Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

"Tidig bestämninga av graviditetslängd.
    Ultraljudet utföres abnominellt (utanpå magen) från graviditetsvecka 8 och ger svar på graviditetslängd, levande foster samt antal foster."

...står det på hemsidan... Har skickat ett mail och frågat om hur det fungerar, i alla fall. Flört
  • färnik

Privata klinker kanske ha bättre maskiner än den vanliga sjukvården...

Fick just reda på, att en bekant som uttryckt sig rätt illa och klumpigt vid mina missfall och gjort mig väldigt ledsen, och som jag därmed inte pratat med på kanske ett halvår, nu också fått ett MA. Har lite dubbla känslor ang det. Naturligtvis är det alltid hemskt när det blir såhär, men med tanke på kemmentarerna jag har fått... så kan jag inte hjälpa att den lilla elaka tanken att "nu kanske hon äntligen fattar"...  *skäms*

• färnik

September 2010
    MB73 - 24 september (1a försöket efter MA)
    Mabaja - 30 september (3e försöket efter MA)

November 2010 
    Nataliesliv - 20 nov (1a försöket efter MF)

December 2010
    Majmamman08 - 11 december (1:a försök efter MF)
    2 barns mamma84 - 21 december (1:a försöket efter ett MA 3:e barnet nu)
    Bjornis - 22 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    Lallan - 23 december (ma v11, mf v 14)
    Pyret12 - 24 december
    Maria A 78 - 24 december
    Ebebis08 - 27 december (mf 23/3 gravid igen 30/3)
    Anna TheSunshine - 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 - 29 december (1:a försöket efter MF)
    gemigsinnesro - 29 december (4 försöket efter mf)

Januari 2011
    No Way - 1 januari -flicka
    Kajsalisa - 1 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Cat79 - 2 januari (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)
    Mami82 - 4 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    PåvägMotSyskon - 5-6 Januari.
    Rontgensyrran - 7 januari (3:e försöket efter MA dec -09) -Troligvis en flicka
    toksnippa - 9 januari (2:e försöket efter MF)
    Bev - 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    Daniela01 - 14 Januari (2mf och 1ma, 6:e försöket efter senaste MA)
    GravidElla - 15 Januari ( 1:a försöket efter MA/MF okt. 09 )
    misslouie - 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
    fröken SJ - 23 januari (2:a seriösa försökte efter Mf Jan-10)
    Sommaren2005 - 24 januari (1 försöket efter mf april -10, 14:e försöket totalt)

Februari 2011
    Odd - 5 februari (första försöket efter 4 mf på raken)
    Cjes - 10 februari ( 3:e försöket efter MA januari- 10, Hade även MF oktober- 09)
    Inga76 - 11 februari (1:a försöket efter MA mars -10)

Mars 2011
    Smålandsjänta - 5 mars (första försöket efter 2 mf)
    pinklove - 6 mars (första försöket efter mf juni-10)
    Happiness- 15 mars (försökt sen nov -09,1:a försöket efter IVF i juni)
    Färnevik- 27 mars (2:a försöket e MA med tvillingar i april-10, MF jan-10, MF maj-09 samt MF 03.) andra barnet
    LittleJunia- 30 mars (4:e försöket efter MA mars-10, samt missfall nov-09)

April 2011

Längtan efter liten - 4 april (mf 08, mf 09, ma10), andra barnet

EricaN81 - 19 april (?:e försök efter mf i januari -10)

Tar mig friheten att ändra, såg att längtan ändrat BF i en annan tråd. Flört Ändrar även lite på mitt eget datum, det här ska nog vara mer korrekt, men vi får väl se.

• färnik
    färnik skrev 2010-08-11 16:29:28 följande:
    Jag gjorde ju mitt VUL också i v 6+2 (enl senaste mens), och min lilla inneboende var då lika stor som din, och då tyckte läkaren som jag hade att den var  liten för den tiden och måste vara yngre? Går inte läkare efter samma uppgifter, undrar jag då?
    Citerar mig själv, vet inte om du såg mitt svar längtan?
  • färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-08-13 21:44:39 följande:
    fredagen den 13 och en rosa flytning på jobbet.. FAN
    Hoppas allt är ok med dig och den lilla Längtan, tänker på dig!
  • färnik

Längtan: ja du verkar ha fått en bra och förstående läkare iaf, sådana växer inte på träd direkt...

Jag ska göra VUL i morgon, iom smärtorna jag haft som kommit och gått. Det var likadant förra graviditeten, och då visade det sig vara ett MA, nämligen... Så jag ska dit i morgon, får inte äta innan, för de räknar väl lite med att det kanske behöver göras en ingrepp... Gråter (men, om allt ändå skulle vara bra, får jag ta det här VUL:et istället för det inbokade om 2 veckor, inte också. Snåljåpar!)

• färnik

Det sitter långt ner i livmodern, känns tungt och blodfyllt på ngt sätt... Svårt att beskriva hur det känns... Obestämd

• färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-08-16 15:02:05 följande:
    eh va?! får du inte båda vulen? vad är det för jävla ställen folk bor på?
    elle rär det så att jag lyckats hitta en riktigt bra gyn?
    lilla vännen, du anar inte hur mycket jag hoppas att allt kommer se bra ut imorgon..
    har du ont på samma sätt som med ditt ma?
    Jag tror du har haft tur... Här vet jag inte vad det är med dem faktiskt.

Nu har jag inte ont. Men det var likadant med MA´t, den här smärtan och så, och sedan, ingenting... Då var det stendött där inne. Gråter

Går runt och klämmer mig själv på brösten, tycker jag är avsevärt mindre öm nu. Det har visserligen varierat från dag till dag innan, men just nu känns de som ett tecken på att det inte står bra till...

Dessutom har jag så ont i mitt bäcken, reumatiskt... Äter maxdos av allt som är ofarligt för graviditeten, men har så ont. Går med krycka, men kan ändå bara gå ett 10-tal meter för att jag har så ont, svårt att sätta mig och resa mig, vända mig i sängen. vaknar 10-15ggr/natt och kan sedan inte somna om direkt för att det gör så ont. Illa mår jag också, som tusan, och att bara böja sig över sängkanten och kräkas i en hink gör också skitont. Och så oron ovanpå detta, mitt liv är ett litet helvete just nu.

Inte är jag sjukskrven heller, eftersom jag är arbetslös... ;Men hur kan de tro att jag står till arbetsmarknadens förfogande, när jag knappt kan gå på dass själv, än mindre ta hand om min 4-åriga dotter? Men för att mannen ska kunna vara hemma och ta hand om henne och mig, så måste jag vara sjukskriven...
  • färnik

Mabaja: här är en till med ätstörningar i bagaget. "Provade på" både anorexi, bulimi och ortorexi under 8 års tid, 6 av de åren var jag så underviktig att jag oftast inte hade ngn mens.

Det var skitjobbigt för mig att bli gravid första gången, jag vägde mig 2ggr hemma, och inte alls på MVC, jag vägrade. Jag talade tillslut om ökningen för dem, men inte vikten. Vilket rimligtvis inte heller var nödvändigt, att jag låg inom normala gränser och inte var underviktig eller överviktig kunde vem som helst se. Det var ett jäkla tjafs vill jag minnas, de hade inte alls bra koll på hur man ska bemöta blivande mödrar med ätstörningsproblematik tyvärr.

Svårast för mig var det annars efter förlossningen, då kom mina bulimiska tendenser tillbaka, jag hade nog trött att jag skulle se ut som innan när barnet var fött, men så blev det ju inte. Då, om nånsin, tror jag det är allra viktigast att få hjälp, man är oerhört känslig som nybliven mor!

Numera, drygt 4 år senare, är jag en aning överviktig, (BMI ca 25) och tvingar mig själv att acceptera mig själv så, om inte annat för våran dotters skull. Jag vill inte plantera in min skeva vikt och kroppsuppfattning på henne. Men jag kommer inte väga mig den här graviditeten heller, om jag får fortsätta vara gravid, vill säga.

Vill du prata mer om ämnet, får du gärna höra av dig!

• färnik

Hej på er! En kort uppdatering från mig via mobilen kommer här. Jag är inlagd på bb (!) med dropp då jag var uttorkad, och diagnosen hyperemesis är ställd även denna graviditeten. Mitt lilla frö mår fint och har vuxit ikapp sig och storleken motsvarar åldern som den ska. Dåligt mår jag, men att frö lever var förstås underbart!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma