• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

JAg måste bara få säga en sak, jag är sååååå glad idag! Det har tagit mig åtta år (!!!) att få bekräftat att jag har astma. Hela min familj har det och många i släkten så jag kan symptom och allt vad det heter. Jag har kämpat i åtta år att få den diagnosen. Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag fått höra "små lungor, dålig kondition så träna mer" eller "vistas inte i de miljöer du påstås få svårt att andas i".

Men idag var det ingen snack om saken. Läkaren tittade på mitt pef-diagram och sa "ja det här är ju väldigt tydligt att det är en skillnad på 20%"... Jag sa att det är 46% skillnad på bästa och lägsta nivån. Så han kollade en gång till och frågade om jag mådde bra när jag var nere på lägsta och frågade även varför jag inte kom ner till vårdcentralen så jag kunde inhalera i deras apparat...

Så nu ska jag genast börja med kortison för att höja min lägsta nivå, jag får inte falla under 400 (min lägsta låg på 210) i pef-värde utan måste då öka min dos. Bebisen i magen är så stor nu att den inte tar skada av kortisonet jag ska börja ta. Och ska även ta det när jag ammar, för att i vår kontakta de igen och då diskutera om jag måste höja mig i medicinering.

Åtta år!!! Åtta år och nu har jag äntligen min diagnos, nu behöver jag inte låna pappas bricanyl längre, jag behöver bara ringa för att få utskrivet mera och själv kunna hämta ut på apoteket! Tjohoo!

• Mabaja
    sofy skrev 2010-09-13 17:04:14 följande:
    Åååh va skönt! Graaattis! :D

Men konstigt att de skulle ta 8 år!! :/ Jag gick på astma&allergi kliniken som låg vid Stgöran, o ja fick min diagnos väldigt fort i jämförelse me dig. Usch va jobbigt!

Har också ansträngnings, förkylnings o allergi astma. Tar mina mediciner varje dag men ändå har ja en hemsk hosta som ja levt me nu i 3 år. Dom tror lite på kronisk bronkit där, blä!
    Grejen är att jag flyttat. Falun, Kristinehamn (gjorde lumpen där), Upplands Väsby och nu Bålsta.

Och jag har varit in och gjort astmatest, men för "vanlig" astma, inte som nu "vid enstaka tillfällen". Så efter det har vissa läkare sagt att jag har astma och andra sagt andra saker... Så har slutat med att jag tagit bricanyl av pappa. När jag var på test för vanlig astma fick jag bara höra "trånga lungor och taskig kondition".. Jag har tränat 5-6 dagar i veckan i 15 år fram till denna graviditeten. Så nej jag har inte dålig kondition.

Sen i våras fick jag träffa den här läkaren och han kollade min "astmatest" jag gjort tidigare och jag förklarade som det var att det inte är på beställning utan vid förkylning, allergi och vid ansträngning. Så han skickade med mig en pef-mätare och ett pef-diagram. Så hela sommaren har jag fyllt i lite nu och då och fick en diff på 46%... och där jag låg som lägst skulle man tydligen behöva tillkalla ambulans för, så hamnar jag så lågt igen måste jag ner och inhalera på vc.

Men nu är det gjort! :) och nu har jag på pränt att jag inte är dum i huvudet utan har min astma. :)
  • Mabaja

Åh jag måste bara säga hur besviken jag blev i morse. Har knappt sovit nåt inatt för har haft sååå ont i rygg och mage, trodde att det kanske var nånting på gång.. Men tji fick jag, kl 5 bara självdog allt! Och sen dess har jag "mensvärk"... Ja inte riktigt då... Men när jag var på jobbet så gick vi ca 7 km och då hade jag lika ont som när jag tagit tabletterna för att starta igång missfallet, jag bara "yeah, det kanske händer nånting", men så har jag nu jobbat klart och jag har åter mensvärk. haha. Tur att jag har ett gäng dagar kvar så jag inte behöver bli galen! :) Det gör ju inget om det inte händer före bf men är väldigt välkommet!

• Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-09-14 17:19:14 följande:
    Åhhh hade velat vara där nu och shoppa loss. Låter ju som himmelriket. En annan är ju här hemma och jobbar och sliter :/ Ska nu iveckan ta tag i min havandeskaps lapp och skicka in den. är helt inställd på att jag kommer att bli nekad havandeskap pga mina chefer, skriver att de kan omplacera mig 60 dagar innan bf. Omplaceringen innebär för min del att jag enbart slipper joura på akuten, men annars är mina arbetsuppgifter i stort sett detsamma som nu!

Som tur är har jag lite semster kvar sparad, vill ju helst slippa nalla på mammadagarna innan bebis kommer. Så den 10 dec blir min sista jobbdag, om jag orkar så länge vill säga.

Hur gör ni andra med havandeskap?
    Jag jobbar fortfarande! :) Folk frågar mig varför jag inte har ansökt om havandeskapspenning och känner att jag hellre tjänar ihop de sista slantarna jag kan så kan man lägga undan istället. :) Sen har vi haft mycket utgifter (bröllop och nu bebis) i samma veva så alla våra sparade pengar är ett minne blott. Och självklart är jag ego när det gäller mina mammadagar, jobbar jag till den sista behöver jag inte ta ut några förrän 21a nästa månad. :)
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-09-14 17:46:46 följande:
    Vad jobbar du med nu igen mabaja? Glömsk som bara den. Jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka tiden ut. Jag har ju ett fysiskt krävande jobb, även om vi har ganska mycket gående patienter å vill de ofta ha ett handtag för att lägga sig ner och resa sig upp. Och britsen är extremt låg och jag väldigt lång. Har redan ont i min vänstar si -led :/
    Jag jobbar som personlig assistent till en autistisk tjej. så jag slipper tunga lyft men är mycket aktiviteter och som du säger, ett handtag här och där! :) Och så är hon lite lat så hon försöker smita och då får man ju lyfta en del. Men har funkat bra, nu har jag enormt ont efter varje jobbpass men är så kort inpå så biter ihop. Om två veckor är jag ju hemma.. och skulle det vilja sätta fart tidigare så går jag ju hem då!
  • Mabaja
    Dag och natt skrev 2010-09-14 18:17:12 följande:
    Hoppas att ni andra mår bra och ok som har det lite kämpigt på olika plan. Ingen hit att spy i duschen Muffe Skrattande Illamåendet finns för mig också, i eftermiddags tappade jag helt koncentrationen när det började kännas så igen... Såg inte fram emot hemresan så jag förberedde mig genom att äta en kexchoklad strax innan och det hände iaf inget på tåget. Glad Något annat mindre roligt är att jag börjar få bristningar på magen... Suck. Men det visste jag att jag skulle få (och med stor sannolikhet kommer jag få massor tror jag), det var likadant för min mor och syster som fick massor vid deras graviditeter. Och jag har ju redan en hel del bristningar efter att ha gått upp i vikt och ner igen osv. Men de här nya bristningarna har satt sig i höjd med naveln så det är bara att acceptera att det aldrig mer blir bikini igen. Obestämd
    Mina bristningar kom i vecka 30.. Då hade jag gått upp 2.5 kg. Nu har jag överallt på magen upp till strax ovanför magen och sen lite ner på muffen. Jag mår INTE bra av det! Min man tycker att jag är lite fjompig som är så ledsen över mina bristningar... Vi får pusha varandra!
  • Mabaja
    kajsalisa skrev 2010-09-15 20:19:56 följande:
    Det börjar kännas väldigt fullt i min mage på kvällarna nu för tiden. Helt utspänt liksom. Hur kommer det att kännas om 10 veckor? :0
    Du kommer känna dig sprickfärdig! :) Jag bara väntar på att mina värkar ska hoppa igång och inte bara ha en massa förvärkar så jag kan få lite "slapp" hud igen. Nu finns det inte något extra alls utan är verkligen sprickfärdig. haha
  • Mabaja
    sugarrush skrev 2010-09-15 21:39:13 följande:
    Neeeeej Muffe, fasen vad jobbigt! Tycker så synd om dig. När har du ditt VUL? Klarar du av att vänta?
    Största kramen till dig!!

Jag frågar igen om någon vet detta: Kan man få blödningarna av att anstränga kroppen, för dagen innan mina blödningar började så promenerade vi säkert 20-25 km, rätt långt alltså. Någon som vet något om det? Hur är det med ligament eller livmoderns växande? Kan man blöda av det?
    Ja man kan få blödningar om man överanstränger sig. Nivån på överansträngning vid graviditet är dock olika för alla.  Har en vän som började störtblöda i vecka 8-9, men bebisen levde och hon fick "sängläge" i två veckor... Idag är hon i vecka 23 ca med en levande bebis i magen. Hon fick sängläge då hon tydligen var extra känslig att få blödningar under graviditet och ansträngning.
  • Mabaja
    sugarrush skrev 2010-09-15 22:14:39 följande:
    Tack mabaja! Vilken solskenshistoria! Vilken fin bild förresten!

Ja, då kan det kanske ha med alla promenader att göra, jag brukar inte röra på mig så jättemycket vanligtvis men nu på semestern rör man ju på sig precis hela tiden. Just nu sticker det och molar i magen, men inte så mycket att jag behöver ta värktabletter. Jag har dock läst mig till att livmodern växer extremt i denna veckan, och att det därför kan göra lite extra ont nu. Hoppas det inte är någon fara. men varje gång jag får brun flytning känns det som om jag ska dö. Jaja, vi får väl se, framtiden får utvisa om vi får behålla vår llla kotte.

Jag stannar i sängen idag och imorrn, och om det slutar blöda helt efter det kanske jag ta någon lugn aktivitet på fredag.
    Vila lite är ett tips. Min kompis hade ett missfall i bagaget och där slutade det med att de trodde att det berodde på stress så när hon började blöda i nästa graviditet blev det sängläge och vips så lever bebisen!

Lycka till nu och så länge du inte har konstaterat missfall så är du fortfarande gravid! :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma