Plus igen efter mf/ma
JAg måste bara få säga en sak, jag är sååååå glad idag! Det har tagit mig åtta år (!!!) att få bekräftat att jag har astma. Hela min familj har det och många i släkten så jag kan symptom och allt vad det heter. Jag har kämpat i åtta år att få den diagnosen. Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag fått höra "små lungor, dålig kondition så träna mer" eller "vistas inte i de miljöer du påstås få svårt att andas i".
Men idag var det ingen snack om saken. Läkaren tittade på mitt pef-diagram och sa "ja det här är ju väldigt tydligt att det är en skillnad på 20%"... Jag sa att det är 46% skillnad på bästa och lägsta nivån. Så han kollade en gång till och frågade om jag mådde bra när jag var nere på lägsta och frågade även varför jag inte kom ner till vårdcentralen så jag kunde inhalera i deras apparat...
Så nu ska jag genast börja med kortison för att höja min lägsta nivå, jag får inte falla under 400 (min lägsta låg på 210) i pef-värde utan måste då öka min dos. Bebisen i magen är så stor nu att den inte tar skada av kortisonet jag ska börja ta. Och ska även ta det när jag ammar, för att i vår kontakta de igen och då diskutera om jag måste höja mig i medicinering.
Åtta år!!! Åtta år och nu har jag äntligen min diagnos, nu behöver jag inte låna pappas bricanyl längre, jag behöver bara ringa för att få utskrivet mera och själv kunna hämta ut på apoteket! Tjohoo!
Illamåendet finns för mig också, i eftermiddags tappade jag helt koncentrationen när det började kännas så igen... Såg inte fram emot hemresan så jag förberedde mig genom att äta en kexchoklad strax innan och det hände iaf inget på tåget.
Något annat mindre roligt är att jag börjar få bristningar på magen... Suck. Men det visste jag att jag skulle få (och med stor sannolikhet kommer jag få massor tror jag), det var likadant för min mor och syster som fick massor vid deras graviditeter. Och jag har ju redan en hel del bristningar efter att ha gått upp i vikt och ner igen osv. Men de här nya bristningarna har satt sig i höjd med naveln så det är bara att acceptera att det aldrig mer blir bikini igen.