Inlägg från: gemigsinnesro |Visa alla inlägg
  • gemigsinnesro

Plus igen efter mf/ma

telgebo skrev 2011-02-13 17:45:06 följande:
    Åh tack Kajsalisa. Ni förstår inte hur glad jag blir av era svar och lugnande ord. Det jag främst känner oro onför är ju min ålder som jag vet medför ökade risker, är ju 36 år och fyller 37 samma månad jag är beräknad i. Så länge jag känner mig gravid så känner jag mig iaf lite lugnare för förra gången så kände jag i stort sett igenting kort efter jag testade svagt plus och kanske inte så konstigt då den lilla dog i v.4-5.

Idag är jag i v.4+0 och känner mig verkligen så gravid och det känns på nåt vis skönt och jag njuter av varje sekund som jag får vara gravid trots oron och en massa funderingar och tankar.

Man kan lita på ett tydligt plus 2 dagar före BIM va? Clearblue. Ska köpa ett nytt test, ett digitalt Clearblue med veckoindikator och beställa en massa teststickor, Kontrollfreak..japp det är jag det.

Ska faktiskt ta och ringa barnmorskan imorgon, vet att det görs hälsosamtal här tidigt och dessutom måste jag kolla upp mina tyreiodeavärden då jag äter Levaxin.
    Hej på dig Skrattande
    Tänkte försöka lugna dig lite angående din ålder. Min lilla tjej kom den 6/1 i år och jag blir 40 år nu i maj så för mig är du inte alls gammal ju Flört
  • gemigsinnesro
    telgebo skrev 2011-02-13 22:02:50 följande:
    Åhh, ni är alla så gulliga här inne, detta har blivit min favorittråd på FL.

Men jag är ändå så rädd, alla jädra trådar som strtas av tjejer i 20+ som skriver hur tänker ni äldre morsor som skaffar unge när ni är typ i penisonärsåldern typ 40? Jag känner mig inte gammal men jag vet ju att graviditet vid 35+ medför ju risker. Det första BM plockade fram på hälsosamtalet när jag var där förra gången var broschyr och info paper om fosterdiagnostik och orden gå hem och fundera om du vill göra fostervatten eller moderkaksprov. hit, skall man ta sådana ställningar också, pest eller kolera med ökad missfallsrisk som man redan har med tanke på sin ålder.

Hur gjorde du med sådana stora beslut. Gjorde du något fosterddiagnostiskt test?
    Jag gick på kub-test (mest för att få ett ultraljud extraGlad) och fick en risk på 1:770 och nöjde mig med det.  För övrigt får man inte gå vidare i det här landstinget med annan fosterdiagnostik om man fått mindre risk än 1:300 eller klart du får gå vidare men då får du betala själv.  Jag hade ingen tanke på fostervattens- eller moderkaksprov just pga missfallsrisken men det där måste man ju göra en egen bedömning av. Jag var inte speciellt rädd för att få barn med något slags funktionshinder. 
  • gemigsinnesro
    telgebo skrev 2011-02-14 17:48:14 följande:
    Kan man säga redan vid första besöket att man vill göra KUB? När görs det och vad kollas? Jag är så rädd för just missfallsrisken som finns vid fosterdiagnostiska test.

Jag känner mig helt lost gällande graviditet, vet ingenting och känner mig så dum härinne för ni verkar ju ha sådan koll.
    färnik skrev 2011-02-14 17:22:48 följande:
    Småland: Men herregud, vilket shockande besked ni fick idag, och så tokigt det kan bli alltså! Läkaren måste verkligen skämts ögonen ur sig, vilken otrolig miss!

Skönt iaf att bebisen mådde fint där inne. Hur kommer det sig att de inte passade på att göra TUL idag när ni nu ändå fick göra ultraljud? Så ni hade sluppit åka dit i morgon igen, menar jag...
    __________________________________________________ _________
    Ang rädsla för att halka så har jag kört med broddar ända sedan det blev vinter i november. Oskyldig Jag bara vägrar ramla! Man är ju inte jättesmidig heller nu på slutet, lite lätt framtung... men inte heller jag kan komma ifrån att gå ut flera gånger dagligen, med barn som ska hämtas från dagis, hästar och höns som ska ha mat och så där...
    Ja broddar kanske vore en idé men nu hoppas jag på att det inte ska vara vinter mer typ att man ska vakna imorgon så är det vår, inte så troligt då. Jag går otroligt försiktigt ser lite löjlligt ut att en tjej på 36 går som en gammal tant på typ 80.
    Jag vet inte om Kub-test görs överallt men där jag bor blir alla erbjudna det testet. Man mäter nackspalten på fostret  och så får man ta ett blodprov lite tidigare och så räknas ett resultat ut baserat på nackspalt, blodprov och mammans ¨ålder så får man då en risksiffra. Det här testet är ju bara en uppskattning och inte så tillförlitligt som annan fosterdiagnostik. Fråga din barnmorska på mödravården så får dü utförligare svar. Jag har för mig att testet görs mellan v12-14 men är inte helt säker.  Men om du absolut inte kan tänka dig ett barn med funktionshinder så  är det fostervatten/moderkaksprov som gäller.

• gemigsinnesro
    telgebo skrev 2011-02-14 22:58:56 följande:
    Tack för ditt svar men nu så orkar jag inte tänka på det, jag känner mig så neggo just nu, ursäkta att jag förpestar denna underbara tråd med mitt tjaader och negativ känsla.
    Pesta på du Skrattande. Jag drev nog många till vansinne härinne också ett tag när allt jag kände och tänkte på var ett nytt missfall. Tror jag höll på så fram till v25 sisådär. Det är väl lite därför denna tråden kommit till för att man ska kunna ventilera sin oro med andra som genomgått samma sak.
  • gemigsinnesro
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-03 11:36:38 följande:
    nån av er som har katt ? måste ha en kunnig människa nu
    Ja jag har 2 katter för tillfället. Vad undrar du över då?
  • gemigsinnesro

Usch ja mask är inte kul. Äckligt som bara den tycker jag. Har dock aldrig sett så långa maskar. Ring veterinären och fråga vad du ska använda för avmaskningsmedel tycker jag. 

• gemigsinnesro
    Muffe skrev 2011-03-16 10:31:16 följande:
    Ni som har barn eller ska ha snart - jag läser på många ställen att man ska ha bebisens tänkta täcken, filtar och allt möjligt i vår säng - eller i alla fall nära oss för att skapa vår lukt på sakerna, har ni gjort det?

Jag får nästan panik av allt man läser  för jag hinner inte med allt
    Vi har inte heller haft täcken,kläder och liknande i sängen eller nära oss. Däremot har Jennifer en snuttetrasa som är gjord av en av mina avlagda gamla t-shirtar, vet inte om det finns någon lukt kvar i den men hon gillar den i alla fallSkrattande
  • gemigsinnesro

Jennifers hjärtslag låg på allt mellan 130-170 så svår att bedömma. Innanäldsta  barnet föddes sa BM att det var en pigg tjej och ut kom en lugn kille och när näst äldsta barnet väntades så trodde BM på en kille och ut kom en tjej. Så  jag tror att det är just en myt Glad.

• gemigsinnesro
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-02 22:12:55 följande:
    14 brrr fryser näh gummanhär i dk hade vi idag tänka sig 22 grader det var den varmaste dagen i april månad sen 2002
    Gud Vad skönt! Nu blev jag lite avundsjuk Glad
  • gemigsinnesro

Men usch vilken onödig diskussion. Jag tror knappast att man sitter på FL och ljuger om hur varmt man haft det idag. Det kan ju faktiskt skilja en hel del i grader bara i olika delar av Sverige med så....

• gemigsinnesro
    telgebo skrev 2011-04-04 12:27:21 följande:
    Vet inte vad du bor, men i stockholm är det mest rått på vintern och askallt trots att det kanske bara är minus 5 och är jag uppe i norr och det är minus 15 så känns det inte alls lika kallt just för att luften är torrare där uppe än nere i Stockholm.

Jag vet att det är fuktigt på sommaren. Jag trodde inte hon ljög om temperaturen men Danmark är ju mer omgärdat av hav än Sverige och jag ser ju på vädret Danmarks temperaturer och att mycket regn kommer från det hållet in över oss och det är inte så långt mellan Helsingör och Helsingborg typ 20 min båtresa över och då tycker jag att det är skumt att sverige kan ha 4 + och mulet och på andra sidan sol och över 20+.

Men jag lägger ner denna diskussion nu.
    Var i Sverige du befann dig just den här dagen har jag ingen aning om men jag befann mig i östergötland och där var det då inga 4 plusgrader utan det varierade under dagen mellan 12 och 16 plusgrader. Bara så du vet. Du gör nog helt rätt i att lägga ner diskussionen för övrigt för dina inlägg var inte speciellt trevliga och är det inte nu heller.
  • gemigsinnesro

Färnevik: Jag kände omedelbar kärlek konstigt nog kan jag tycka för hela graviditeten har jag distanserat mig väldigt från barnet tycker jag. Däremot känner jag ungefär som Odd att det här är lite för bra för att vara sant.

• gemigsinnesro

Sofy: FY det borde vara förbjudet att se ut så där om magen så kort tid efter en förlossning. Jag är inte alls avundsjuk, inte alls Flört

• gemigsinnesro
    MelikaH skrev 2011-05-03 14:03:02 följande:
    Hej tjejer!

Jag undrar om det är någon av er som tar omega 3 tabletter? I så fall vilka?

Jag var på apoteket men de hade ingen aning om vilka omega 3 gravida kunde  äta.
    Var även inne på hälsokost butiken o de beställde hem det speciellt för mig (för gravida) som jag ska hämta ut imorgon. Jag hoppas att de är bra för de är inte så billiga. Men jag behöver det för jag äter inte alls fisk så jag känner att jag måste ta dem. Hoppas bara att det inte är för sent?!

Har ni lite råd om detta? 
    Måste man alltså äta fisk när man är gravid? Hehe det har jag helt missat under mina 3 graviditeter (jag äter kanske fisk 2 ggr/ året) och alla 3 mår bra. 
  • gemigsinnesro
    telgebo skrev 2011-06-13 21:05:23 följande:
    Vad är det värsta er kille/man skulle kunna göra mot er som skulle få er att lämna honom? Nu menar jag inte otrohet då . 

Om ni nyss börjat träffa en kille och han ständigt dyker upp sent till era dejter, börjar ta er för given efter bara nån vecka skulle ni dumpa han då eller ge han chans på chans? Skulle ni acceptera att han aldrig ringer er, aldrig kör er hem eller hämtar upp dig utan du får sitta och åka fram och tillbaks ca 2 timmar enkel resa (dessutom gravid). Skulle ni vara kvar?
    Nej jag skulle inte vara kvar. Är intresset inte bättre än så i början av ett förhållande hade jag skitit i det. Det är ju inte bara en av er som ska se till att ni träffas och att förhållandet underhålls.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma