Inlägg från: nillan82 |Visa alla inlägg
  • nillan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Mammat3 skrev 2010-06-23 20:20:05 följande:
    Hur mycket äter era små när de gäller ersättning?? Mina som är snart 5 mån äter ganska lite tycker jag kan bli mellan 140-180 ml per mål som blir var 4 timma. Liam har börjat böka en hel del när det gäller sin mat är jätte svårt att få honom att äta överhuvudtaget.. Vet inte om det är smaken på ersättningen som inte duger längre måste ju smaka väldigt äckligt för den luktar verkligen hemskt (mjölkfri). men han älskar att äta olika pure och sin gröt avgudar han..
    Hej!

Nu har jag inte varit inne på ett tag. Vi har tagit med killarna ner till mina föräldrar, 45 mil bort. Bilresan gick hur bra som helst. Vi åkte vid 19 som är deras normala "läggningstid", så sov de hela resan. Det var inget problem att sova vidare när vi flyttade över dem till säng väl framme. Så att åka kvällstid kan jag rekommendera för er som ska ut på lite längre turer. Solig

På tal om mat...
    Vi har precis tagit bort en måltid, eftersom vi märkte att de åt så olika. Vissa gånger bara 100ml, och sedan började de spotta ut flaskan och fick kväljningar när vi försökte ge mer... då blev den som bara åt 100ml hungrig mycket tidigare än den andra killen (om han åt upp...)

Så nu ser vårt matschema ut så här:
    ca 06.30 "Frukost"-ersättning i sängen
    11.00 Ersättning (ska även börja ge gröt här om ett par veckor har jag tänkt)
    15.00 Ersättning + smakis
    18.30 "Kvällsmat"-Ersättning

Vi blandar till ungefär 250ml (färdig vätska) per gång och de äter upp nästan varje mål. Ibland vill de till och med ha mer. En måltid åt Erik 350 ml (!!). 

När började ni/tänker ni börja med gröt? Vad är det för gröt man ska starta upp med? Bara havre?

Killarna svälter inte i alla fall...... vid fem-månaders kontrollen var deras mått:

Erik: 64,5cm och 7752gram
    Isak: 65,5cm och 7768gram

Mina små knubbisar :)

Hoppas att ni alla får en härlig första midsommar med era små!
  • nillan82

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, har varit iväg ganska mycket nu i sommar, så det har inte blivit så mycket tid vid datorn. Dock har jag varit inne här då och då och läst :)

Grattis Orsino :) Förstår att det är en skräckblandad förtjusning... :) Det kommer nog att gå superbra, som du sa så är ju barnen redan vana vid att dela på uppmärksamheten. Tänk vad kul alla syskonen kommer få under uppväxten när de är så jämngamla!

Tack för inspiration av recept, nu ska jag bli duktig och laga lite mer mat till killarna. Visserligen äter de bara smakisar ännu, men kan vara bra med lite mer "egen" mat och mindre burkmat! De är inte jätteförtjusta i burkmaten, kanske gillar de hemmalagat bättre? :) Jag tar det lugnt med maten än så länge i alla fall. Välling gillar de inte heller, tokvägrar att dricka när det är välling i flaskan! Varken havrevälling eller majsvälling funkar, och inte heller om jag blandar 50/50 med ersättningen. Kanske är de inte vällingbarn... Gröt däremot är JÄTTEGOTT! (Banangröt är favoriten) ...och fruktpuré förstås :)

Vid sexmånaderskontrollen förra veckan (6.5 månader) så vägde Erik 9 kilo och Isak 8,9 kilo. Båda var 69cm långa. Ingen av dem sitter utan stöd, men de kan sitta i sina matstolar utan problem i alla fall. De rullar från mage till rygg men inte tvärtom. Isak kan stå om man håller i honom men Erik viker bara benen under sig, han vill hellre sitta :)

Båda har även fått varsin tand! Har sett ett par dagar att det har varit på g, och idag så sprack tanden igenom på dem båda. Visst är det sjukt att det sker på samma dag! :) Dock var det inte "samma" tand. Vänster tand på underkäken på Isak och höger tand på underkäken på Erik. Har inte märkt att de har haft ont utav det, de har varit lika glada som vanligt och sovit bättre än någonsin :)

Någon som frågade om sömn på dagen tidigare. Mina killar sover två pass på dagen. Ett pass vid 11.30 - 12.00 och ett pass vid 15.00 - 15.30, så det är inte så mycket. Däremot så sover de lång nattsömn. Först 19.00-06.30 då de äter, sedan somnar de om och sover till nio ungefär. I morse sov de till halv tio båda två, så då fick jag till och med väcka dem! Hihi...

Hoppas att allt är bra med er allihop!
    Kramar

Isak till vänster och Erik till höger
  • nillan82

God morgon :)

Vill tacka för alla recept-inspirationer tidigare i tråden, nu har jag börjat laga massvis med egen mat och killarna älskar det faktiskt :) Senaste i raden som jag testat är köttfärs och sötpotatis i en röra med lite persilja och vitlök. Mums var det!

Igår satt jag och åt på en nektarin och märkte att Isak var väldigt nyfiken (han satt i knät). Lät honom suga lite på den och OJ vad gott det var! Han blev helt till sig och tog tag i min hand som höll i nektarinen och drog in den i sin egen mun. Haha! Han blev jätteledsen när den tog slut :)

Ser att det har varit en hel del diskussioner om pappor och deras jobb och relation till barnen. Jag har det bra eftersom min sambo/barnens pappa jobbar hemifrån. För det mesta kan han anpassa jobbtiden till att vara ledig de tider då det behövs fyra händer... Tex när det är matdags eller vid 17-18 när det är lite extra gnälligt. Vissa gånger kan det dock bli lite tjafs, framförallt om det är gnälliga dagar när båda killarna vill sitta i famnen och inte är nöjd med annat - då jag bli irriterad på att han bara sitter vid sitt skrivbord och inte hjälper till med killarna (vi bor i en 2a, så han måste jobba i samma rum som vi är i - han är dock bra på att koppla bort omvärlden Samtidigt som jag förstår att han MÅSTE jobba så är det irriterande att han finns så nära fast ändå så frånvarande om ni förstår vad jag menar Han har dock en väldigt bra relation till barnen och är väldigt involverad, även om det är jag som sköter det mesta av "tänket" som flera av er tidigare skrivit om.

Ha en fin dag allihop!

• nillan82

Godkväll!

Har någon testat att ge era småttisar smörgås? Läste någonstans att man kunde ta mjukt bröd och skära av kanterna, och sedan bre på lite mjukost eller leverpastej... blev lite sugen på att testa :) De tycker säkert det är skoj att kladda runt med om inte annat

Ger ni yoghurt? (Naturell) Vet inte riktigt när man kan börja ge det? Skulle vara skoj att testa göra en smootie med banan och något bär...

• nillan82

Hej på er!

Nu har vi varit på åttamånaderskontroll. Erik var 70,5cm och vägde 9,58kg och Isak var 70,5cm och vägde 9,52kg, så man kan ju säga att de följs åt?! :)

Jag har också inhandlat overaller till killarna. Köpte vind/vattentäta från Reima, för de kallare dagarna + att om de vill krypa eller gå i vinter? Sedan köpte jag även fleeceoveraller som jag har börjat använda redan nu när det varit lite ruggigt ute, och som man kan komplettera med åkpåse så borde det funka i höst och för milda vinterdagar? Jag vet inte, tycker det var svårt vad man skulle satsa på för overaller... Skor har jag inte köpt några ännu, det får bli senare i höst... eller tror ni att det blir utplockat på skofronten?

Funderade på hur mycket era bebisar äter, när de äter mat? Mina killar äter både lunch och middag nu (mat) och sedan äter de en portion gröt och två ersättningsmål (morgon + kväll). Jag skiftar hemgjord mat med burkmaten, men när de äter burkmat så brukar de få dela på en burk (6 eller 8 månaders-storleken). Hur mycket äter era?

Sitter eller kryper era små? Mina vill varken krypa eller sitta själva... de välter åt sidorna eller kastar sig bakåt när jag försöker få dem att sitta, men det kommer kanske.. :)

• nillan82

...och just det: Är det någon som bytt bilstolar ännu? Vi har fortfarande babyskydden, men det börjar nog bli dags för nya stolar snart... man ser liksom att killarna börjar växa ur sina stolar :)

Någon som har något bra tips på vad man ska ha som stol nr 2? Skulle ju vara skönt om man slapp byta någon mer gång sedan... Har sett att Britax exempelvis har stolar för 9-25kg som är vändbara. Vet inte riktigt hur gammal man är när man väger 25kg, eller hur länge man använder bältesstol för den delen... :)

• nillan82
    Mammat3 skrev 2010-09-19 09:07:51 följande:
    Nillan: vi har också kvar babyskydden och har tänkt att vänta med att byta tills dom är året iallafall ( om det går vissligen) till stora sonen har vi en britax dock inte vändbar men den gäller också till 25 kg. Sonen är 3 och väger 14 kg så du kan nog ha den ett bra tag :) men oftast så är det längden som är det viktiga och inte vikten. Men det kanske du visste :) jag trodde iallafall att vår var vändbar men det va den tyvärr inte så nu måste man köpa ännu en ny :/ vår mat ser ut så här: morgon: välling
    Ca 11 välling
    13.30 lunch delar på en burk 8 mån
    17 gröt
    19 välling ska lägga in en extra med mat men vet inte riktigt hur jag ska göra och lägga upp det. Jag skulle vilja ge dom lunch vid 11 men det går inte då jag måste hämta sonen på dagis då.. Hur gamla är dina twins?? Sonen började krypa eller snarare åla sig fram vid 6 mån tösen vill så gärna men har inte lyckats ännu men hon sitter väldigt bra iallafall :)
    Har inte varit inne och läst på ett tag, sambon har varit bortest så jag har haft ett par dagar själv med killarna. Erik har passat på att få två tänder under tiden (nr 3 och 4), så det har varit ganska gnälligt om man säger så. Dessutom har de sån sjuk separationsångest nu att man inte ens kan gå på toaletten utan att det blir kalabalik. Pust...

Hur som helst, för att svara på Verymuch fråga som jag såg först nu: Mina killar är strax över åtta månader. Föddes 14 januari, men fem veckor för tidigt, så de är väl i själva verket som sju månader... Snart tror jag att de kan sitta för sig själva, men krypningen verkar inte vara i närheten! Hehe.. dock vill Isak stå upp HELA tiden, så vem vet; de kanske hoppar över krypet och går direkt...

Ang. välling så vägrar mina killar... Har testat majsvälling, havrevälling, 50/50 med ersättning, kall, varm, tetra, pulver, sempers, nestle osv... Inget går :) Idag testade jag någon fullkornsvariant med päronsmak, och då åt faktiskt Erik hela flaskan. Isak (som i vanliga fall är vårt matvrak och äter allt i matväg) vägrade och skrek som en tok tills han fick sin ersättning.... Får väl se om jag kan blanda upp den med ersättningen... funderar på att börja med typ 25% välling och 75% ersättning...

Visserligen MÅSTE de väl inte dricka välling, men det vore ju smidigt att kunna ge morgon/kväll istället för att kladda med gröt när de är trötta och griniga... :)  Eller hur länge tror ni att man kan ge ersättningen?? De borde ju inte bli så mätta på bara mjölk nu när de börjar bli stora? Våra killar äter ju sin middag kl 16 och sedan får de ersättningen vid 18 och sover till 07 innan de får mat nästa gång (då ersättning igen) så är ju inte alls bra om de inte skulle bli mätta på det :)

Tack för alla tips om barnstolar, ska se om vi kan köpa en nu i veckan!
  • nillan82
    Fröken Fajans skrev 2010-09-29 12:48:13 följande:
    Har redan börjat fundera på julklappar. vill ge dem ngt fint. Tips?
    Jag har inhandlat två grejer, som jag kan tipsa om  :)
    - Bobbycar
    - Ryggsäck/Sele utformad som kramdjur, tex
    www.barntrygghet.se/bara-sitta-ga/2-in-1-gasele-for-barn-utformad-som-ett-kramdjur-ryggsack/

Jag bor i Stockholm nära vattnet, så tror att mina killar kommer få ha sele på sig när jag går ut med dem själv under våren... :) Vad gör man annars om de sticker iväg åt varsitt håll? :)

Sedan har vi önskat oss Brio-tåg från morfar.

Antar att de kommer tycka att snöre och papper är roligast i jul, men man vill ju ändå komma på lite bra julklappar :) Jag tror vi kommer att köpa varsitt stort gosedjur också... Ett-årsdagen kommer ju ganska tätt inpå, så vi får väl se vad som blir julklapp och vad som blir födelsedagspresent :)
  • nillan82
    Fröken Fajans skrev 2010-10-13 12:10:55 följande:
    Jag tänker att jag ska ha namnsdagskalas för Lukas på söndag (namnsdag på måndag). Eftersom de alltid får dela födelsedag tror jag vi ska fira namnsdagarna lite extra så de får dagar som är bara deras. Har ni gjort något särskilt?
    Jag har tänkt som dig, att vi ska fira deras namnsdagar lite extra eftersom de får dela födelsedag. Erik har namnsdag 18 maj, medan Isak har den 19 december. Så för Isaks del blir det tätt med namnsdagsfirande, julfirande och födelsedagsfirande :)

Sedan kan jag tillägga att våra nätter också är kaos. Erik sover visserligen utan ett ljud hela natten, men Isak har stökat på nätterna i två veckor nu. Vissa nätter får jag kanske "bara" gå upp fem gånger, men andra nätter är det var 20e minut som han gallskriker och inte lugnar sig förrän jag kommer dit. Vad är detta? Han har varit sjuk och läkaren misstänkte öroninflammation som vi fick penicillin mot, så jag hoppas att nattstöket enbart berodde på den, men jag är tveksam...
  • nillan82
    hanide skrev 2010-10-15 12:03:40 följande:
    I onsdags var vi på 10 månaderskontroll. Allt vara bara bra . Simon väger 10940 g och var 75 cm lång. Lukas vägde 11050 g och var 74 cm lång. De följer varandra hela tiden . Är det så för er andra med?
    När de föddes så skiljde det ~200gram och 1cm mellan dem, men det är den största "avvikelsen" som vi har haft vid någon kontroll. Vid följande månadskontroller så har det aldrig skiljt mer än 100g och 1cm!! Sjukt egentligen! Några exempel:

3 månader
    Erik 5772gram och 58,5cm
    Isak 5772gram och 58,5cm (Ja, exakt samma!!)

5 månader
    Erik 7752gram och 64,5cm
    Isak 7768gram och 65cm

8 månader
    Erik 9580gram och 70,5cm
    Isak 9518gram och 70,5cm
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010