker om homosexuella??!

Vi pratade om vuxna män som bär smink och högklackat, det är lite för crazy i mitt huvud, men om din man gillar det så, så får han göra det.
    MIN man gör inte det, och skulle aldrig göra det. Min bror använder inte högklakcat/bara för att han är gay heller.

Jag skrev om vad min man tyker, att HAN aldrig skulle gå i affär och köpa en docka till sin son,OCH?
    Läs på innan du hoppar på någon igen...
  • Veladis
    Baby Doll skrev 2010-05-30 15:59:10 följande:
    Vadå, vad vet du vad jag tycker om homosexuella??!
    Tja, det vi vet är ju det vi kan utläsa av dina inlägg. Du verkar ju itne tycka att det skulle vara jättetoppen om din son var bög eller transvestit, vad jag kan utläsa.
  • MalinEddie
    Baby Doll skrev 2010-04-25 21:32:14 följande:
     * Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?

Det skulle vara okej.

* Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?

Nepp men inte till dottern heller. Hatar volanger.

* Är det OK med rosa kläder till pojkar?

Självklart.

* Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Ja, om ha ville ha det. Jag skulle aldrig köpa prinsesskläder till dottern heller om hon inte bad om det eftersom jag tycker det är så fult. Blommiga kläder köper jag gärna till båda barnen.

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

Det tycker jag inte de ska vara men jag tycker inte det är fel om de är det heller. Detsamma gäller pojkar.

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder? (det finns dem som absolut inte vill att deras flickor ska ha rosa kläder)

Det kan det vara.

* Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Nej, lika lite som dottern SKA ha rosa kläder.

Och detta med leksaker då... * Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?

Självklart! Jag tycker man ska erbjuda olika leksaker och sen får barnen välja. I vår familj går även pappa med barnvagn, tar hand om barn, lagar mat och städar så det är inget konstigt för mina barn. I din?

* Bilar och spindelmannen till flickor?

Självklart! Dotterns favorittröja har racerbilar som tryck.

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR??

Jag försöker mitt allra, allra bästa att inte göra det.

fint.)
  • ToK
     TK- Då slänger vi in den frågan också, om du vill... Vad menar du att vi kvinnor är mindre värda...??
    -Är det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder?
    Att kvinnor är mindre värda är ett helt sjukt och vanvridet sätt att se på samhället, som i vissa anseenden fortfarande lever kvar - till exempelt att en man får mer betalt för samma arbete som är utfört av en kvinna för att män ska få mer pengar för att dom är "bättre".
    Det här är något jag inte alls stödjer och inte alls står bakom. Jag tycker att alla är lika värda. Men gamla vanställda åsikter och syn på kvinnor finns fortfarande lite kvar idag, och det är därför som jag tror att det är tabu för killar att klä sig som tjejer men inte tvärt om - det är alltid bra att sträva efter bättre (mannen) men inte okej att sänka sig (ner till kvinnan).
    Vilket är helt knäppt egentligen om jag får säga vad jag tycker.

Det är inte fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder, inte heller i stereotypiska flick-kläder. Det samma gäller tvärt om. Det är inte fel att klä pojkar i stereotypiska flick-kläder och inte heller stereotypiska pojk-kläder.
    Kläder är kläder och kläder är till för alla.
Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?