Inlägg från: nillan82 |Visa alla inlägg
  • nillan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Hej!

Jag är ny här på familjeliv, men känner att det vore kul att utbyta lite tips, ideer och erfarenheter med andra tvillingföräldrar, så testar detta {#lang_emotions_laughing}

Jag fick tvillingar den 14 januari i år, fem veckor för tidigt. Vi var inlagda två veckor på neo, där killarna sondmatades en vecka och sedan ammades/flaskmatades. Snart är de fyra månader och det börjar bli dags för smakportioner och byte till NAN 2. Vad tiden går fort!

Har inte hunnit läsa igenom denna tråd än, men ska kika på vad som skrivits tidigare och återkommer kanske senare med lite frågor till er andra {#lang_emotions_wink}

Kram från Pernilla, med tvillingpojkarna Erik och Isak

• nillan82

Hej igen :)

Sömn håller jag med om att det är ett kapitel för sig... våra killar sover väldigt bra, och det är jag glad för! Det var någon som frågade hur sömnrutinerna såg ut för barn som somnar innan 20.00, och så här är det för oss.

Killarna äter kvällens sista mål vid 18.45-19.00 ungefär och vi lägger dem sedan i sina sängar. Har varit noga från början att de ska somna i sina egna sängar (förrut delade de säng, men nu har de precis fått varsin). De somnar i princip alltid innan 19.30. Ibland utan napp, ibland skriker de lite och då får jag gå in och stoppa in nappen.

Sedan sover de, utan mat, fram till 07 på morgonen. Vanligtvis börjar de muttra lite vid 05 ungefär, så då får jag stoppa in napp på dem. När de sedan är hungriga är det ett helt annat läte på dem :)

De äter som sagt vid 07. Därefter är de vakna ett tag. Kanske sover en timma innan det är dags för nästa mål mat. Detta äts vid 10.00. På dagarna håller vi tre timmar mellan målen ungefär. De brukar säga till själva när de är hungriga och det slår sällan fel.

På dagarna så har vi inga rutiner för hur mycket/när de ska sova, utan de sover när de är trötta. Men oftast så blir det någon timma på morgonen och ett längre pass efter matningen vid 13.00. Då brukar vi gå ut i vagnen och där sover de gott. Efter 16.00 sover de sällan speciellt mycket. Kanske 20-45minuter max.

Så ser våra dagar ut... :)

• nillan82

Hej!

Påtal om kläder... jag inser att jag kanske har på mina för lite kläder när jag läser era kommentarer? Jag brukar bara ha på dem t-shirt och shorts eller tunna byxor när de ligger i vagnen. De ligger i en mjuklift, så där inne blir det varmt. Ibland får de ha en tunn filt på sig, men ofta struntar jag i den också. Alltså, detta har varit den senaste veckan när det har varit så himla varmt. Killarna har ju absolut inte varit kalla, snarare svettiga, men de kanske kan bli förkylda ändå?

Fyller på listan...

Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0

• nillan82
    frökenmumin skrev 2010-05-30 09:21:35 följande:
    Här rullar allting på i en rasande fart, killarna växer så det knakar och utvecklas massor hela tiden tycker jag. Däremot har jag blivit lite orolig för Max huvud. Han är nämlige ganska platt på sidan/bakåt (liksom från örat och bak) på höger sida och det har resulterat i att pannan på samma sida liksom åker fram litegrann. Lite svårt att förklara.... I vilket fall som helst så började googla på ämnet, inte alltid så smart. Det blir så lätt att man bara läser om det värsta vad det kan vara. För egentligen är jag inte överdrivet orolig för jag vet att han kan lägga/vrida huvudet även åt vänster med det verkar liksom som han har höger sida som sin favvo Men iallafall så har jag bestämt mig för att ringa till BVC imorgon för att få en läkare att titta på det. Jag gissar att vi kommer få tid till en sjukgymnast och få strechövningar eller liknande. Någon annan som känner igen sig?
    Hej!

Vår Erik har precis samma besvär som du beskriver. Han är platt på höger sida av huvudet och vill bara ligga på den sidan om han får bestämma. När han sitter i babysitter så är huvudet alltid lutat åt höger osv.

Nu när jag lägger honom för natten så lägger jag honom på vänstersidan så att han ska ligga på vänster sida av sitt huvud. När han somnat sedan så rullar jag över honom på rygg, och då brukar huvudet ligga kvar åt vänster Så det har faktiskt blivit lite bättre...

Vi har tagit upp detta på BVC och fått en tid till sjukgymnast om 1,5 vecka. Vi får se vad hon säger om det hela.

Man blir ju lite orolig att det på något sätt ska påverka dem, även om alla säger att "det växer bort så fort de börjar ligga på mage och sitta upp mer..."
  • nillan82
    frökenmumin skrev 2010-05-31 16:46:00 följande:
    Är det någon läkare som har tittat på Erik eller är det bara BVC sköterskan? Vad sa dom?
    Det är bara vår BVC-sköterska. Hon konstaterade att han gärna låg på höger sida och att det syns mycket väl på huvudet... sedan så sa hon att hon skulle skriva en remiss till en sjukgymnast. Så, vi får väl se vad sjukgymnasten säger. Vi ska dit nästa vecka.
  • nillan82
    frökenmumin skrev 2010-05-31 21:25:39 följande:
    Du får berätta vad sjukgymnasten säger, jag är ju väldigt nyfiken med tanke på Max. Jag fick ju som sagt tid till barnläkaren i nästa vecka, gissar att han kommer skriva remiss till sjukgymnasten
    Det ska jag göra... {#lang_emotions_smile}
  • nillan82

Hej på er!

Mina killar äter i princip bara ersättning. Har gett dem lite smakisar, men har inte testat gröt ännu. De får däremot katrinplommonpuré varje dag, för de är hårda i magen - och purén älskar de! :)

Så här ser vårt matschema ut:

07.00 Ersättning
    10.00 Ersättning
    13.00 Ersättning + smakis+ puré
    16.00 Ersättning
    18.45 Ersättning

Jag märker att, framförallt Erik, inte vill äta riktigt så ofta längre. Han har svårt att få i sig flaskan (200ml) medan Isak äter upp varje gång. Vissa mål äter Erik bara 100ml, så han skulle nog egentligen vilja ha lite längre tid mellan målen, men då blir Isak jättehungrig... Vill helst att de är synkade :)

Erik har även börjat "leka" med sin nappflaska. Han tar tag i den med båda händer och rycker ut den och sedan stoppar han in den i munnen igen. Så gör han var tredje sekund under tiden han äter, så det gäller att ha tålamod... Haha! Antar att det är för att han inte är så hungrig? Håller någon av era på så när ni matar?

På dagarna är de vakna ungefär två timmar innan de behöver sova en stund. Då sover de runt 35 minuter. På kvällarna lägger vi dem vid 19.15 ungefär och sedan sover de till 07.00. Då får de ersättning i sängen och somnar om till halv nio - nio.

Nu är det matdags här igen :) Hoppas att allt är bra med er allihop!

• nillan82

Hej!!

Idag var vi hos en sjukgymnast för att kolla på killarnas platta/sneda huvuden.

Hon graderade på en skala 0-3 hurpass platt huvudet var, samt på vilken sida. Samma skala använde hon för att gradera om pannan var framskjuten på någon sida samt om något öra satt längre fram än det andra. Hon kollade om ögonen satt på olika höjd. Dessutom kollade hon hurpass bra de kunde hålla upp sina huvuden när hon höll dem horisontellt över marken, men utan att stödja huvudet. Hon kände efter om de var stela i nacken när hon vred deras huvuden åt höger och vänster, samt lutade huvudet åt sidorna.

Resultatet blev att båda är platta på höger sida av bakhuvudet. Erik till skala 2 och Isak blev graderad 1,5. Pannan var lite framskjuten på båda men öronen sitter i ungefär samma "linje". Ögonen är inte assymetriska. Båda kunde hålla sina huvuden bra, men Erik är lite svagare på sin vänstra sida. Dessutom var Erik väldigt stel i nacken när hon vred hans huvud åt vänster.

Hon kollade när de låg på magen, om de höll upp sina huvuden rakt eller om huvudet var lutat p.g.a. stelhet i nacken. Båda höll huvudena rakt.

Ingen fara för någon av killarna annat än att det kan bli kosmetiska följder. Därför fick vi ett litet övningsschema att följa.

- Killarna ska ligga MASSOR på mage. Bra att låta dem ligga och kolla på varandra eller i en golvspegel.

- Vid blöjbyten så ska killarna ligga på sin vänstra sida utan stöd för huvudet, fem sekunders intervall 3-5ggr per blöjbyte.

- En gång per dag ska vi låta Erik rotera sitt huvud så långt åt vänster som går. Sätt honom i knät, håll i höger axel samtidigt som vi roterar huvudet så långt åt vänster som går. Håll i 20 sekunder

- Lägg Erik i knät med vänster sida ned. Håll vänster axel fixerad och dra mjukt men bestämt huvudet uppåt. Håll i 20 sekunder

- Vid läggdags - Lägg dem på sin vänstra sida.

- Bär killarna på axeln så att de aktivt tittar åt sin vänstra sida (anv tex spegel, eller den andra föräldern kan stå så att de vrider sig åt vänter)

Detta var alltså de övningar vi ska göra. Kanske något som kan vara värt att testa för er andra som har barn med sneda huvuden :)

Om 1,5 månad ska vi tillbaka för att se om det har blivit någon förbättring :)

• nillan82
    frökenmumin skrev 2010-06-10 06:18:04 följande:
    Men det var väl ett jättebra schema! Ska nog ta och prova några av sakerna på Max. Vet inte om du läste längre upp att vi var till barnläkaren igår angående Max platta huvud. Läkaren ansåg inte att det var så farligt eftersom Max inte verkade det minsta stel åt vänster. Så vi behövde inte träffa någon sjukgymnast, däremot skulle jag försöka få honom att titta/ligga mera åt vänster (vilket jag redan gör iofs). Jag försöker lägga båda killarna så mycket det bara går på mage. Det jobbiga är att dom verkligen inte gillar det men men...

Sen har jag rulla en handduk lägger den liksom runt Max huvud(höger sida) för att motverka hans vilja att lägga huvudet åt höger. I sängen lägger jag dom så långt ut åt vänster som möjligt och liksom viker upp kudde så att det ska bli naturligt att lägga huvudet åt höger och som pricken över iet så har jag satt upp mobilen till höger så att Max kollar åt höger (i sängen)

När vi ligger på golvet, så brukar jag tänka på att lägga killarna så att dom tvingas vrida huvudet åt höger för att titta på mig...hahaha....det gäller verkligen att vara uppfinningsrik

Men jag ska verkligen testa några av övningarna! Tack för informationen!
    Jo förresten, ska du göra övningarna med båda killarna?
    vad sa sjukgymnasten om "tillfrisknad" alltså hur lång tid det kunde ta innan det "går bort"?
    Hej!

Stretchövningarna skulle vi enbart göra med Erik, eftersom han är stel i nacken och inte kan vrida sitt huvud fullt åt vänster.

Båda är dock platta på bakhuvudet, så övningarna på skötbordet, ligga mycket på mage och vänstersidan skulle vi tänka på för båda killarna.

Hon sa ingenting om hur lång tid det kunde ta innan det försvinner, men hon sa att det brukar ordna upp sig när de inte ligger lika mycket som de gör nu.

Nu gäller det väl att försöka ha dem på mage så mycket som går. Våra killar är inte heller så förtjusta i det...

Bra idé med ihoprullad handduk på högersidan, ska testa det i morgon! :)
  • nillan82

Hej på er!

Idag var det exakt ett år sedan jag fick ett plus på stickan. Jag gick sedan halva graviditeten i tro att det var en liten bebis där inne... :) På RUL i vecka 19 så fick vi veta att det var två. Jag och min sambo blev båda helt knäpptysta, så chockade, för det hade vi inte kunnat ana. Sedan när UL-sköterskan sa "Då ska vi se om vi hittar en tredje bebis" blev min sambo helt kritvit i ansiktet. Haha!

Första dagarna var vi ganska chockade, hade nog inte riktigt förstått att det var två barn i magen. Jag minns att alla runt omkring oss sa "men guuud vad kul med två" och jag vet bara att jag tänkte "varför tycker alla att det är så förbannat kul?!" När det sedan sjunkit in lite så kändes det så självklart att det skulle bli två, och idag skulle jag inte önska något annat. Det är såå underbart med tvillingar!

Hoppas att ni alla har det bra med era små. Här börjar fem-månaderskontrollen att närma sig... Ska bli kul att se hur mycket de har växt sedan sist.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010