Inlägg från: miraclee |Visa alla inlägg
  • miraclee

Plus igen efter mf/ma

Lite ego..

Julafton var helt ok. Började me frukost hos mina föräldrar, och lite småpaket. Fick en ny plattång och gravidyoga + profylaxkurs, de ska bli härligt :)

Sen vidare till mannens syster med kille, barn + mamma. Åt lunch och öppnade paket, fick 2000 kr på Babyland i presentkort + lite småsaker.

Av min underbara man fick jag en kamera! Han e så fin! Så jag kan ta "riktiga" bilder på mage + bebis o allt sen, ååh vad han är go! Av mig fick han en mjukisdress från HM "I love dad" och en body, byxor + mössa där de står "Daddys no 1" Han blev helt tårögd o skitglad! Även Michael jacksons nya skiva.

Jag är nöjd :)

Eftermiddagen/kvällen däremot var inge bra alls. Har haft onda sammandragningar nu i 1 v drygt, 1,5 max.. men de blev värre i fredas, tillslut kom dom hela tiden o sen fick jag panikont så vi ringde förlossningen som bad oss komma in, så vid 22 anlände vi dit, kom in på intagningsrummet o så kom en BM som jag hade liiite svårt för! Grr. Hon hittade inte hans hjärtljud men hon höll dopplern heeelt still på samma ställe, då sa ja att hon kunde flytta den åt vänster för där brukar han va, då flyttade hon den till höger o fick bara in min puls på 120 (!!!!) men tillslut flyttade hon den till rätt sida o då fick hon in hans hjärtslag på 175 (!!) stressad mamma, stressad bebis. Blä!

Sen kom läkaren direkt o la UL dopplern på magen, då kom en riktig sammandragning igen så hon fick avvakta lite, sen kollade hon o han mådde ju bara bra förutom att han va stressad då, mitt BT var på 155/115 (stressad!!). Efter en stund lugnade vi ner oss båda två och jag fick "bekräftat" Prematura sammandragningar. Min livmoder är tydligen väldigt känslig så vi får se hur de går me jobbet framöver, fortsätter de såhär får jag sjukskriva mig sa hon, kul! :( Men men, gör ju såklart de som är bäst för lillkillen. Tappen var ganska lång, 3,8 cm men i övrigt inte påverkad än, de kan dock gå fort så jag får va vaksam på hur de fortsätter. Har haft ont hela helgen o är sjukt öm hela tiden i livmodern.

• miraclee
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-12-26 16:13:02 följande:
    God fortsättning alla fina! Hoppas allas jul har varit bra!

Här har vi haft en mysig och lugn jul, jag har blivit servad av svärföräldrarna, då jag inte kunde åka till småland denna julen. Vi fick en shoppingtur på babyland av svärisarna, bara blivande farmor ska med och farfar betalar magen har varit ganska så lugn fram tills idag, mrn jag hoppas det ger med sig framåt natten, brukar göra det.

Är så nyfiken på hur det gått för röntgen! Hör av dig till oss nyfikna när du har landat efter allt!

Låter inget kul Fia! Vet hur du känner, varit där men med påverkad tapp och öppen inneifrån men som läkaren sa så kan det gå fort! Ta det lugnt och lyssna på kroppen, vila och lyft inte tugnt! Det räckte med att jag tvättade lakan och hängde upp så påverkade det min tapp rejält. Be mannen sköta hemmet, du sköter bebis!
    Åh vad kul! :D Jag äääälskar babyland!

Jaa, dom frågade ju vad jag jobbade me nu o de va inga glada miner när jag sa Hemtjänsten (=tunga lyft, stress!) så hon tyckte jag skulle va sjukskriven nu men jag sa att jag provar en dag till för o se, men de känns ju tyvärr inte så lovande. 

Haha jaa, min man frågade om han inte skulle vara hemma för "Vård av Fru" HAHAHA! ;D Han säger att han hellre ser att jag är hemma o vilar än att jag är ute och jobbar nu när de är såhär, vi vill ju inte riskera att lillkillen kommer ut den närmsta framtiden liksom.

Men nä jag ger de ett försök imorn, så får vi se då. Har haft sjukt ont idag hela dan, o då har jag bara varit iväg till Kurvan en sväng..
  • miraclee
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-12-26 16:44:13 följande:
    Gick iväg för fort!!! Jag min sambo fixar som sagt det mesta!! Får nog bjuda honom på en weekend när mr C har gjort sin ankomst!

Tycker du ska lyssna på vad läkarna säger, hellre det än att liten kommer redan nu!!

Idag är det bara 4 veckors vila kvar för mig!!!
    Haha ja förstod de ;) Mr C? Vad ska han heta? ;) Vi har bestämt namn nu! Så nöjda! :D 

Jaa, men som du säger - hellre vila + att mannen gör de mesta än att bebis kommer för tidigt.. jag är ju envis som en oxe och brukar köra på tills jag ligger halvt medvetslös i princip, men i de här läget är de bara dumdristigt att forcera sammandragningarna med att jobba/stressa liksom, så de är väl bara gilla läget o lugna ner sig i guess!

Härligt! De kommer gå fort! :D
  • miraclee
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-12-26 17:20:12 följande:
    Namnet har varit klart länge, men tills han är här så håller vi det hemligt tänk om det kommer ut en Bengt istället för en mr C!

Får jag veta erat namnval eller vill ni hålla det hemligt?

Låter bra att ta det lugnt tycker jag! Vilken vecka är du nu? 34+0 säger de ju att det är ok ifall de föds även om 37+ är önskvärt. Så från 34+0 är jag på benen igen, måste hinna få tillbaka lite muskler innan det är dags för förlossning ju!
    Devin ska han heta ;)

Jag är 23+1 nu.. så v 24 då.. Ska ju på förlossningsplanering den 7 jan, o min specläkare har ju sagt att dom ska ha varannanvecka-koll på mig från besöket hos henne 21 jan, hos spec mvc då. Så om jag skulle va startklar för att föda 34+0 så stoppar dom inte upp det, känns skönt att dom kommer ha koll iallafall. Så de är allt nåra veckor kvar tills dess haha, men tiden går ju fort så :)

Haha ja de förstår ja att du vill! Men snaaaart så! :D
  • miraclee
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-12-26 17:49:56 följande:
    Devin är jättefint!!

Skönt att de håller tät koll på dig så att inget händer din lille skatt!

34+ stoppar de ingen i stockholms län som jag fattar det, vet inte hur det är i övriga sverige. Men det betyder ju oxå att de anser att bebisen klarar sig bra då! Kan behövas lite sond och värmedyna i början.
    Jaa, jag gillar det också nu, mer & mer! De va min mans idé faktist.. vi var inne på Colin innan, men så en morron när jag gick upp sa jag "The devil har härjat hela natten.." o då utbrast han bara "Devin!" ;)

Är det så? Har ingen koll faktiskt men du kanske har rätt.. Och ja precis, då är de ju ingen fara på taket. Lite tid på sjukhus bara men de kan man ju faktiskt överleva isåfall :)

Jag drog nyss igång en maskin me tvätt, och en maskin me disk, och ett varv me dammsugarn - nu har jag en förjävlig "mensvärk", sammandragningar + bultande känsla i underlivet. De går bra nu! Puh. Ska lägga mig i ett bad och se om de släpper!
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-26 18:52:58 följande:

Fia:

Vilket fint namn Och du vännen....lyssna på läkaren! Om du haft ont hela dagen idag ska du ju verkligen inte jobba i morgon....envis eller inte. Ta hand om dig och magen, det är prio ett (ingen kommer ändå att tacka dig för att du satsar på att vara superkvinna...been there done that)

*bamsekram*

Taack! :) Vi är väldigt nöjda, och väldigt överens! :D

Nej du har ju rätt, vem skulle tacka mig för det egentligen.. och varför riskera att lillbus kommer tidigare bara för jag är rastlös av mig, de äre inte värt..

Efter ett varmt bad försvann sammandragningarna men nu när jag sitter här i soffan kommer dom tillbaka direkt, gör ju ont! Why? Svårt o veta när man ska ringa in o höra me FL eller inte.. känns ju bara löjligt..
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-26 19:45:12 följande:
    hjälper det om du tar en alvedon? Om en alvedon inte tar bort det onda i sammandragningen och gör att magen lugnar ner sig så ska du ringa in...och du är absolut inte löjlig vännen. Hellre en gång för mycket än en gång för lite!

*kramisar*
    Ska prova! 2 st va?

Dom sätter ju inte CTG när man är inne nu, så vad gör dom isåfall? I Fredas såg hon + kände på magen varje gång en sammandragning kom, men ja.. jag vet inte.. får prova alvedon och se om de avtar! Får ju så himla ont i svanken direkt också, ändå stressar jag inte runt nu.. :p

Och ang chokladen, hahahaha! Du e så rolig :D Hur orkade du allt? ;)

Kraam!
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-26 20:04:52 följande:
    Japp, 2 stycken

Och du...vi snackar CHOKLAD här...det får ALLTID plats (för mycket)

*kram*
    Sådär, får se om de hjälper då! Förresten, varför är de "för tidigt" o sätta CTG nu? Verkar jättekonstigt tycker jag, men de är även sagt av denna "underbara" människa som frågade om jag hade druckit för de va julafton, o som vägrade flytta på dopplern när hon inte fick in hjärtljuden där hon va..
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-26 20:33:54 följande:
    Jag tror inte att det är för tidigt att sätta ctg, men det kanske inte blir så rättvisande på dig med tanke på att din livmoder fyller ut din mage mer än att den putar utåt.

Frågade hon på allvar om du hade druckit??? men jisses....vilken fråga. *suck*
    Vadå, för att jag är så "liten" typ? Hm, ja.. jag förstod inte varför men hon va ingen stjärna i mina ögon direkt. Minns iallafall hennes namn o vill aldrig se henne igen.

Joo, hon frågade vart vi varit och jag sa det, hon frågade om min man druckit alkohol o då sa han "Jaa, jag har druckit öl till maten" o så frågade hon mig "Jaha, då har du också druckit eller? De är ju julafton" EH? Ja, jag kör bil och är gravid och har druckit två liter vodka minst.. jävla idiot! Sen som sagt vägrade hon flytta på dopplern o sa att hon inte hittade några hjärtljud + att hon inte kunde koppla CTG på mig..

Hon som tog emot oss och läkaren däremot va guld värda! Men den där kärringen, Harriet.. uuusch!
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-26 20:59:13 följande:
    Ja, typ. Altså din livmoder är ju inte mindre än andras livmoder i samma vecka, men dina magmuskler håller den ju väl på plats inne i din kropp. Haha...inte som någon annan som typ inte har några magmuskler så min trillade utåt med det samma (har dessutom ett mellanrum på 2-3 fingrar mellan mina magmuskler....inte bra alls). Det kanske påverkar hur CTGn lyckas registrera sd. Sedan har småland rätt i att bebisen har så mycket plats att snurra runnt, så då tappas ju hjärtat bort hur lätt som hellst....så kanske därför hon inte ansåg att det var lönt alls med ctg. Men jag vet inte, bara en tanke jag fick

Men vilken kärring att säga sådär! Vad tror hon egentligen? Nä, bra att du kommer ihåg hennes namn, då kan du undvika henne i framtiden

*kram*
    Hahahahaha! Mina magmuskler.. ja jo, förvisso.. ;) Lät dock inge vidare o ha sånt mellanrum som du, hm.. får man de efter man vart preggo kanske? :) Men de e ju lustigt.. han är ju drygt 30 cm nu, inte så tjock men ändå räknas han som liten.. :p

Jotack.. lite smått jävla tokirriterad på henne blev jag kan ja säga. Men ser ja henne igen springer ja därifrån hahaha!

Kraam!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma