• Baby Doll

Olika könsroller- Vad tycker DU?

Nu tänkte jag fråga er lite vad ni tycker...
    Det är så mycket debatt kring dagens feminister om allt vad jämställdhet heter, är nyfiken på hur ni tycker och tänker kring dessa:

* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
    * Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    * Är det OK med rosa kläder till pojkar?
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
    (det finns dem som absolut inte vill att deras flickor ska ha rosa kläder)
    * Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Och detta med leksaker då...

* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
    * Bilar och spindelmannen till flickor?

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *

Skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker på min blogg!

www.mybabydolls.blogg.se
    (under inlägget "olika könsroller")
    Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 21:38
    Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
    Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Ska pojkarna ha långt hår?

(Personligen skulle jag INTE låta min son gå nånstans med klänning, och jag klär definitiv mina flickor i rosa och volanger, jag tycker att det är fint.)
  • Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?
  • Tant Green

När det gäller leksaker och sånt ser jag absolut ingen anledning att ge barnen olika saker pga deras kön.
    Rosa kläder skulle jag däremot gärna köpa till en pojke, t.ex en tröja eller skjorta i enklare modell, inte rysch-och-pyschiga om han inte bad om det själv.

• levnadsglad
    Baby Doll skrev 2010-05-26 23:14:59 följande:
    Alla har olika åsikter.... Själv skulle jag inte tillåta att min lilla dotter vill raka av sig sitt långa hår. No way... Aldrig att vår son skulle få ha på sig klänning ute eller att vi skulle köpa en dockvagn till honom eller tjejkläder, då skulle min man inte bli så glad, för det anses gayigt. Så är det bara... Våra tjejer har söta och tuffa kläder på sig, även kjolar med volanger i ljusa färger, men dom får skita ner det hur mycket som helst, spelar ingen roll, man kan visst leka med dom, vad spelar det för roll om det blir smutsigt? man kan ju alltid tvätta. Personligen får mina söner leka med doickor om dem vill, men det är inget min man skulle köpa till just dom. Han vill ha sina grabbar tuffa. Rosa tuff tröja till pojkar är OK, men inget prinsessaktigt. Killar som använder smink, högklackat??Näe, låter för crazy i mitt huvud, då är man ju transa/homosexuell... Män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor?? www.mybabydolls.blogg.se
    "Män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor??". Män föddes inte med byxor och kvinnor föddes inte med högklackat. Det är någonting som människan skapat eftersom. Från början fick kvinnor inte ha byxor och högklackat var faktiskt någonting som män bar. Så vad för man och kvinna syftar du på i ditt uttalande? Vad ÄR en typisk man och en typisk kvinna?

Jag är kvinna och jag sminkar mig, men jag rakar mig inte. Jag har lika ofta keps och byxor som jag har kjol. Jag kan inte gå i högklackat. Är jag mindre kvinna än vissa andra då? Hur ÄR man en kvinna?

För kläder har inte funnits i alla tider. Inte heller smink, skor, rakhyvlar eller saxar. Hur gjorde vi då för att visa skillnaden? För länge sedan var vi nomader, dvs. vi hade inte ens ett kök som kvinnan kunde stå i. Vi samlade bär och jagade djur.

"Då är man ju transa/homosexuell" Jag visste inte att man bytte sexualitet när man tog på sig vissa kläder. Transvestit är du när du "klär ut" dig till det andra könet, inte när du tar på dig en klänning och fortfarande känner dig som man.
  • ToK

Nu har jag nite läst de andra svaren, men något som jag tycker är VÄLDIGT intressant är det faktum att du tar upp frågor om det är fel att klä pojkar i stereotypiska flick-kläder (klänning, volanger) men inte om det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder!

Vad som är stereotypiskt är något som vi bestämt själva och en pojke blir inte homosexuell av att ha klänning, lika lite som en flicka blir homosexuell av att ha byxor!!
    Anledningen till att det är okej, om du frågar mig, för flickor att klä sig som pojkar är för att det alltid är okej att sträva efter bättre. Sträva efter att få samma status som pojkar. Man kan alltid försöka höja sig.
    Däremot är det inte accepterat för pojkar att klä sig som flickor för det är INTE okej att sänka sin status och sträva efter lägre, mindre värda människor - vilket är vi kvinnor.

Jag tycker att alla människor, oavsett kön, ska få ha på sig vilka färger dom vill och leka med precis vilka leksaker dom vill! Vill min son gå runt i klänning så självklart får han det, precis som att min dotter skulle få ha byxor på sig.
    Sen att gå till skola i klänning kanske jag skulle säga åt honom att det inte är en bra idé - dock inte för att jag inte tycker det är okej, utan för att samhället är så jävla trångsynt och barn kan vara så fruktansvärt elaka mot barn som inte är exakt som alla andra!

• ToK

Och det är här med hår!

Ville min dotter raka av allt hår så SJÄLVKLART får hon göra det! Ingen tvekan! Ville min son ha långt hår så självklart, ingen tvekan.

• kutiom

Min dotter har sagt att hon vill klippa av sig håret och även raka det men där säger jag nej. Då får hon bli lite större så att hon förstår vad hon gör först. Tråkigt nog är det min vilja som gäller där.

Leksaker ser jag inga problem med, hon leker med bilar och killgrejor lika bra som med dockor och tjejgrejor. Bilarna nattar hon och en av bilarna har fått bli "världens vackraste bil" när hon gömt den i en massa rosa hårband.

Hon är dock en tjej och jag vill nog faktiskt att hon uppfattas som sådan hur mycket traktor jag än låter henne åka. Killar och tjejer är olika och att blunda för det förstår jag inte alls. Sedan finns det killar som är tjejiga och tvärtom och då ska dem naturligtvis få vara det. Hade hon varit en pojke i en tjejs kropp hade jag inte tvekat om hon ville ha killfrisyr så alla har rätt att uttrycka sin personlighet - i vilken variant den än må komma!

• cocos87

Min dotter har MYCKET rosa, men även tuffa "pojk" kläder.
    Om jag skulle få en son så visst skulle han få ha klänningar och sånt hemma men jag vettifan om jag skulle köpa klänning åt honom som han skulle ha på dagis..
    Varför vet jag inte riktigt känns bara lite fel.
    Men jag skulle ABSOLUT köpa barbie, dockor mm om min son skulle vilja ha det!!
    Lika med min dotter, vill hon leka med bilar och sånt så visst absolut!

Nathalie 090607, BF 101029
  • Highlandertess

Jag skulle absolut kunna sätta rosa på en pojke, men spets och volanger går helt bort även på en tjej. När barn är små ska de kunna springa, leka, smutsa ner sig och kläderna ska vara lekvänliga och slitstarka. Puttenuttigt som man typ måste sitta still i var inte min melodi när jag var liten, så jag tänker inte tvinga på mitt barn det. När barnet blir äldre och vill bestämma själv och kanske väljer något sådant då får det SJÄLVKLART ha det

Angående frisyrer så tycker jag båda kön kan ha både kort och långt hår. När de är riktigt små så är kort lättast, men sedan när de själva kan bestämma så får de just bestämma själva. Vill min son ha långt hår och flätor så får han gärna det. Känner många hårdrockare med långt hår så det behöver inte innebära något typiskt "sött" heller

• Catti41

Ja jag tänker på alla fantastiskt snygga goth-grabbar som finns därute. Som har både kjol läppstift och långt hår. och det finns inget stereotypt "gayigt" med det.

Sen förstår jag inte den här skräcken för allt som är gayigt. Om min grabb är homosexuell så är ju inte det ett problem. Problemet är ju alla puckon därute som tror att man har rätt att vara homofobisk.

däremot tror jag att korrelationen klänning på sig på dagis - homosexuell när man är vuxen är rätt ... låg. Minst sagt.

• ploten

Vi har köpt rosa kläder både till sonen och dottern, men ingen av dem har haft rosa kläder med "volanger och fluff" för det tycker vi varken är snyggt eller praktiskt, vare sig på killar eller tjejer. Sonen har haft en rosa skjorta med klassiskt rutigt mönster. Dottern har just nu en rosa body med vita ränder (och inget extra rysch-pysch).

Generellt har vi köpt kläder i glada färger, för det tycker vi är finast. Men absolut inget med Spindelmannen eller prinsessor på, vare sig till sonen eller dottern, för det är bara för gräsligt överhuvudtaget. I stort sett alla kläder som storebror hade som bebis har lillasyster fått ärva. Han hade ett par byxor med en stor blomma på när han var bebis, de är lika fina på dottern nu.

Sonen klippte vi första gången strax före hans 2-årsdag. Vid det laget hade han långt lockigt hår, och många trodde han var en tjej. Vi tyckte då att han var jättefin, nu i efterhand när man ser kort på det känns det mest som att han såg ovårdad ut... Nåväl, vi klippte honom för att det hängde i ögonen hela tiden.

Leksaker. Sonen har en docka, den har han aldrig velat leka med. Annars har han mest "klassiska" leksaker som bilar, lego, Brio-järnväg m m. Vi har hittills inte köpt något med vapen eller monster eller Star wars, mest av den anledningen att vi inte tycker det är lämpligt för en 3-åring. Han har heller aldrig haft sådana motiv på sina kläder. Dottern är bara 9 månader, så hon har typ bara bitring och mjukisdjur + alla leksaker hon snor av storebror... Bilar gillar hon jättemycket.

• Mummyfied

Jag tycker det är viktigt att att barn får vara som de är utan att bli begränsade av roller vi vuxna trycker in dem i. Leksaker kommer finnas av alla möjliga sorter här hemma, nu är sonen visserligen bara ett år så han har inte intresse för sådant än dock. Vad gäller kläder så bestämmer ju jag som förälder vad mina barn ska ha på sig fram tills de är såpass stora att de kan ha en egen åsikt i fallet. Därmed är allt puttinuttigt á la volanger och hello kitty inget JAG skulle få för mig att köpa vare sig till en son eller dotter. Skulle inte köpa något med spiderman och sådant "tufft" heller tror jag, ogillar kläder med trycker överhuvudtaget.

Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?