Inlägg från: Bjornis
|
-
-
Mallanis: Det är ju såååå underbart och verkligen, som Mabaja skriver, er tur nu! En liten en, det låter som det ulet vi gjorde i 17+0. Då var jag så säker på att allt skulle gått snett men så levde den. Det var en perfekt liten en och jag bara tokgrät i bilen därifrån. En tyngd som bara släppte. Lite lättare att njuta efter det!
Nu är det ju inte så långt till rul heller för er del?!
Jag har varit hos bm idag. SF-måttet är 37! Är ju i 37+5 idag... Bebis nästintill fixerad nu. Var ruckbar för 2 v sen. Bt var på 130/75... Kändes så där. Det har iofs stigit lite hela tiden under graviditeten. När jag skrev in mig hade jag nånstans runt 100/65. Och sen har det gradvis hoppat uppåt. Bm sa att det var normalt. Men de säger ju att allt är normalt så jag kommer fortsätta noja över havandeskapsförgiftning...
Fick no no på att sova på rygg iaf efter att ha försökt att förklara att jag sover så dåligt och ibland vaknar upp med ont i magen, illamående och kallsvettningar. Jag som älskar att sova, hatar numera att gå och lägga mig, det är enda gången jag verkligen KÄNNER mig gravid. Det är obekvämt, jag får sura uppstötningar och ibland får jag det där skumma "ontet" i magen. När jag är uppe och går eller sitter så mår jag toppen. Skumt.
Det som var bäst var hb: 132. Utan järntabletter eller nån vitamin. Ja och bebbens hjärtljud var stabila och fina. Nu har vi lagt in lite till förlossningen i min journal (plus att vi packar med vårt förlossningsbrev) och bokat in två till besök hos bm som jag hoppas vi slipper gå på, ett i v 39+4 och ett i 40+4.
Jag misstänker en stor unge så dags att komma ut nu!! -
Ja, lycka till idag nu 2barnsmamma84! -
Detta är väl på tapeten nästan varje år? Men här är en länk jag tyckte var bra om örter/kryddor i allmänhet:Pancakes skrev 2010-12-08 09:28:40 följande:Men oj, vad trist. Nya grejer kommer upp hela tiden. LÄste det där om Godmorgon apelsinjuice häromdagen också, kan ge fosterskador stod det i DN. Bara pressa själv eller Brämhults var godkänt.
Men saffran, vad trist! Jag som precis bakat och ätit massor i helgen. Men vad menar de med tidigt gravid? Går in i vecka 16 imorn men kanske bäst att låta bli ändå.
http://se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/herb&drugchart
På SLV står samma sak:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Ar-det-farligt-for-gravida-att-ata-saffran/
Det med juicen har jag helt missat. Som jag druckit BRAVOs apelsinjuice. Haha.
Och tidigt i grav brukar ju räknas som första trimestern och den har du ju passerat med en månad nu!
-
Ja, det kan nog va bra att ha koll. Finns säkert de som kan äta typ 20 lussebullar på en dag så. Jag kan ju äta 300 gram chips själv på en kvart så. Haha.Mamma till W skrev 2010-12-08 09:44:16 följande:Jag vet inte vad de menar, veterinären tog upp vad som är farligt under julen för hundar och katter och då sade han även att saffran inte är bra, han sa 1 eller 2 gram saffran som kan leda till missfall... men så mycket är det ju inte i en lussebulle.. Jag lyssnade inte jättenoga eftersom jag själv inte äter saffran...
-
Lallan: Wow! Gud så söta och outfitsen gör ju inte det hela sämre. Så gulliga! -
Odd: Får man inte eda om man äter trombyl? Jag äter ju Albyl minor (på eget bevåg, men det står i min journal). Tänkte äta det fram till förlossningen. Kanske man ska säga till om det på fl då...?
Havsklippan: Lycka till nu!!
Miraclee: Grattis till jobbet. Vilken grej!
-
Ah! Tack för svaret. Ja har också läst att man ska sluta med albylen tidigare men jag vågar inte!Odetta skrev 2010-12-09 15:47:33 följande:Nix....inte om du äter det ända fram till förlossningen. Dem sa att det har nått med blödningsrisken att göra...
Normalt är ju rekomendationen att man slutar i v36+0 med Trombyl (ja, eller albyl minor då) just för att effekten säkert ska hinna ur kroppen. Men min läkare tyckte att med tanke på mitt höga HB så ska jag äta mina T ända fram.
*kram*
Jag har ju också högt hb (132 i v 37+5 utan nåt tillskott alls). Nåja hade inte tänkt ta eda iaf. Ehum. Hade inte TÄNKT det iaf. Haha. Men då vet jag att jag inte SKA det heller.
Bra bra.
Mallanis: jupp äter fortf. Det har varit min livlina känns det som. Jag tror verkligen att det gjort nytta. Äter ca 1/4/dag. Men jag har ju som sagt superhögt järnvärde och låg precis på gränsen för utredning för mina järndepåer.... -
Å vilken bra bm du verkar ha!! Va skönt.färnik skrev 2010-12-09 17:07:25 följande:Då har jag varit på besök hos bm idag, första "riktiga" sedan inskrivningen. 25+0 i dag.
Allt såg bra ut; SF-mått 25, fosterljud 148. Viktuppgång knappt 3 kg (avsevärt mindre än "standard" som tydligen ska vara 6-8kg?, men ett under att jag gått upp alls med tanke på att jag fortfarande kräks varenda dag... Och jag hade ju lite att ta av sedan innan, så det är okej tycker jag.
BM var dock inte lika nöjd så jag skulle ev få näringsdrycker utskrivna av dietist. Egentligen handlar väl det hela dock inte om vikten, utan att jag ska få i mig tillräckligt med näring för att iaf må hyfsat. Hade jag mått bra i övrigt men inte gått upp, hade det inte varit ngt att bekymmra sig över )
Besöket tog hela 1½ timme, det fanns mkt att prata om gällande mitt mående osv. Hon var lite bekymmrad över det, både fysiskt och psykist. Hon gillade inte heller att jag fortfarande är så orolig och inte tror att jag ska få ngn bebis...
Nu blir det besök hos henne så ofta som var annan vecka fram tills det är dax, och sedan blir det TUL någongång runt v 30-32.
Gött när de tar saker på allvar och även tar sig tid!
Ang att vara orolig så är jag också fortf orolig. Mer nu än för nån vecka sen. Kan va att min bror och hans frus dotter dog i magen precis runt bf. Jag vågar inte ens tänka tanken att bebisen ska följa med oss hem. Det kommer säkert bli en chock om den får göra det? Visst, allt är klart men jag har inte vågat tänka tanken att vår bebis ska sova där i spjälsängen eller att vi ska få användning av vagnen. Jag tar en dag i taget och därav har jag ju iofs inte heller nån förlossningsrädsla. Kan de få ut en levande unge ur mig får de gärna klyva mig på mitten om de måste! Både komiskt och sorgligt på samma gång. -
Oj. Ja det var mycket ni måste ta in. Kan inte alls sätta mig in i er situation och jag hoppas att ni får mkt stöd och hjälp nu och ordentliga undersökningar! Men det låter ju så. Ta hand om det. Massa kramar och varma tankar.Dag och natt skrev 2010-12-09 21:37:51 följande:Har tyvärr inga positiva besked att ge efter dagens besök hos läkaren. Det mesta såg bra ut på UL förutom:
- att bebisen nu ligger 18 dagar efter i tillväxten (tidigare 15 dagar fick vi veta)
- att fostervattnet är inom det normala intervallet men ändå i underkant (5,8 cm)
- magsäcken var tom och fylldes inte under den halvtimmen ultraljudet tog, dvs bebisen sväljer inte fostervattnet så ofta - vilket kan leda till att i vecka 26-28 kan det bli för mycket fostervatten och värkar kan sätta igång...
- att läkaren tyckte urinblåsan såg förskjuten ut.
Läkaren sa en massa och jag är både för ledsen och saknar ork att skriva allt, men han verkade mest oroad över urinblåsan kan man säga, sa att det var livsviktigt organ och att det måste fungera osv. Han rekommenderade att vi skulle besöka en kollega till honom för undersökning också så det ska vi göra och det blir UL nästa vecka som det verkar.
Jag orkar inte skriva mer men jag ville ändå uppdatera er litegrann. Jag känner bara att mitt hjärta håller på att brista.