Inlägg från: MelikaH |Visa alla inlägg
  • MelikaH

Plus igen efter mf/ma

Lite sent kanske men GRATTIS sötfilur Glad

• MelikaH
    sugarrush skrev 2011-05-02 11:58:03 följande:
    Tack! Och hjärtslagen låg på typ 150 slag/minut.. Jag är helt inne på tjej nu tror jag!
    Vad skönt attt allt såg bra ut, sa ju till dig att du inte skulle oroa dig i onödan Glad

Grattis o kram!!!
  • MelikaH
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-05-02 13:13:08 följande:

Allt gick jätte bra. e så glad mitt blodtryck e nere igen.. 115/75.. Antar att vila har gjort susen.
    Fick mina blodprovs resultat från inskrivningen. Visste inte att de kolla efter syfilis å hiv! men allt va ju bra så.. allt förutom att jag va motaglig för röda hund! Men de kan ju inte va så vanligt att man utsätts för de väl?
    Hade den vanligaste blodgruppen som finns 0+. Sockervärden såg bra ut å inga bakterier heller i urinen.

Min livmoder nådde nu till en lite över navlen å hjärtljuden låg på 152.

Nu får du bara njuta Glad

Du har ju knappt gått upp något ju, jag har gått upp ca. 2,5 kg redan. Men har varit så väldigt länge nu så det kanske inte är så farligt?! det får vi se, hehe Glad
  • MelikaH

Hej tjejer!

Jag undrar om det är någon av er som tar omega 3 tabletter? I så fall vilka?

Jag var på apoteket men de hade ingen aning om vilka omega 3 gravida kunde  äta.
    Var även inne på hälsokost butiken o de beställde hem det speciellt för mig (för gravida) som jag ska hämta ut imorgon. Jag hoppas att de är bra för de är inte så billiga. Men jag behöver det för jag äter inte alls fisk så jag känner att jag måste ta dem. Hoppas bara att det inte är för sent?!

Har ni lite råd om detta? 

• MelikaH
    Pancakes skrev 2011-05-03 14:41:34 följande:
    MelikaH, vad jag hört är Omega 3 tabletter inte ens i närheten av så effektiva som att få omega 3 naturligt via kosten. Men äter du inte fisk blir det ju svårt. Jag frågade barnmorskan om omega 3-tabletter men hon sa bara att jag skulle strunta i dem och äta Omega 3-ägg som finns i affären och valnötter (och fisk då förstår men det är ju inte aktuellt i ditt fall) Vet att det finns andra nötter med Omega 3 men minns inte vilka sorter som innehåller mest. Kolla på livsmedelsverkets hemsida.
    Tack för ditt svar. Jag vet inte vad jag ska göra. Kanske ska strunta i omega 3 tabletter och försöka äta omega 3
    ägg och annat istället. Tror du att det räcker då för min del? Som sagt jag stoppar inte alls fisk i munnen, går inte.
    Min BM visste inte så mycket om omega 3 tabletter och sa att det nyligen har blivit så nytt med det.
    Så jag lyssnar nog på er och får hoppas på det bästa :) 
  • MelikaH
    Safireee skrev 2011-05-04 10:04:44 följande:
    MelikaH: jag är vegetarian och äter inte fisk. Försökte med nån omega3-kapsel ändå (även fast det är fiskleverolja, gjorde det för bebisens skull), men jag fick såna hemska sura uppstötningar så att jag nästan kräktes. Försöker äta omega3-rik vegetarisk mat istället, typ linfrön, nötter, rapsolja osv.

När jag var gravid förra gången (2007) så var det typ inget snack om detta, då åt jag knappt fisk och inga direkt tillskott heller.
    Men det är ju jättebra och viktigt med Omega3, detta är mitt dåliga samvete. Skäms 
    Jag ska nog försöka att äta lite annorlunda nu så jag inte behöver omega 3 tablett.
    Men du har ju en frisk liten dotter så det spelar nog ingen roll, du behöver inte ha dåligt samvete för det Glad 
    Jag tänker på kvinnor förr, de visste inte lika mycket som vi vet idag men ändå så gick allt så bra för dem.

Tack för ditt svar!

• MelikaH
    sugarrush skrev 2011-05-04 10:29:23 följande:
    Safireee: det låter jättejobbigt! Kan du ringa BM och fråga, eller kanske få komma in och få en bedömning? Kanske kan du få hjälp med foglossningsbälte om det är det som är problemet...?

Shit, idag när jag berättade för en kollega att min moderkaka ligger i framvägg frågade hon mig om det var beslutat att jag skulle få KS då... Det har jag inte ens tänkt på! Jag har ju en bekant som fick KS just för att moderkakan låg i framvägg/framför öppningen... Hoppas den drar sig uppåt efter hand så att man kan få en vanlig förlossning.

Igår blev jag lite ledsen på sambon, jag ville att han skulle ta kort på min mage. Men det tyckte han var onödigt, vi hade ju kort på bebisen från ultraljudet, det var ju det som var intressant, tyckte han. Jag blev jätteledsen och det kändes som om han ratade mig, att han inte ville se på min "nya" kropp....
    Egentligen känner jag mig inte ful eller så alls, men det är SÅ tydligt att min sambo inte tycker det är snyggt alls med de här nya stora hängpattarna. Och nej, det ÄR ju inte snyggt, men det är ju kvinnligt och moderligt och det är ändå lite spännande att kroppen förändras... Och det vill jag ju dokumentera, minnas och spara!
    Jag grinade en stund och han lovade att ta kort på magen idag men nu känns det ju inte alls kul, han VILL ju inte, det blir ju som om jag tvingar honom... usch, tänk om han tycker mina bröst är fula och äckliga!
    Men kära sugar! De är ju MÄN hehehe. Jag tror inte att de förstår helt och hållet hur vi tycker och tänker även om de hjälper till och försöker så gott det går.
    Haka inte upp dig på det, finns inget vackrare än en gravid kvinna Flört och jag har sett dina bilder du är jätte fin! En kvinna ska ha bröst, det är kvinnligt. Sen tror jag inte alls att han tänker något illa om dem, du bär hans barn! Men vi är gravida nu o mycket mer känsliga, vi drar egna slutsatser i onödan. 

Relax Flört

Kram!

• MelikaH
    gemigsinnesro skrev 2011-05-04 12:55:42 följande:
    Måste man alltså äta fisk när man är gravid? Hehe det har jag helt missat under mina 3 graviditeter (jag äter kanske fisk 2 ggr/ året) och alla 3 mår bra. 
    Hehe, måste och måste men det är bra för barnet. Stod i boken jag fick av BM att man ska försöka äta fisk 2-3 ggr per vecka och då känner jag mig dum hehehe för jag inte alls äter. Men jag tror absolut inte att det blir någon fara för barnen, du o många andra ha bevis på det ju Glad 

Får försöka äta lite varierat nu helt enkelt. 
  • MelikaH
    sugarrush skrev 2011-05-04 11:11:49 följande:
    Melika och kjaam: ja det tycker ju jag också, att det finns inget vackrare än en gravid kvinna! Håller helt med!
    Nej smidiga är de inte minsann karlarna... men nu får vi väl hoppas att min sambo skärper till sig lite!

Melika, hoppas du hittar något bra att ersätta fisken med. Det var ju lite bra tips här i tråden. Antar att du inte äter skaldjur heller, annars är ju det ett alternativ.... Jag är säker på att din bebis kommer må kanon även om du byter ut fisken till något annat, äter man varierat i övrigt så får man ju i sig det mesta.
    Har bestämt mig att inte ta omega 3 tabletter men som du sa så ska jag äta lite mer varierat mat. Det gör jag nu med tror jag :) Men gud vad jag älskar grönsaker, så gott. Har alltid gjort det men nu är det extra gott. Tomat kan jag bara äta utan något annat nästan Glad

Åh nu vill jag hem o göra mig en god sallad Tungan ute
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma