Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

LittleJunia skrev 2010-10-12 21:11:45 följande:
    Jag är också lite rädd för stor bebis.. 
    Jag också... trots att det  faktiskt gick bra att föda dottern på 4600g... Nästa riskerar ju att bli större...

Finns det ngt man kan göra för att minska risken för att få ett väldigt stort barn?

Min farmor är mini mini, ca 150 lång och vägde kanske 45 i normalvikt, min far vägde 4600 och hon födda vaginalt. Helt fantastiskt att det gick! Själv är jag inte alls lite, 183 lång och skapligt bred över höfterna iaf, så det är ju en fördel för min del, men jag kan inte låta bli att vara lite orolig över det där ändå...
  • färnik
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 22:12:56 följande:
    Väldigt oseriöst svar från mig måste tilläggas. Men det sägs ju att rökning ger än mindre barn. Att det är en bidragande orsak till att man föder fler större barn idag  och har ökat sedan 90 talet, då många har slutat röka.

"Vikten före graviditeten tycks enligt forskarna ha större större betydelse än hur mycket kvinnan går upp fram till förlossningen. Andra skäl till att barnen blir tyngre är att färre kvinnor röker, vilket i sig är ett hälsotecken. Antalet diabetiker ökar, och diabetes leder till att barnen blir större." hittade det på någon sida. På någon annan sida stod det också att många som föder stora barn vet man helt enkelt inte varför.
    Hm, röker inte, har aldrig gjort... Normalvikt före graviditeten, normal viktuppgång, förhållandevis sund kost (inget godis alls, urk för sött!), och aldrig några som helst tecken på högt blodsocker,,,

Men både jag och mannen är stora; långa och breda i skelettet (höfter/axlar och så) vilket även vår dotter blivit, så 4kg lite drygt tror jag är alldeles normalt för våran del, och en sådan vikt är jag inte heller rädd för... men över 5... Känns skrämmande!

Särskilt eftersom de tydligen inte gör TUL  så länge inte SF-kurvan ser alldeles tokig ut, trots att mitt första barn var långt ifrån litet! Tänk om det är en 5,5:a eller t.o.m. större därinne, utan att man vet om det, så att allt bara går åt skogen för både mig och bebis liksom!?! Obestämd
  • färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-10-12 22:02:42 följande:
    jag är också livrädd för stora bebisar...
    min dotter vägde bara 2590 och var 48 lång, så INTE mer än 3000 tack :/
    Det var en liten en! Hjärta Min dotter vägde ju nästan det dubbla ju! Skrattande

Men med ett första barn med den vikten, behöver du nog inte vara orolig för att få ett stort barn denna gången, på sin höjd ett normalstort om inget inträffar? Vad jag har hört och läst från många håll, är att det ofta är lättare att föda ett normalt/aningens stort barn, än ett som är avsevärt under de normala (3,5kg ca väl?), för att de lite törre barnen liksom "hjälper till"?
  • färnik
    mallanis skrev 2010-10-13 12:22:23 följande:
    Önskar egentligen att jag hade tid först nästa vecka så jag var inne i v 7... Ni som varit på VUL i v 6 har ni fått se hjärtat?
    6+3 är ju v 7. 7+ är v 8... Oskyldig

Jag gjorde VUL v 6+3 enl senaste mens, och vi såg både foster och hjärta!
  • färnik

Det beror nog på vad man är... MVC-läkaren här uttalar sig iaf så som jag skrev. När jag ex var där sist, v 16+4, så sa han, och skrev på intyget "gravid i v 17"...

Som vanligt är det väl olika det där, vad läkare säger och gör och rekomenderar och accepterar och och och. Flört

• färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-10-14 14:48:32 följande:
    skulle enligt beräkningar vara 15+3 idag men han fick mig till 14+3 sa han (trots att jag nästan är säker på att jag såg 15+3 på skärmen) är det jätte allvarligt att bebisen är en hel vecka för liten?
    är nästan mer orolig nu än innan...
    han var inte orolig sa han... han sa att det var 5 dagars skillnad sen förra gången då måste han väl ha fått mig till 2 dagar mindre än vad jag räknar... fattade ingenting..
    Kan det vara fel på barnet nu?
    om man räknar från mensen (jag vet att äl var sen) så är det 10 dagars skillnad... enligt sista mens ska jag vara i 16+0 idag men enligt massa andra ul är jag ca 15+3... nu är jag helt plötsligt 14+3? hur ska jag ta dteta?
    Jag vet ingenting om det här, ska jag börja med att säga, men det där är ngt jag själv är ganska orolig över inför RUL om en vecka, att bebis inte ska ha växt som väntat. Hoppas ngn annan kan komma med bättre beskred till dig Längtan, jag håller tummarna att allt är okej!!!
  • färnik
    sofy skrev 2010-10-14 15:17:59 följande:
    Nä usch idag e en bad day! Jäkla illamående. Men man överlever dom också! :)
    Du är så optimistisk Sofy! Önskar jag var det! Mina dåliga dagar, dvs de flesta, vill jag halvt dö och har svårt att se ngt slut på skiten. Oskyldig
  • färnik
    mallanis: Jag är ju också en av alla albyl-ätare, tar 1/4 tablett/dag fortfarande, och fortsätter nog ett tag till... det verkar väldigt olika när folk slutar. En del slutar v 12, andra efter RUL... och många fortsätter till v 36 eller 38. Vet inte hur jag tänker göra... Oskyldig

Så var ännu en dag avklarad, inte går det fort framåt, men framåt går det!
  • färnik
    mallanis skrev 2010-10-14 20:06:47 följande:
    ahh du med! Jag tar nu 1/3 fablett dagligen har du alltid tagit 1/4 eller trappar du ner nu?  Jag tycker att jag märker av albylen och får ibland näsblod som är svåra att stoppa så fram till v 36 vågar jag nog inte men kanske fram till v 18...?
    Jag tog 1/3 i början, men det var svårdelat, så på senare tid har det blivit 1/4. Flört

Jag märker inte av mitt albylintag alls, inga blödningar, varken näsblod eller vid sex eller ngt annat...
  • färnik
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-16 15:30:32 följande:
    Kebabsallad lät gott men jag har fått en dille på piggelin glass! Äter nog minst tre om dagen, men hellre det än pommes eller fett!
    Och jag äter mangosorbet var och varannan dag. Supergott!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma