Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

3 barns mamma84 skrev 2011-01-09 13:35:25 följande:
    Hoppas nästa kontroll bli bättre.
    Om vattnet blir mindre tar dom ju ut bebisen eller så får nu massor av kontroller ..
    Du borde läsa på någon bok om just detta så du blir lugn..

Hade du innan 29 men tror 27-28 ? Sf mått ?
    Vid förra ultraljudet den 20:e dec konstaterade de minskad mängd fostervatten. Men inga extra kontroller pga det? Nu ska de iaf göra TUL den 19:e, så då får vi ju se hur det ser ut.

Sist hade jag 27 (v 29) (fast första mätningen visade 26, bm fick mäta om), och 3 veckor tidigare var det 25-26, så jag hade hoppat ner en bra bit på kurvan... Obestämd För att ligga kvar på den nuvarande kurvan, måste jag upp i iaf 29 (v 31), annars planar det ut ytterligare. Obestämd
  • färnik
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-09 14:56:21 följande:
    Läcker du fostervatten då ?
    Det låter ju allvarligt ..
    Dom måste kolla upp tidigare han du inte åka in och se efter ?
    Har du läst något om just detta då ?
    Nej, läcker inget, det måste ha försvunnit på ngt annat sätt... Förlossningsläkaren ansåg inte att det var allvarligt, men det går ju inte att låta bli att oroa sig ändå... jag är en orolig person, bekymmrar mig om det mesta och sådär, och de senaste årens upprepade missfall, cystor och div andra sjukdomar har ju inte gjort det hela bättre precis... Foten i munnen
    Odetta skrev 2011-01-09 15:06:30 följande:

Jag tror inte du behöver oroa dig vännen. Mängden fostervatten varierar från dag till dag och ditt tul kommer att gå jätte bra!

Och du, bara bebisen växer som den ska så gör det ju faktiskt inget om magen inte växer så värst mycket...det är bara otympligt att ha stor mage

*kram*

Jag hoppas du har rätt! Att magen inte växer så värst är ju i sig inget bekymmer, jag oroar mig bara för att det beror på än mer minskad vayttenmängd alt. att bebis inte växer. Men för 3 veckor sedan var ju bebis +10%, så jag hoppas ju att den fortfarande är okej.

Med första barnet var jag avsevärt större, och man påstås ju växa mer (eller ja, töjas snabbare iaf) med nr 2, men inte för mig tydligen. Att alla jag möter påpekar att magen är liten gör ju inte saken bättre precis. Kommentarer som "oj, v 30, du är ju inte alls stor!" och "ja men det syns i alla fall att du är gravid" känns sådär att höra. vaddå syns? jag är ju för tusan höggravid, det ska det väl inte gå att ta miste på!?

Hade det inte varit för min stora oro att bebis kommer dö, hade jag nog inte tagit så hårt på allt sådant här, men nu är jag lite överkänslig. Det enda jag tänker på är att den dör, det känns nästan som jag sörjer den redan? Som att jag tänker "när den dör", och inte "om den dör"....
  • färnik
    Jania: känner igen det där... den här gången hade jag inte inskrivning förän i v 13, för att minska risken att behöva skriva in mig helt i onödan...
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-01-10 14:44:49 följande:
    Hahahahaha!

Jag va inne en sväng på förlossningen idag igen.. hade med en kompis som skulle till spec mvc samtidigt så hon följde me in där först, hon har stor mage och är ungefär lika långt gångna. Dom trodde vi skojade när vi sa att de va JAG som skulle undersökas, hon fick be om ursäkt när hon såg i min journal att jag faktiskt är i v 26.. dom trodde oss inte alls först.. kul! Kommer väl bli nekad när ja ska in o föda sen, haha ;) Nerå så illa äre nog inte då.. men nog känner ja mig liten allt! Dock mycket fostervatten och stor livmoder så.. de är ett mysterium detta ;) Inte gått upp nånting heller än.
    Ha ha, det kan bli lite kul ibland! =)

Vad gjorde du på förlossningen idag?
  • färnik
    Mabaja: ha ha ha! Vilken rolig make du har!!! Skrattande Jag gissa rätt på första och sista, men mittenbilden trodde jag var skinka...

Happi: grav-diabetes, det var ju skit. Obestämd Vad jag vet ökar väl riskerna för stort barn, och även för tidig förlossning... Men det behöver ju absolut inte bli så! I de flesta fall räcker det ju dessutom att kostbehandla, hoppas det är så i ditt fall!
  • färnik
    Muffe80 skrev 2011-01-11 09:35:30 följande:
    sofy, kul med bm.besök, det har jag också idag :)
    V 24 nu, vet inte vad man "borde" ha för sf-mått... runt 23 typ?
    Vad gör de mer idag, detta är mitt första besök sedan RUL?

Ska man lämna urinprov, tog inget i morse.... Kanske man kan göra det om det är aktuellt?
    kollar de blodvärde, socker å sånt? Hjärtljud?

Ska bli så spännande!!

Följer era sambosar med på varje bm-besök?
    Vid 24 fulla veckor (dvs 24+) är medel 22... 23+, medel 21  (ungefär plus-minus 2 räknas som normalt)

Här kontrollerar de urinen, blodtryck och fosterljud, utöver magmätandet. Blodprov enbart vissa ggr.

Min man har inte varit med vid ett enda besök den här gången. Känns lite överflödigt att ha honom med. Oskyldig Däremot har han varit med vid alla ultraljud, som har hunnit bli hela 9 stycken...  med första barnet var han däremot med varje gång.
  • färnik
    Muffe80 skrev 2011-01-11 11:57:01 följande:
    Oj har jag då gjort en stor miss som inte tagit med urinprov?
    Funkar det att lämna där eller bör det vara morgonurin? Vad kollar man i urinet?
    Jag har aldrig lämnat morgonurin, kissar alltid direkt på vc.

De kontrollerar väl socker, äggvita och bakterier, tror jag. Här görs det varje gång, men det verkar vara olika...
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-01-11 13:54:42 följande:
    Vecka 26 (25+)
    SF mått; 25,5 (fortfarande mot övre kurvan)
    Samma mått som jag hade i samma vecka! Tungan ute

Vet inte om jag fått svar redan och missat det, men jag frågade igår vad som gjordes på förlossningen igår?
  • färnik

=)

Okej, skönt att allt såg bra ut iaf! Du som har lite fostervatten i överskott, kan väl donera lite till mig då, som har lite underskott. Tungan uteSkrattande

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma