Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-29 19:50:19 följande:
    nej här i stockholm gör man bara RUL
    Samma sak här i Västra Götaland där jag bor, enbart RUL. Dock finns ju möjligheten att göra fler ul på privata mottagningar om man bor i skaplig närhet av en större stad, men det kostar ju.... Obestämd Konstigt att det är så olika!
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 20:03:34 följande:
    Absolut! Det är dåligt faktiskt! Sen skiljer det sig mycket här också om du går privat eller inte. Går man privat så får man ju vips 2 st ultraljud till gratis. Problemet är ju att komma till på de privata mottagningarna.
    Det beror nog på vad det är för privata mottagningar, de jag känner till får man betala för sina ultraljud, även RUL? Oavsett så har jag 12 mil enkel väg till närmaste privata, så att gå där kontenueligt skulle inte bli av oavsett.

Även riktlinjer skiljer sig väldigt mellan olika sjukhus har jag fått känna av.

Vad gäller VUL efter missfall tex. Här är det ett VUL (och sedan RUL) som gäller efter minst 3 mf i rad. På andra ställen ges VUL var 10:e-14:e dag till sådana som "bara" haft ett eller två missfall.

På vissa sjukhus skrivs starka medeciner snällt ut till personer som kräks, här ges enbart lågos av de vanligaste även om man varit såpass dålig att man behövts vårdas inne.

Här behandlas inte GBS om baterierna "bara" finns i slidan, medan andra regioner testar för och behanlar för all GBS. AAllting är väldigt godtyckligt, jag gillar inte det!!!! (särskilt inte eftersom mitt sjukhus tycks vara ett av de snålare med samtliga saker. Rynkar på näsan Men det är det närmaste vi har och det är ändå 6 mil dit, så det finns inte så mkt att välja på!)
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-09-29 20:37:17 följande:
    Helt solklart fall!!! ÅK IN!
    Håller med! Klart du ska åka in! Sånt ska man ta på allvar!
  • färnik
    sofy skrev 2010-09-30 01:55:08 följande:
    Livmodern ligger nu ca 3 cm under naveln sa hon, redan? 
    Hm, det var intressant! Enligt böckerna ligger ju livmodern där typ i v 17?
  • färnik

Jag håller med om att det var skumt, jag är i v 16 nu och min livmoder ligger ca 5cm under naveln vad jag kan uppfatta iaf. (vilket stämmer rätt bra med litteraturen) Men vi är väl alla olika skapta! Flört

EGO: Idag låg jag till 13 (!!!), mådde riktigt urk. Sedan tog jag mig i kragen, gick upp och gjorde ugnspannkaka. När sedan maken och dottern kom hem, så tog vi pannkakan och saft med oss i en korg och satte oss i en solig glänta i skogen ett par timmar. Mysigt trots illamående! Min fina lilla familj! Hjärta

• färnik

Äntligen har jag börjat känna små lätta rörelser från magen! Hjärta Helt klart på tiden tycker jag, min lilla inneboende är ju ungefär 1,5dm nu, så det måste ju kännas när h*n rör sig där inne tycker jag! Firade det hela med att vara MODIG och köpa två små bodysar med Findus och en med barbapappa. Jättesöta! Hoppas att de kommer få bli använda så småningom...

Angående storlekar, så köper jag inget mindre än stl 56. Dottern kunde bara ha 50 i en vecka innan det var dax att byta upp en storlek, och jag misstänker att nästa barn inte tänker bli mindre... Oskyldig

Sofy: hoppas du får bra hjälp nu så du kryar på dig snabbt!!!

• färnik

är i v 16. Med dottern, första barnet, kände jag i v 17, och det brukar ju bli lite tidigare med nr två sägs det...

• färnik
    sofy skrev 2010-10-01 20:34:00 följande:
    Nu kan ja skriva lite, nyss fått hit datan.. Ja e inlagd nu på AVA på Huddinge. Mina värden va åt helvete, ketoner i urinen, +8.. Förra veckan bara +2. Så de hade blivit sämre. Salthalter osv va åt skogen, så ja.. :( Usch så jävla jobbig dag. Bröt ihop när läkaren sa att hon ville lägga in mig, ja vägrade o ville ge de ett försök till hemma, då kom överläkaren o sa att ja absolut måste läggas in för o få koll på värdena, dom fick inte släppa hem mig. Blä. Men bebis mådde prima, låg o sög på tummen o rullade runt o härjade som fan, så de va ju bra.

Fick ju iallafall konstaterat hyperemesis nu. Och får prova ännu en medicin, torecan. Som inte finns på apotek längre dock. Men fungerar den när ja ligger inne så får ja me mig massa såna hem.
    Huja din stackare! Själv har jag "bara" haft +5 på ketoner, och även då har de inte velat släppa hem mig, så du måste verkligen må uselt! +2 är ju heller inget att skämta om utan bör tas på allvar dock, de borde övertalat dig sist du var inne tycker jag, innan du blev så här dålig. Oskyldig

Torecan har jag hört ska fungera generellt sett mkt bra, vet flera som fått det tidigare. Tyvärr har mitt sjukhus gjort om, så det finns inga medeciner på avdelningarna och bara standardmedeciner på vårdnära lagret eller vad det heter, allt inaktuellt är bortrensat, annars hade jag också fått prova det när jag låg inne tydligen.

Hoppas det hjälper iaf så du snart mår bättre!
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-10-02 18:07:32 följande:
     Antar att du är sjukskriven gravidieten ut?
    Apropå det, jag tror inte de får sjukskriva för hela graviditeten, iom att problemen kan avta. Det beskedet har iaf jag fått. 2-4 veckor i stöten sjukskriver de, sedan krävs ny koll. Så var det min förra graviditet också, när jag var sjukskriven från v 14-42...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma