Inlägg från: Alicia 72 |Visa alla inlägg
  • Alicia 72

Plus igen efter mf/ma

MCT79 skrev 2011-08-11 16:39:11 följande:
    Usch det där var ingen bra inskrivning... vi var på plats 5 minuter före... sitter lapp på dörren... stängt! Befinner sig i jakobsberg till den 15/8... och ändå FRÅGADE JAG UTTRYCKLIGEN SISTA JAG RINGDE.... fan!!

Idiotkörning till Jakobsberg, hitta till rätt ställe och in... 15 minuter försenad. Barnmorskan var nog bland det mest förvirrade jag har varit med om... hon bad om min legitimation.. pratade lite... sen bad hon om den igen... wtf?!
    Hon kan inte skriva nån premiss för kub/nupp, för hon visste inte hur man gjorde med tvillingar så då får det vänta till nästa torsdag då jag ska träffa läkaren... enligt senaste VUL är jag då 12+6!!! Då har alltså sjukvården 1 vecka på sig att fixa fram en tid och jag ska hinna ta blodprover också!! "Inga problem" enligt henne.... bullshit säger jag!
    Hon frågade om mina alkoholvanor och när jag sa att jag dricker max 2 ggr per år så var hon ändå tvungen att ägna 5 minuter till att gå igenom hur fostret påverkads av alkolhol....

Hon kunde inte svara på de frågor jag hade, hon hann inte ta några blodprover alls utan ska träffa henne igen nästa torsdag 20 minuter före läkaren...

Usch det känns inge bra! Som jag har väntat på den här tiden!!
    Oj och blodprovet ska man ju helst ta några veckor tidigare än UL. Har för mig att de rekommenderar blodprov i vecka 11-12. Medans UL kan göras några veckor senare.

Alicia
  • Alicia 72
    Mmmbop skrev 2011-08-11 20:45:17 följande:
    MCT: Nu hade jag inte alls en lika förvirrad som du, men jag tyckte nog att min var väldigt mesig och inte verkade veta så mycket. Hoppas verkligen det blir bättre nästa gång.

Om du behöver snabb KUB-tid (du får ju välja var du vill göra det enligt vårdval stockholm) så brukar både Ultragyn och Ultraljudsbarnmorskorna ha akuttider. Lycka till!
    Det mest akuta är ju blodprovet som kan göras på vilken drop-in-provtagning som helst. Men det krävs förstås remiss för att få ta det.
    MCT; en sak slår mig - kan man ens göra KUB på tvillingar?? Är det inte bara NUPP som gäller då? Det är ju omöjligt att säga VILKEN tvilling som orsakar de blodvärden man får?
    Är så fallet så är det inte så bråttom. Men trist start med BM...

Alicia
  • Alicia 72
    Mmmbop skrev 2011-08-11 21:15:55 följande:

Så här står det i prislistan på MamaMia

KUB ultraljud, 1600:-
    KUB Duplex (tvillingar), 2000:-

Så man får anta att det går.

Om jag förstått rätt så är provet man tar hcg-nivån. Som i kombination med mammans ålder och vätskespaltens tjocklek som avgör och de kanske har data för tvilling-hcg lagrat?

Man mäter beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. Antar som du säger att det då finns en "skala" för tvillingar att gå efter. Men förstår fortfarande inte hur man kan särskilja vilken tvilling som eventuellt har en förhöjd risk för DS. Det är ju inte alltid enbart NUPPen visar något.

Hittade info om att att blodprovet bör tas omkring 10-11 fulla grav-veckor för att ge säkrast resultat så om jag vore MCT skulle jag ringa och se om de kan fixa remiss per telefon.

Alicia
  • Alicia 72
    Bellas7 skrev 2011-08-17 12:21:22 följande:
    Dvd, 300 kanaler och 10 tidningar är i sängen. Mamma och pappa är här och lagar mat och jag ligger bara och glor i sängen. Skoj ... Detta lär bli drygt. 20+2 idag bara så ett antal dagar/veckor/månader kvar oj oj vad skoj.
    Just nu, när jag hamnat i lunchkoma och håller på att somna på jobbet, tycker jag det låter rätt skönt med sängläge
    Men jag förstår att det blir drygt! Vet du hur länge du behöver vara sängliggande?
    Försök att inte tänka så mycket på hur långt det är kvar utan ta dagarna som de kommer.

Alicia
  • Alicia 72
    MCT79 skrev 2011-08-22 05:11:16 följande:
    Godmorgon tjejer! (yikes!)

Idag har jag tid för NUPP/KUB... vi har velat en massa om hur vi ska göra över helgen... men vi sa att vi gör det och om riskernabedömningen för att något är fel är större än risken för missfall så går vi vidare med fostervattenprov.
    Enligt Ultragyn på Odenplan har de en missfallsrisk på 04-06%

Vi har vänt en del på siffrorna när vi pratat.... om du får risken 1/60...så har du fortfarande 98,75% chans att absolut ingenting är fel... Då låter det plötsligt mindre...

Oh well.. Vi lär nog inte få några risksiffror idag eftersom blodproverna tog i fredags. De är nog inte klara ännu.

Leaeva, hur har du det i "din värld" ? Trist?
    Det kommer gå jättebra!

En fråga jag tänkt lite på; hur gör man KUB med tvillingar? NUPPen förstår jag men hur kan de avgöra VILKEN av tvillingarna som eventuellt resulterar i ett sämre blodprovsresultat? Hur kan de få varsin KUB-risk?

//Alicia
  • Alicia 72
    MCT79 skrev 2011-08-22 13:09:02 följande:
    Blodprovet delas på 2, så det går inte att säga VILKEN tvilling som har det förhöjda värdet utan blodprovet i kombination med min ålder och nackspalten kommer att ge ett högre riskvärde på en tvilling... men det betyder inte att det är den tvillingen det är något galet med. kan lika gärna vara den andra. Därför måste man alltid göra fostervattenprov på båda för att få diagnos.

Nu var inte mina blodprover klara, vilket jag misstänkte så jag fick inga siffror mer än att nackspalten var 1,7 resp 1,9 mm vilket var jättebra tydligen.
    Vad bra! vad jag förstått så kan ibland blodprover vara lite missvisande av olika anledningar. Det som är viktigare är just NUPPen! Så grattis!!

Alicia
  • Alicia 72
    3 barns mamma84 skrev 2011-08-22 21:57:54 följande:
    Hihi idag sa jag till sambon att han får ge mig en flicka
    åååh jag vill ha en flicka som jag kan köpa massa rosa och ha ebbas gammla kläder och massa hello kitty ..
    e så bebis sugen o flick sugen ..
    men,men få se vad det blir nästa gång        
    Fattar ingenting - förra veckan ville din sambo inte ha barn och förväntade sig abort om du var gravid. Och du tyckte egentligen att det var alldeles för nära inpå tidigare barn.
    Och nu försöker ni i alla fall???

Beats me!

Alicia
  • Alicia 72
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-08-28 18:40:26 följande:
    Här har vi en som inte står ut längre att va gravid.. Har så ont nu i fogarna.. Kan knappt gå här hemma å ja har sen ett tag nu gett upp på att lämna lägenheten.. Ringde förra veckan å sa att jag inte kommer på fler bm besök, å väntar ff på att min bm ska ringa upp mig, hoppas på imån.  Att ha så här ont börjar gör mig sjuk nu med, å jag vill inte bli sämre nu innan bebben kommer... Så jag hoppas hoppas att min bm kan ringa å prata med spec mvc å att dom kan tänka sig att ovärdera de hela med att vräka pyret lite tidigare...

Men vågar knappt hoppas....  
    Låter inget vidare kjaam!
    Har hittils denna och förra graviditetn bara varit öm i framfogarna, känns som ett blåmärke på blygdbenet typ.
    Men ikväll skär det som knivar på en av de där knölarna som sitter på varsin sida om svanskotan. Är det de bakre fogarna tror du som verkar vara hemma på området?
    Har du provat en kiropraktor/naprapat? Deras behandlingar kan lindra en hel del av foglossning!

Alicia
  • Alicia 72
    3 barns mamma84 skrev 2011-08-28 20:32:22 följande:
    Alicia72

Hade precis som du och fan vad jobbigt det var !!
    Min ena höger höft låste sig alltid fast och sen knäktes den till många ggr gjorde inte ont liiite skönt faktist men ja jag hade det med 2:a barnet och nu med elias ..
    Men efter han var ute var allt borta.
    Hoppas du slipper detta sen när bebben är utanför.
    Kram     
    Tror du menar Kjaam Jag har inte ont i höfterna.

Alicia
  • Alicia 72
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-08-28 20:21:08 följande:
    Alicia72 har bara varit hos sjukgymnast. å kan inte gå ner om trappen så lär inte prova de innan pyret kommit ut.. men efter ska jag nog gå till en.. mitt sitter i höfterna, därfram å ljumskarna. har lite ont där bak. Höfterna låser sig på mig med å jag kan inte resa mig eller röra benen.. å de knakar hela tiden när jag rör mig..å de gör ooont.

:(
    tycker kan man få snitt för man e rädd så borde de kunna hjälpa mig som mår så här..    

Fy farao vad hemskt det låter! Lider med dig! Hoppas du får snitt inplanerat och tidigare än BF!

Alicia
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma