Inlägg från: Nataliesliv |Visa alla inlägg
  • Nataliesliv

Plus igen efter mf/ma

Jag är inte så aktiv här längre... har inte så mycket att skriva om, men jag uppdaterar min blogg några gånger i veckan i alla fall, för de som är intresserade: nataliesliv.blogg.se

Jag är i vecka 23

• Nataliesliv
    LittleJunia skrev 2010-08-05 21:15:26 följande:
    Idag gick jag in i v. 7 och illamåendet kom som ett släng i ansiktet. Fy bubblan så illa jag mår nu! Jag hoppades att jag skulle slippa det även denna graviditet då jag mådde som en prinsessa när jag väntade min son. Hoppas hoppas inte detta blir värre nu...
    Så för första gången får jag ställa frågan, har någon nåt bra tips mot illamående?
    Ät det du känner för. Kanske skorpor, nyponsoppa mm. Du kommer må mindre illa om du får i dig något även om det inte känns så kul att äta alls när man redan mår dåligt.
    Jag gick ner 6-7kg när jag mådde illa under två månaders tid. Började runt vecka 7 också... Är nu i vecka 26 och har inte gått upp alla kilon än. Men jag kan iaf äta nu och ser tillbaka på de där månaderna med avsky, det var verkligen inte roligt, men kom ihåg att det går över och tänk på vilken fin och frisk bebis du har där inne med alla hormoner som sprutar i kroppen!
  • Nataliesliv
    Evve81 skrev 2010-08-09 11:08:34 följande:
    Hur lång tid tog det innan ni fick tillbaka mensen/blev gravida?
    Jag blev gravid direkt efter MF, alltså ingen mens alls. Därför har vi inte kunnat räkna ut BF med senaste mensens första dag, utan har istället fått datum från VUL/RUL dock är det 2 veckor senare än vad jag trodde om man räknar med att MFblödningarna var mens. Skit samma, vår bebis kommer när den vill, oavsett om det är vecka 35 eller 42
  • Nataliesliv

Hinner inte med att läsa allt i den här tråden, men såg att ni disskuterade barnvagnar. Vi har faktiskt två vagnar. Lite onödigt och lyxigt, men vi har fått båda, själva skulle vi nog aldrig komma på tanken!
    Det som är bra är att vi har en stor, tung och stabil vagn till promenader. Och en liten, smidig och lätt vagn som vi har i bilen där bilbarnstolen går att "klicka på".

Den stora vagnen (vi har även en liggdel)
    http://barnvagnsguiden.se/index.php/Quinny/Singelvagn/3-hjuling/Duovagn/Vandbar-sittdel-eller-handtag/Quinny-Freestyle-3-XL.html

Tror detta är den mindre vagnen, har inte så bra koll
    http://barnvagnsguiden.se/index.php/Graco/Singelvagn/Sma-hjul-fram-och-bak/Kombivagn/Ej-vandbar/Graco-Vivo.html

• Nataliesliv
    Nataliesliv skrev 2010-08-11 09:22:01 följande:
    Hinner inte med att läsa allt i den här tråden, men såg att ni disskuterade barnvagnar. Vi har faktiskt två vagnar. Lite onödigt och lyxigt, men vi har fått båda, själva skulle vi nog aldrig komma på tanken!
    Det som är bra är att vi har en stor, tung och stabil vagn till promenader. Och en liten, smidig och lätt vagn som vi har i bilen där bilbarnstolen går att "klicka på".

Den stora vagnen (vi har även en liggdel)
    barnvagnsguiden.se/index.php/Quinny/Singelvag...

Tror detta är den mindre vagnen, har inte så bra koll
    barnvagnsguiden.se/index.php/Graco/Singelvagn...
    Nej, kan inte vara den lilla vagnen, för vår är vändbar (tror jag iaf). Aja, den ser typ ut så där iallafall. Den har vi dock ingen liggdel till. När bebben sover så får den ju ligga i bilstolen, och det tar inte så många månader innan den kan sitta upp. Vi har ju en liggdel i den stora vagnen när det behövs
  • Nataliesliv

Jag har ingen direkt erfarenhet, men de som har det som jag pratat med har sagt att jag inte skulle köpa en vagn med 4 "fasta hjul", då de är besvärliga att styra (eller inte svåra, men det är så mycket lättare med tre/snurrbara). Det är väll en vanesak, plus att det beror på hur man kommer att använda vagnen. Om man mest har den i affärer ska man nog satsa på en med hjul som snurrar. De med 4 fasta måste man ju hänga på handtaget när man ska svänga...Om man bara så gå rakt fram är de dock stabila

Jag är nöjd med våra iallafall

• Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-11 16:54:19 följande:
    Själv kan jag absolut inte tänka mig en vagn med snurrande hjul, mest för att jag bor på landet och här är det blöta/gropiga grusvägar, segt gräs, lera och snö som måste forceras hela tiden. Vagnar med snurrande hjul blir som att köra jättetung kundvagn då. Flört
    Precis, det beror ju på vad/vart man ska använda vagnen i huvudsak!
  • Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-11 16:57:10 följande:
    Jag var inne och kikade på MamaMias hemsida, de har ju mottganing i Gbg, dit jag har 15 mil ca. De gör tydligen vanligt UL, inte VUL, från v 8 för att kolla graviditetslängd, antal foster, levande foster etc? Någon som har erfarenhet av det? Visste inte att det gick, för sjukhusen gör ju alltid Vaginalt så tidigt?
    Jag gjorde UL i vecka 7, då var det VUL. Trodde det var "standard". De kanske kan göra VUL om du ber om det? Men om de nu kan göra vanligt UL och se lika bra så gör det väll inget? Jag var på MamaMia i Stockholm en gång, de var bra där iallafall... Gjorde vanligt UL i vecka 16..
  • Nataliesliv
    rontgensyrran skrev 2010-08-12 11:11:41 följande:

hittade en graviditets kilo uträknare, dvs hur mycket du kommer att gå upp under graviditeten.Om jag ska tro den så kommer jag gå upp 13,6 kg. Lägger länken sist om ni är intresserade av att räkna ut själva :
    Summa 13,6 kg
    se.babycenter.com/tools/weightgain/results..

Jag ska också gå upp 13,6 kg enligt den!
    Då har jag 14 kg kvar att gå upp, eftersom jag gick ner så mycket i början...
    Tror inte riktigt på den då den borde tagit lite mer parometer än längd och vikt
  • Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-27 10:47:36 följande:
    Nu, 5 dagar senare, har Gyn ringt tillbaka och jag är upplöst i tårar.

Överläkaren har beslutat att jag inte får något mer ultraljud innan RUL om 8-10 veckor. Detta för att ultraljud ev (troligtvis enl henne?) är farligt för fostret(uppvärmning av fostret), och det inte finns någon anledning att kontrollera mig.

Nä, 4 missfall är väl inget att bry sig om!?! Att jag är orolig och ledsen dygnet runt, och till och från har oförklarligt ont inte heller. För det har jag ju haft tidigare men då såg det bra ut. Att jag har reumatism, och är väldigt dålig pga att jag inte kan medecinera, och därmed inte vill riskera att gå obehandlad och smärtpåverkad veckor eller till och med månader helt i onödan med ett dött foster i magen? Nä, där finns ju inga som helst anledningar, inga alls... .

"Ul ska bara användas om den medecinska nyttan är större än riskerna", och så är tydligen inte fallet enligt dem. Dessutom så "även om ultraljudet visar att fostret lever, så kan det ju faktiskt dö nästa dag..."
    Gå till en privatklinik. Där gör de UL utan att fråga varför. JAg gick till MamaMia innan RUL och de frågade inget när jag bokade. Hur som helst så accepterar de argumentet "jag är bara orolig" och så får man betala 400 kr eller vad det kostar, men det tycker jag det var värt!
  • Nataliesliv

Idag känner jag mig orolig. Vet inte varför. Kanske för att jag haft så mycket att göra och stressat runt att jag inte haft tid att känna och njuta av sparkarna de senaste dagarna. Idag kan jag inte vänta på att bebisen ska vakna och buffa runt ordenligt där inne. Känner mig "öm" i magen, som att jag haft samandragningar hela natten och det är träningsvärk i livmoden typ (svårt att förklara). Behövde bara skriva av mig, min sambo har ingen mottagning på sin mobil på hela dagen heller så kan inte få någon tröst av honom.
    Önskar jag hade mitt Angelsound med min i handväskan så jag kunde lyssna på hjärtat när jag nu känner så här. Känns som en evighetsväntan på att Pytte ska vakna och sparka på mig....

• Nataliesliv

Här var det också falskt alarm. Vår bebis är helt enkelt inte så pigg idag. Har känt den buffa runt lite, men inte så mycket som den brukar. När jag kom hem kunde jag lyssna på de fina hjärtljuden med angelsound, vilket var himlans skönt. Nu kan jag njuta av att det är helg Hjärta

• Nataliesliv
    Längtan efter liten skrev 2010-08-27 19:22:24 följande:
    från vilken vecka kunde du börja använda angelsound?
    jag köpte det runt vecka 12, och då funkade det jättebra! Det är svårare nu när bebisen är större
  • Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-27 19:33:20 följande:
    Så tidigt alltså! Innebär det att den fungerar bättre än de de har hos MVC, för där lyssnar de ju inte på hjärtljud förän runt v 20?
    Den är säkert inte bättre, men av någon anledning som jag inte känner till så börjar de inte lyssna på MVC förän i vecka 20. Så här står det på en sidan man kan köpa Angelsound ifrån:

"Europeiska kommittén avråder från att rutinmässigt lyssna på fostrets hjärtljud med hjälp av Doppler ultraljud under de första 11 veckorna av graviditeten."

Jag minns inte exakt när jag köpte min, men runt vecka 12 och då kunde jag höra bra iaf. Tidigare än så kanske man ska vara försiktig. Sen ska man ju inte lyssna varje dag, utan kanske nån gång i veckan, eller de dagarna man är som mest orolig. Det finns ju ingen dokumenterad effekt på hur det faktiskt påverkar barnet. Så bäst är ju att göra så sällan som möjligt. Jag resonerade som så att det är bättre jag lyssnar ibland än att jag går och är utom mig av orolighet, för det kan inte vara bra för barnet heller, den stressen osv.

Jag har märkt att ju större bebisen blivit desto svårare är det att hitta ljudet, men å andra sidan är det väldigt lätt för oss. Det är nästan på samma ställe jämt (långt ner på min högra sida). Vi brukar även höra hur han sparkar runt som en vilde   Men vissa har ju jättesvårt att höra något alls. Det är nog väldigt individuellt.
    Längtan efter liten skrev 2010-08-27 19:34:11 följande:
    okej, kanske kan beställa en nu så får man se.
    Ja, det är ju inte många hundralappar. Finns även på blocket har jag sett förut.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma