Inlägg från: nillan82 |Visa alla inlägg
  • nillan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Hej hej!

Jag har köpt fleeceoveraller i storlek 80 som de använder nu när vi är ute i vagnen. Under har de tunnare byxor och en långärmad body. Om det är kallt ute så tar jag på dem en stickad tröja under också. Sedan har de mössor, mockasiner och stickade tumvantar på sig. De sitter på ett fårulls-underlägg och sedan har de filt på sig.

Jag har även köpt vatten- och vindtäta overaller som de även kan krypa/gå runt i senare i vinter. Köpte också i storlek 86. De känns stora nu, men hoppas att de kan ha dem om en månad eller så :)

Jag är utbildad civilingenjör och jobbar med produktion och logistik inom färgbranschen. Kommer att börja jobba en dag i veckan nu snart med ett projekt, och i augusti kör jag igång på heltid med mina gamla arbetsuppgifter.

Vet inte hur ni andra gör, framförallt ni som har enäggstvillingar där det är svårt att se skillnad - Har ni olika "färgkoder" för barnens kläder eller har ni kanske rent utav likadana kläder på era? Mina killar är väldigt lika varandra - och för att familj, släkt och vänner lättare ska kunna se skillnad på dem så har vi klätt Isak i mestadels blå kläder och Erik i gröna (de har självklart andra färger också )

Min tanke har varit att folk hellre kan se vem som är vem genom att se till färgen, och kalla killarna vid namn - istället för att hela tiden fråga vem som är vem och sedan ha glömt det fem minuter senare. Är rädd att framförallt dagispersonal ska "klumpa ihop" dem och kanske inte ens anstränga sig att lära sig vem som är vem om det blir för svårt... Det blir väl ett senare problem, men hur tänker ni?

• nillan82
    bananflugan82 skrev 2010-10-26 20:55:54 följande:
    nillan: Vi har inga färgkoder på  våra. Jag ser lätt skillnad och deras pappa gör äntligen det också. Min mamma ser skillnad och känner man dom så gör man nog det, för dom är väldigt olika till sättet. Jag vill inte ha färgkoder på dom, helt enkelt för att jag inte vill att dom ska bli en "färg". Folk får lära sig se skillnad, anser jag. Deras kläder har jag namnat, för att veta veta vems som är vems, o då får dom i värsta fall tjuvkika där. Min mans dotter har enäggstvillingar i sin klass som har "sin" färg, när ena tjejen råkade komma till skolan en dag i syrrans färg så trodde alla att hon var systern, och så vill jag inte att det ska bli. Dom ska kunna klä sig i vilken färg dom vill.
    Bra tänkt där :) Jag ska sluta upp med våra färger också... Bra idé att skriva namn på alla kläder istället, så får de väl tjuvkika om de är osäkra.

Angående pratandet så pratar våra killar massor. De säger mamammama och papappap.. Ibland klockrena MAMMA och PAPPA, men vet inte om de förstår vad de har sagt De gör en hel del andra ljud också så som Dadadada, jejje osv, men inga andra riktiga ord. En kille i vår föräldragrupp säger LAMPA och TITTA redan, men något sånt har vi inte hört från våra grabbar :) Det där är väldigt olika dock, har en kompis vars lille kille började "prata" väldigt sent, men när han väl började så gick det i en rasande takt och nu vid snart två årsålder kan han säga fyraords-meningar. Tror säkert inte att ni behöver oroa er, även om man förälder gärna gör det

Påtal om utveckling; hur går det med krypande och gående? Reser sig era? Sitter stabilt?
  • nillan82
    glasvas skrev 2010-11-03 10:29:37 följande:
    Tittar in och säger hej! Det blir lite långt mellan varven ibland...

Här är det vår tur med sjukstuga, kraftfullt förkylda är killarna, men vi vilar upp oss i GBG hos mormor V har nog fått sin första tand nu, den är vass! Och en till verkar vara på väg. Utvecklingsmässigt så kryper båda, sitter stadigt och går om man håller dem i händerna. V räcker med en hand, han har dessutom börjat klättra i trappan! Den busen. D ålar fortfarande, men 'pratar' desto mer. Han säger 'titta'  'där' 'mamamama' och 'tacktack', om man tolkar lite fritt. Han säger även 'titta där' om man pekar på lampan. De har en sån leksak som man ska trä ringar över och de har precis börjat försöka få ringarna över pinnen. Man märker också tydligt att de undersöker samband och verkan, de får en reaktion när de gör något, släcker lampan, håller för örat och pratar eller blåser i nappflaskan och så testar de att göra det igen för att se om de får samma resultat! Jag är konstant fascinerad. V nynnar också gärna om man sjunger för honom. Båda reser sig och går längs möblerna. D är lite beräknande också, han kan komma fram och vilja pussas eller kela, och vips så har han snott glasögonen!

Vi ska köpa overaller nu, deras mormorsmor vill ge dem i julklapp, oerhört generöst, så jag tänkte att de skulle få i stl 86 tror jag, några särskilda märken som ni rekommenderar?

Ang färger så hörde jag av en annan tvillingmamma om ett annat tvillingpar, enäggs som hela livet varit 'färgkodade' i grönt och blått, tom muggar och leksaker var i dessa färger, och den ena i sjuårsåldern undrade lite ledset: 'mamma, varför är jag alltid grön'? Han fick liksom aldrig välja. Jag tror att det är klokt att låta dem vara individer med namn istället för koder.

I övrigt har vi köpt hus, inflyttning i början av december. Och varit på ultraljud, allt såg jättefint ut, vi vet vad det blir men håller det hemligt ännu!
    Usch vad hemskt med killen som var ledsen över att vara grön.. :( Jag har tagit bort mina färger nu, haha! Farmor o farfar kommer bli jätteförvirrade i morgon när de kommer och vi inte har några färger. De har ju precis lyckats lära sig vem som har vilken färg, hihi!

Ang. overaller så köpte vi från Reima. Hon i affären pratade gott om dem och de verkar bra tycker jag :) Vind- och vattentäta, perfekt när barnen vill vara utanför vagnen, eller för riktigt kalla dagar i vagnen. Vi har även två fleeceoveraller, som de använder just nu och som man även kan ha under overallerna om denna vinter blir som förra årets...

Frökenmumin, hoppas att killarna kryar på sig snart :( Kram till er!
  • nillan82

Haha!

Skönt att fler har bajsöversvämmning.. :) Ibland blir jag tokig på alla bajsblöjor...Känns som att när man bytt på den ena så hinner man inte ens tillbaka från skötbordet innan man hör de välbekanta bajsljuden från nästa kille.

Här om dagen bytte jag tio bajsblöjor och pappan (som också varit hemma hela dagen) bytte en (1) bajsblöja. Ungefär som uppdelningen brukar vara här i vårt hushåll Men kvällen avslutades med att Erik bajsade ner hela skötbordet + pappa, så det kändes som det fanns lite rättvisa ändå...

• nillan82

Vi bor i en tvåa, så vi delar sovrum hela familjen :) Killarna som lägger sig vid 19, jag som lägger mig runt 22-23 och mannen som kommer i säng runt 04. Men det går hur bra som helst. Killarna störs varken av oss eller varandra, den ena kan ligga och gallskrika och den andra sover bara vidare....

Vi har köpt en fyra, men det är inte inflyttning förrän om två år (alltså när killarna nästan är 3år gamla) så jag hoppas att det kommer funka att sova i samma rum allihop tills dess. Därefter har jag tänkt att killarna får dela rum, men om inte det funkar så har vi möjlighet att ge dem varsitt rum.

I morgon är det dags för tiomånaderskontroll. Ska bli kul att se hur långa och tunga de har blivit. Sedan så har Isak en väldigt skällande hosta som inte alls låter bra, och som han har haft länge, så ska se till att läkaren tar sig en titt på det...

• nillan82

Hej allihop!

Ser att det är fler som är magsjuka... Vi har fått vinterkräksjukan här. Det började med att jag hade med mig Isak på en träff med föräldragruppen. Därefter började han kaskadspy följande kväll/natt och dagen därpå var det diarré. Sedan upprepades samma procedur med Erik och tillråga på allt så blev sambon smittad också. När jag äntligen trodde att allt lugnat sig så börjar båda återigen spy... Hoppas på att de får sova i natt nu och mår bra när de vaknar i morgon! <3 Jag har klarat mig, i alla fall än så länge :)

Undrar också hur länge det sitter kvar på leksaker och annat. Springer runt och skrubbar överallt med klorin och handsprit, diskar alla leksaker varje kväll och tvättar sängkläderna varje dag, haha. Känns som alla bakterier bara åker runt i vår lilla 2a. Sambon får bo på soffan så länge han mår illa och jag ligger inne hos killarna i sovrummet.

Hur är det med matlusten hos era sjuklingar? Förstår ju att man inte vill äta när man är magsjuk, men mina killar äter ingen lagad mat överhuvudtaget nu när de är sjuka. De får i sig välling på morgonen, sedan 1/3-1/2 portion gröt till frukost samt lunch. Sedan vill de inte äta något mer förrän till kvällen... då dricker de 100-150ml välling. Försöker få i dem vatten däremellan, och jag vet ju att det viktigaste är vätskan, men man blir ju ändå lite orolig när de inte äter. De verkar ha mycket energi trots att de får i sig så lite och är väldigt glada och tappra större delen av dagen.

Orsino: Du behöver inte känna dig dålig. Jag tror vi alla har sådana dagar. Du är ju dessutom gravid, så då blir man ju extra trött i kroppen och huvudet :)

• nillan82

Idag har jag fotograferat killarna till julkort som vi ska skicka ut :) Här är mina två små tomtar

Ang. dagis/förskola så har vi stått i kö sedan killarnas 6-månaders dag. Jag har tänkt att de skall skolas in i aug/sept och till en början kommer de få gå fyra dagar i veckan; ungefär 6-7 timmar per dag.
  • nillan82

Grattis Lukas och Simon!! :)

.. och tack för alla söta ord om de små tomtenissarna :)

• nillan82

Hej allihop!

Tänkte kolla hur ni gör med middagslurarna nu? Sover era små en eller två (kanske fler) gånger per dag?

Vi har precis gått över till att sova middag en gång per dag, och det är nog det bästa som hänt på länge :) Innan så sov killarna två stycken 30 minuters-pass per dag, klockan 11 och 14. Då sov de i vagnen och vaggades till sömns. Nu så lägger vi dem 12.30 och de sover mellan 1-2 timmar istället. Dessutom har vi börjat lägga dem i sängarna även på dagen, och det har gått finfint. Äntligen hinner man få lite gjort på dagen :)

• nillan82

Det verkar se väldigt olika ut... :)

Jag lägger mina killar för kvällen klockan 19. De brukar sova inom 15 minuter i alla fall. Sedan så sover de fram till 08-08.30. Oftast så brukar de dock vakna för lite välling mellan 06-07.

På dagen så sover de som sagt 12.30-14.00 ungefär.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010