• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Evve81

Telgebo: Mitt ferritin var nere på 8 och med min tarmsjukdom så är det alldeles för lågt då man måste ha sina reserver kvar. Så jag fick det inte pga dåligt blodvärde.

Där jag går till doktorn laxerar man med Laxabon. En mardröm skulle jag säga att det är att göra det.

• telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 00:52:17 följande:
    Tabletter för mig fungerar inte alls
    Hur gör du då när du blir sjuk och måste äta typ antibiotika? Urininfektion är väl vad jag förstått en urinvägsinfektion du menar och det får man ju kur på antibiotika så om du nu inte kan äta nån tablett alls som funkar på dig så undrar jag hur man behandlar dig? Låter dock märkligt men men.
    Evve81 skrev 2011-09-18 07:03:16 följande:
    Telgebo: Mitt ferritin var nere på 8 och med min tarmsjukdom så är det alldeles för lågt då man måste ha sina reserver kvar. Så jag fick det inte pga dåligt blodvärde.

Där jag går till doktorn laxerar man med Laxabon. En mardröm skulle jag säga att det är att göra det.
    Konstigt att jag inte fick en sådan behandling då med ett ferritin på 6 utan detta blev först aktuellt när mitt hB sjönk till 95 och då har jag ändå gått med ett hB på 100 sedan den 12 juli. Jag har ju sagt till min BM att jag känt mig matt, yr och väldigt trött som tömd på energi trots att jag sover och äter och dricker bra.
    Min BM är väldigt svår att förstå sig på, hon tar liksom inte intiativ till att göra nånting och det gör mig så irriterad.

Får hoppas mitt hB hinner höjas lite iaf innan jag föder, exakt 5 veckor kvar idag...längtar så efter min bebis nu.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • 3 barns mamma84
    telgebo skrev 2011-09-18 12:57:34 följande:
    Hur gör du då när du blir sjuk och måste äta typ antibiotika? Urininfektion är väl vad jag förstått en urinvägsinfektion du menar och det får man ju kur på antibiotika så om du nu inte kan äta nån tablett alls som funkar på dig så undrar jag hur man behandlar dig? Låter dock märkligt men men.

Konstigt att jag inte fick en sådan behandling då med ett ferritin på 6 utan detta blev först aktuellt när mitt hB sjönk till 95 och då har jag ändå gått med ett hB på 100 sedan den 12 juli. Jag har ju sagt till min BM att jag känt mig matt, yr och väldigt trött som tömd på energi trots att jag sover och äter och dricker bra.
    Min BM är väldigt svår att förstå sig på, hon tar liksom inte intiativ till att göra nånting och det gör mig så irriterad.

Får hoppas mitt hB hinner höjas lite iaf innan jag föder, exakt 5 veckor kvar idag...längtar så efter min bebis nu.
    Ärligt talat tro vad fan du vill jag har själv uppleft detta och jag vet vad jag pratar om.
    Jag fick hjälp och mådde väligt dåligt.
    Jag mår väligt dåligt då jag får detta då det är kroniskt för mig och min familje.
    Till och med ebba har haft detta många ggr och hon är bara 6 år.
    Jag får antibejotika pencilin och inga tabletter.    
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ trebarnsmamma84.bloggagratis.se/
  • MCT79

Fy faan för Laxabon... jag kände mig som en häxa när jag gav det till mina patienter... Phosphoral ger ju samma effekt men är iaf bara två glas av vätska att dricka mot nästan 4 liter om jag minns rätt med laxabon?

Men vet att man inte heller gav phosphoral till en del inflammatoriska tarmsjukdomar... att laxabon var "snällare.."
    telgebo skrev 2011-09-18 12:57:34 följande:

Förut gav man inte gärna järninjektioner just för att det har en del biverkningar. Man kanske avvaktade med dig för att du inte har någon tarmsjukdom? Bara en tanke...
    Min mamma fick veta när hon försökte bli blodgivare för nån månad sen att hon inte fick för hennes järndepåer var för dåliga. Hon hade 6 eller 7 om jag minns rätt. Men blodvärdet var bra.
    Har man någon av de inflammtoriska tarmsjukdomarna har man ofta ett kraftigt försämrat upptag av järn och därför är man förmodligen generösare med injektionerna.
    Väntar tvillingar! 17+0 idag!
  • telgebo

vad är det för biverkningar? Jag vet inte om jag har nån tarmsjukdom, men det skulle inte förvåna mig då jag har haft problem med magen ganska länge, tex att mat åker ut fortare än kvickt ganska ofta.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-09-18 13:18:00 följande:
    vad är det för biverkningar? Jag vet inte om jag har nån tarmsjukdom, men det skulle inte förvåna mig då jag har haft problem med magen ganska länge, tex att mat åker ut fortare än kvickt ganska ofta.
    Huvudvärk, yrsel, lågt blodtryck och svimning, ökad puls, hjärtklappning, väsande andning, andnöd, illamående, kräkningar, buksmärtor, diarré, klåda, nässelfeber, hudutslag, hudrodnad, muskelkramper, muskelsmärtor, feber, frossa, blodvallning, bröstsmärtor, brännande känsla, svullnad och inflammation vid injektionsstället för att nämna några...

Därför man ger det så sakta och man får stanna en stund efteråt.
  • 3 barns mamma84
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:25:13 följande:
    Huvudvärk, yrsel, lågt blodtryck och svimning, ökad puls, hjärtklappning, väsande andning, andnöd, illamående, kräkningar, buksmärtor, diarré, klåda, nässelfeber, hudutslag, hudrodnad, muskelkramper, muskelsmärtor, feber, frossa, blodvallning, bröstsmärtor, brännande känsla, svullnad och inflammation vid injektionsstället för att nämna några...

mamma mia !!
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ trebarnsmamma84.bloggagratis.se/
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-09-18 13:25:13 följande:

åhh fy fan, jag frågade läkaren om biverkningar men hon sa nää det är inga biverkningar. Nu minns jag inte namnet på just det jag skulle få.
    Fy vad läskigt om man skulle tuppa av här hemma, jag bor ju själv så jag skulle ju kunna ligga avsvimmad ganska länge och dessutom har jag inte mycket möjlighet att vila denna vecka då jag har viktiga möten inbokade som jag måste gå på.
  • MCT79
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 13:26:10 följande:
    mamma mia !!
    Hahah, man drabbas ju såklart inte av alla.. men det är inte en helt riskfri behandling och därför är man försiktig. =)
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-09-18 13:02:55 följande:
    Ärligt talat tro vad fan du vill jag har själv uppleft detta och jag vet vad jag pratar om.
    Jag fick hjälp och mådde väligt dåligt.
    Jag mår väligt dåligt då jag får detta då det är kroniskt för mig och min familje.
    Till och med ebba har haft detta många ggr och hon är bara 6 år.
    Jag får antibejotika pencilin och inga tabletter.    
    Kronisk för din familj med UVI. Antibiotika är tabletter och du sa ju att det inte hjälper för dig så hur ska du ha det.

Trodde inte barn kunde ha UVI, mina barn har aldrig haft det.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma