Inlägg från: PåvägMotSyskon |Visa alla inlägg
  • PåvägMotSyskon

Plus igen efter mf/ma

Storlek 40 i mössa kan va för stort. Medel ligger ju på 34cm i omfång när dem födds. Köpte 2 söta lagoma mössor för min son född i maj i storlek 50 om ja inte missminner mig. O Dem kunde han ju knappast ha som nyfödd, kanske lite men då satt dem nog som berg, iom att min son föddes stor, o med sugklocka(som gör huvudomfången större ett litet tag) på 41cm.. som sedan gick tillbaka till 38cm, så hade han rätt stort huvud =) å bodysarna som vi inhandlat i storlek 50 1kort o 1långärmad va ju inte nått alternativ märkte vi på bb.... utan de fick bli de andra paret kort& långärmat i strl 56.. för han va ju som sagt en stor kille på 4960g å 55cm =))

Så mitt tips är att ta med er en extra storlek större, man vet ju inte hur stora dem är/blir. Det va mitt första barn som blev så stort. Sedan fick vi ta till hinnsvepningen 2v innan bf me nästa barn för ja vill ha en som är normalstor, o de fick vi, han va 49cm o vägde 3410g =))

Så ja har ju ett dilemma nu, glucos visar fina tester... men ätit som en tok denna graviditet (lika som me första barnet) och med mellanbarnet åt ja väl, men inte alls lika som me första..

viktuppgång va typ såhär.
    barn 1 - ursprungsvikt ca 53kg. innan han föddes ca 70,8 = 17.8kg viktuppgång (då räkna ja startvikten som den ja vägde mig hemma. (föddes på bf+2 enligt ul, bf +16 enligt mig)

barn 2 -  Ursprungsvikt ca 53kg. Innan  han föddes 2v innan bf så vägde ja ca 65? ska kika efter i journalen, men viktuppgången va inte alls lika mycket som sist.

Barn 3 - ursprungsvikten ca 53. Jag är i V 27 (26+6) idag 1okt, och jag vägde mig igår eller förrgår till 65,1. så  ca 12kg och jag har imorgon 12v kvar........ så de verkar som om jag går upp en del denna gången me som första.. om de betyder stor bebis, eller bara matvrak till mamma, de återstår att se =)

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) 2 prinsar & Nyårs Prins 2010(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • PåvägMotSyskon
    idag är det dags för ultraljud igen, koll av moderkakan och ett tillväxt på det.. Som man längtat.. tyvärr kan inte sambon då han jobbar

Kl 14 är det dags.
  • PåvägMotSyskon
    rontgensyrran skrev 2010-10-04 12:44:07 följande:
    Är det redan dags för ditt TUL? Skulle inte du ha nån gång i närheten av mitt datum den 7 januari?
    Mitt bf blev flyttad på ul till Nyårsafton.. (vi sexa ju 13.e o 14.e april, men enligt ff va äl typ 15.e?) du kan se min chart.
    Men hon på spec mvc sa att oavsett om man vet exakt dagen för äl, så kan bf variera me 1veckas mellanrum.. beroende på när ägget/spermie smälter samman o när de fäster går de superfort =) Så enligt mig kunde mitt bf inte va tidigare än 4.e januari, men de blev ju flyttad till 31.a =)

tul blir de för ja ska kolla moderkakan egentligen, men vi gör tul samtidigt så slipper man komma dit igen nån vecka senare
  • PåvägMotSyskon

Dem kolla min moderkaka för på rul så såg den ut att ligga på gränsen för lågt.

Ja, de va underbart o få se lillbusen igen, men man ser ju inte lika lätt som på rul, men mysigt ändå =))
    Han låg me huvudet upp å fötter ner sa hon.. de såg ja på vul, som hon gjorde snabbt för o se så de också såg bra ut me moderkakan, å då såg hon små tårna på han HIHI =)) å peka, häftigt o se de på ul bild små tår som såg stora ut på bild =))

Moderkakan låg bra till på både ul och vul.

Lill******* beräknas väga 1184g, inom det normala =)
    är i  v28 27+2

• PåvägMotSyskon
    Mamma till W skrev 2010-10-05 11:52:14 följande:
    Jag är här! Tog dock sovmorgon idag då jag legat i enorma förvärkar hela natten, men ingen bebis vill ut. Så nu ska jag sluta försöka få ut bebisen på egen hand (färdknäppen) och vänta ut den istället. Mina förvärkar höll i sig i 11 timmar denna gång så är en aning sliten idag.
    bebisen kommer nog att komma när som helst, är väldigt säker på det, du går ju på övertid nu så snart gäller det, försök vila så gott de går. =)

man kan ju alltid testa hinnsvepning om du har en tid hos bm innan det händer något, de gör nog gott =)

Lycka till när den lilla/e  kommer ut till er =))

längtar tills man själv får en kallelse till tul igen i v38-39, då de kommer att ske troligtvis =)
  • PåvägMotSyskon
    Mamma till W skrev 2010-10-05 11:59:06 följande:
    Jag frågade om hinnsvepning igår men de gör inte sånt här... Så enda rådet jag fick var "ha sex".

Så nu har jag lagt ner alla försök att få ut ungen själv.. Den kommer när den kommer, i värsta fall blir det igångsättning...
    förlåt om jag skriver som jag gör men.

HERREGUD???? gör dem inte hinnsvepning??? det är ju de gynsammaste och bästa man kan göra för att försöka starta en förlossning, och det räknas inte som igångsättning. Jag får det utan att blinka av läkaren som gör mina tul.

då säger jag såhär. men först en fråga. Har du fått hinnsvepning förut så du vet lite om det?
    Annars så kan man fasen göra en själv. Ha sex, men herregud, hinnsvepning tar 15sekunder liksom.. DÅLIG stil av dem.

Förstår att ni inte orkar o göra olika metoder för att h*n ska komma ut.. men en hinnsvepning hade dem gott o väl kunnat göra. Igångsättning är ju en HELT annan sak liksom. Å varför utsätta Dig o barnet för det när en hinnsvepnnig är så naturligt de kan bli. För e du inte mogen så sätter de inte igång iaf.
  • PåvägMotSyskon
    Mamma till W skrev 2010-10-05 12:23:44 följande:
    Nej de gör inte det här i Uppsala län... (eller de gör det i Uppsala) men de gör inte det för att det är en gammal metod. och risk för infektioner och blaha blaha. Jag känner mig sviken på många områden nu av mvc i Bålsta. Frågade i våras när absolut sista datum var för igångsättning, 42+0 var svaret.. och så har de sagt att det är mycket kontroller efter bf. Ja en kontroll som jag var på igår och sen överburenhetskontrollen när de bokar in en igångsättning. Och den kontrollen är i 42+0 och igångsättning 42+3... Varför inte säga som det är redan från början.. trodde man höll stenkoll efter bf men tydligen inte, här är det precis som innan...
    en gammal metod som gjorde att min 2.a förlossning blev lyckad. Efter att ha fött en son på 4960g o 55cm, så va ja jättetacksam att hinnsvepning var ett alternativ.För det startade min förlossning sist och ja fick en normalstor pojke på 3410g 49cm..  Så för mig va hinnsvepningen fantastisk upplevelse. Min bm me första sonen hade ju inte alls koll på min kurva som ja hade hoppats.. o de gjorde att ja fick en förlossnings som va jobbig för mig o kunde bli så mycket mer än så.. för han fastna me axlarna och ja fick en sfinktur ruptur (bristning i hela regionen) tack vare att de inte såg att de va stort barn. De på bb gissa på 4kg innan, men han va ju 5... (de va yttre press, sugklocka, klipp o massa saker.. + efteråt va de en läkare som sa att nästa förlossning blir ingen vanlig förlossning. TACK, KUL o höra de efter man fött................... så ja mådde inte så bra efter ja kom hem, tårar föll för de hon sa, o traumatisk händelse, stort barn. m,m. osv.
    Angående infektionsrisk, jaha så det är ok i vissa län men inte andra, som om de inte finns infektionsrisk i allt man gör liksom o överallt..  Samt så använder dem ju sterila handskar.. Då är det väl lika hemskt att göra vul, då de använder samma stav, fast me en ny kondom på... (nu är de inget agg mot dig om de låter så nästan) utan mot dem nonchalanta barnmorskorna... Ja blir förbannad på dem, så förbannad.
    Ja kan säga att jag vet 2 som fick göra snitt efter igångsättning, och igångsättning tar mer stryk på kroppen än en hinnsvepning, som är mild av den art att det inte startar om de inte e redo. å igångsättning är påtvingat. Men absolut bra alternativ om situationen kräver det såklart.

Finns det ingenstans dem kan utföra en sån? Ja hoppas de startar av sig självt för dig, tycker så mycket synd om dig när dem ignorerar dig på de där sättet. Önska ja kunde säga, kom till Mora så ska ja fixa en hinnsvep åt dig.
  • PåvägMotSyskon

nu  mena ja inte att Ja personligen ska fixa hinnsvep åt dig, lät som de.. haha, utan fixa en läkare som utför såklart =)

• PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-05 13:13:48 följande:

Idag kan man inte gladare än MIG/OSS elias i magen med haha
    För jag fick allt igenom IDAG !!!

YESS YESS YESS
    För det första är jag i vecka 30 idag för det andra fick jag igenom att gå på mammaledighet redan31/10 oktober för det tredje mindre timmar på JOBBET innan hade jag 7-15.00 NU har jag 8-12.00 !!!
    YESS YESS jag är skit glad ....

Stort Grattis till vecka 30 (som är imorgon hihi)  ograttis till mammaledighet, UNDERBARA nyheter!!!

Själv måste man hoppa in... *snyft......*
  • PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-05 13:24:35 följande:
    Man kan inte bli gladare nu alltså Tänk nu jävlar börjar graviditets livet haha
    Hmm ja vi snackade om veckorna igår om att man var i en ny vecka närdet var +6 men bm säger +0 haha få va fan vecka 30 idag hihi

Varför måste du hoppa in för du e för fan höggravid kvinna !!
    Dom säger till mig att jag är Höggravid haha
    sökte hp sist, fick avslag pga ingen  rad att gå på. (men hoppa in en hel del) ja jobba sist till mitten av feb och fick han 28mars........... så DÅ VA ja höggravid... CYKLA ute mitt i vintern..........

ska ringa fk om ja hinner idag o höra igen (sist skicka ja o chefen in papper (den chef för de området ja e på ibland nu) den chef som e på där ja e inne, hon säger NÄÄ de går inte. o ringde o kolal sa hon. Men ja ska nog ringa IAF själv.

Jo man avslutar veckan i +6 å påbörjar en ny i +0, haha då bör ja ju isf va i v 29 på fre redan då
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma