Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Mamma till W skrev 2010-07-07 18:28:02 följande:
    Klart att din lilla bebis lever fortfarande! Det är ju bebistråd nu! och inga fler jobbiga mf/ma/x att genomleva!

Idag har jag gått in i sjunde månaden! =) 85 dagar kvar till bf!
    Härligt nedräkningen har börjat :)
  • rontgensyrran

Hej flickor :)

En liten fråga. Har ni börjat smörja in mage och bröst ännu?? Funderar på vad man ska köpa? Cocoa body butter från bodyshop, Weleda´s havandeskapsolja, mandelolja från apoteket, vanlig olivolja eller bebisolja???

Finns ju en hel djungel av  produkter som sägs vara bra. Nån som vet vad som är bra?

Kram

• rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-07-08 20:41:25 följande:
    Jag har hört att både Weleda och Body shops body butter är bra. Men å andra sidan har jag också hört att det inte spelar någon roll hur mycket man smörjer därför att bristningar är hormonellt och genetiskt. Vad ska man tro på? Det kan ju knappast skada att smörja dock. Jag har nog tänkt köra på body butter, men har inte börjat än. Har jordgubbsvarianten hemma, måste det vara cocoa tror du?
    Funderade på det med. Men anledningen till att så många skriver just om cocoa är nog att den är den av body butter som är fetast tror jag? Men den mango är nog också rätt fet tror jag och den luktar betydligt godare i min åsikt.
  • rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-07-08 20:58:49 följande:
    Jag har en annan fråga till er som är runt v 14-16. Jag har varit extra kissnödig under hela graviditeten, men då har jag också kissat ordentligt. Senaste veckan tycker jag att det har blivit ännu mer, men skillnaden är att när jag sen går på toa så är det så lite som kommer. Jag har läst att det skulle bli bättre i andra trimestern då livmodern flyttar sig uppåt i magen, å inte tvärtom. Er erfarenhet?
    Mitt kiss har gått från skvättande i början av graviditeten för att sedan kissa normal mycket för att nu denna vecka igen småskvätta. Så för mig går det upp och ner hela tiden med kissandet.

Mabaja överväger olja, har barnolja redan hemma då jag vägrar att sluta använda tvål i underlivet så har min gyn sagt att det är bra om jag smörjer mig med det efter jag duschat. Men det luktar ju typ inget och känner man sig inte väldigt fet av den? Tar det lång tid innan det går in i huden? Jag hatar nämligen att känna mig klibbig där av alla frågor....lite känslig är jag hahhaaha..
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-07-08 22:05:30 följande:
    Jag tycker oljan går in fortare in i huden än hth hudlotion som jag använder annars på övriga kroppen. Man är inte kladdig för fem öre.. Jag är iaf nöjd med babyolja! och kommer fortsätta med det.. :)
    Så bra att det går in snabbt i huden :D Ska nog prova redan ikväll.
  • rontgensyrran

Jag hade såklart slängt min barnolja när jag rensade i skåpet sist. Kom på att den hade ju läkt :/ jajaja...får prova nåt annat.

• rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-07-09 11:16:35 följande:
    Odd: hoppas verkligen att du har rätt med att det bara var för tidigt. Nästa gång kommer jag ju vara 7+1 och då måste de ju kunna se om det utvecklats något ju! Måste försöka lyssna på läkaren för hon sa ju faktiskt att det såg bra ut... MEN sen avslutade hon med att vi får hålla tummarna, det gör mig förvirrad och orolig... Bara 10 dagar kvar...

Även om allt ser bra ut nu, finns ju fortfarande en liten risk att nåt går fel längre fram så det var nog det hon menade att ni skulle hålla tummarna. Men denna gången ska det gå bra för dig!

Och såklart att det är positivt att det ser bra ut nu eller hur? Det är det du får glädja dig åt och föröska att slappna av fast det inte är lätt! Tro mig jag vet. Nojjar ibland fortfarande och då har man ändå kommit en bit på vägen.

Det är faktiskt vanligt att folk blöder lite grann av normala anledningar och det har gått jättebra för dem!

Kramar

• rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-07-09 13:12:16 följande:
    runt den tiden i graviditeten så är det något hormon som når sin topp och det gör att man får huvudvärk. Jag har fått det alla gånger vad jag kan minnas runt v17-19 (och infon om hormonet fick jag av min BM när jag väntade minstingtösen)

sedan tycker jag att 129 i hb låter alldeles lagom. Jag är jättenervös för mitt hb för jag får för högt (över146 i hb räknas man som riskgravid) och då blir det en massa extra oro och tillväxtUL och skit. Hade så med lilleman....runt 146 hela graviditeten ända till slutet trota att jag undvek ALLT med järn i och åt massor med calcium (binder järn). Skulle jag ligga runt 129 skulle jag könna mig glad

*kram*
    Åhh Odd önskart att jag kunde få lite Hb av dig!!! Jag har ätit mitt val kvinna i över ett halvår. Och mitt Hb i v 7 var 112 :/ Så ni kan tänka er om det sjunker längre in i graviditeten. Jag kommer att gå som en zombie och var dööötrött. Vill inte börja med järntabletter då min mage klarar det väääldigt dåligt. Även niferex som sägs vara bra :/
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-07-09 19:22:15 följande:
    Apropå GBS fick jag rådet av en kollega som tyvärr förlorat ett barn pga det att vid inskrivningen säga att man ofta haft urinvägsinfektioner tidigare för då kollar dom det noggranare.
    Jag var ju inne på jourcentralen i v 10 eller nåt för även jag tyckte att det ömmade när jag kissade och kissade lite och ofta. Då jag har frikort så kostade det ju inget. Och jag brukar i regel inte känna nåt förrens rätt sent när jag har UVI. Har haft det sååå ofta som barn så att jag är så känslig i mitt urinrör att jag ofta har blod i min urin "normalt". Mikroskopiskt blod.

Så tack för tipset, även jag ska be dem att ta prover ofta på mig. Likadant som när jag går till vårdcentralen då ber jag alltid om ett kisseprov.
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-07-09 19:14:11 följande:
    Vi kan försöka pusha varandra! Jag har ulcerös kolit och genom det så har jag i regel lågt blodvärde! Brukar göra både hb-koll och järnkoll pga min uc, men inte nu tydligen, då räcker det att ha koll på hb. Du och jag får sova oss igenom våra graviditeter! jag har också svårt att klara av järntabletter, de vet inte ens om jag kan ta upp järn! :) Så på tisdag ska jag fråga om jag kan ta ett nytt hb när vi ska till bm! hoppas på något bättre än 102.
    Det får vi göra :) Ojdå vad jobbigt med ulcerös colit! Är den värre eller bättre nu under graviditeten??? Har de inte kollat dina depåer??
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma