Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Ja, vi har ju samma problem Fröken Mumin Även om det håller på att  bättra sig här. Men det är fruktansvärt när det håller på! Oliver har sovit hela nätter nu 2-3 nätter i rad (ta i trä) men Ludvig kan fortfarande vakna och gallskrika, i ren panik. Får ju hjärtinfarkt av att vakna ¨på det sättet! Vill heller inte ta in dom till oss, för då sover jag som en kratta. Min barn och barn snarkar i takt, så dom sover bra.. men jag har den som sover hos oss tryckt mot mig som ett frimärke, och jag själv får ligga på kanten, typ.. för dom SKA givetivis ligga närmst mig, helst på

Och dom sover likadant, vaknar allt mellan 6-7 på morgonen, sover middag 1-2 timmar...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bananflugan82

Tandborstningen går sådär.... har hört att man kan lägga en klick tandkräm på nappen innan dom får den för natten, om dom nu godkänner det.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bananflugan82

Sansad: Ett klokt val, tycker jag. Jag förstår hur du tänker. Killarna tar musten ur mig som det är nu, att lägga till en bebis om x antal månader också.. nej, jag hade inte varit en bra mamma då. Vi gjorde också valet att bort ett (väldigt oplanerat) barn för några år sen, det var jobbigt då, men absolut rätt val. Hade vi inte gjort det då, så hade vi nog inte varit tillsammans idag, och då hade heller inte killarna funnits.

• bananflugan82
    Popcornpysen skrev 2011-08-23 14:43:46 följande:
    Hej,,
    Var med på listan i ett tidigt skede men efter att mina tvillingtjejer, Bea o Ella, redan kom i december 2009 och jag tillbringade två månader på Neo så orkade jag inte vara aktiv i några trådar. Hoppas jag får komma tillbaka?
    Blir glad(?) av att det inte bara är jag som har det jobbigt med nätterna - tjejerna äter fortfarande en gång på natten,  samtidigt om jag är hemma själv. Bea har fått nattskräck (har jag tolkat det till) och vaknar i panik som inte går att bryta. Har tack o lov hjälpt med nattlampa. Tandborstningen går sådär - jag glömmer oftast...
    Har aldrig varit så här trött tidigare i hela mitt liv - hoppas på att det ska vända snart.
    Ska tillbaka till neo imorgon på 20 månaders kontroll, det är riktigt kul att komma tillbaka dit och visa upp dem. 
    Vi hade förresten rummet jämte er bananfluga.
    Stor kram till dig Sansad - förstår ditt val, jag hade aldrig pallat.
    Nämen, vad roligt! Var det ni som är från Kungsbacka eller Göteborg nånting sånt va?
  • bananflugan82

Här blir det minsann inte lättare. Eller, dom sover hyfsat om nätter, vissa nätter flera timmar i sträck, somnar bra på kvällen o dagen. Men allt annat.. dom har blivit små monster! Vid 17-18 månader så hände något. Dagarna är nu fulla med trots, skrik och bråk.. dom tar ALLT från varandra. Sliter det ur näven på brorsan, så det blir illvrål. Igår fick dom varsin exakt likadan visp att leka med, det gick 5 sekunder så hade Ludvig dragit den ur handen på Oliver för han skulle ha båda.. dom kastar maten i golvet, glasen o bestick på golvet, allt ska kastas överhuvudtaget, ju mer det smäller desto bättre.. nu har dom också kommit på att dom kan putta ut stolarna från bordet (vi har nu tripp-trapp stolar iställer för ikeas med bord) sen slänger dom upp fötterna på bordet! Så det är kaos vid matbordet just nu... dom tar saker som väl vet att dom itne får ha, tittar på oss och springer iväg.. dom skrattar om man säger till dom, om dom tex slår på brorsan.. dom är på allt, kan säga nej 1000 miljoner gånger, men dom fortsätter.. tills man säger till på skarpen, då blir dom arga och slänger sig på marken o skriker... så, så ljuvligt har jag det om dagarna.

Det är tur att dom gånger dom är mysiga mot varandra och ska pussa på oss och mysa och skrattar och busar (vilket dom också gör mycket) gör att man glömmer det jobbiga    

• bananflugan82
    Popcornpysen skrev 2011-08-29 16:42:57 följande:
    Hej
    Tack för alla välkomnanden
    Skrev ett långt inlägg i fredags men ser att det inte är här!?  Så nu kommer ett kortare...
    Bananfluga - vi är från Laholm, du tänker på Nora o Elsa från Kungsbacka. Där en av tjejerna nästan bara var hälften så stor. Vi fick aldrig ha med tjejerna ute i matsalen eftersom Ella hela tiden behövde syrgas - så vi gjorde inte så mycket väsen av oss, var mest på salen eller inne på vårt rum med tjejerna.

Vi var på Neo i fg vecka och blev "friskförklarade", dr Jens undrade vad han skulle kolla på eftersom de var som vilka vanliga tjejer som helst.

Hanide - Måste genast gå in o kolla länken!!

Inatt har inte Bea velat sova/kunnat sova i sin säng utan bara hos mig i soffan. Mao jag har väl sovit i två timmar.... Är helt slut - ringde dagis för att kolla hur det var henne och hon var lika pigg o glad som vanligt! grrr..

Känner igen det där med provokationer - en luggas o den andra bits när det blir frusterade. Att de ätit färdig visar de gärna genom att kasta tallriken... Försöker lära dem att putta över tallriken över deras matplatser till bordet och det verkar funka... Men annars är de så söta när de äter - En gillar tomater, den andre gurka o eftersom de får av båda så byter de med varandra.

Ja just det ja! Nu vet jag ju. Vi var ju ovanligt många med tvillingar på samma gång när vi alla låg inne, så det blir lite rörigt. Vi har inte varit på neo något mer än när dom var några månader, bara för att killarna kom i vecka 33 och mådde så bra så har det inte vart anledning till det. Lite synd på sätt o vis, det  hade varit roligt att få visa hur dom blivit.  
  • bananflugan82

Här går det också undan. Humör har dom båda två.. skriker och gapar om något inte blir som dom vill. Ludvig är en riktig diva och slänger saker och springer iväg när han blir arg.

Ska börja dagis i januari/februari. Ska bli så SKÖNT! Dom kommer att gå ca 50% då jag ska börja plugga 100%, men enligt schema blir det ju inte mer än 2-3 dagar i veckan, några timmar. Dom ska gå på ett litet privat dagis, och ha en egen resursperson som ser till dom, och är där för dom, vilket känns oerhört skönt! Vi hoppas det blir en bra person som dom ska känna sig trygg med.

Dm lägger sig runt 18-18.30, får välling, sen napp, vi säger god natt och stänger dörren. Båda har nattlampa och då sover dom mycket bättre, hela nätter nästan varje natt! Men jag vaknar ändå för dom drömmer mycket ibland, och skriker till fast dom sover o så.   

• bananflugan82

Faktiskt, ta i trä, så går påklädning av alla kläder bra hittills. Visst, det är motsträvigt ibland och gnäll men oftast går det bra. Dom vet ju att dom ska få gå ut och det hjälper. Oftast brukar jag klä på den ena alla kläder, och sätter ohnom sen i vagnen för att vänta där, då kan jag ha ytterdörren öppen samtidigt också, så vi alla inte avlider av värmen

• bananflugan82

Hur har ni det alla så här mot jul? :)

Här är det bra, ca 2 veckor kvar till inskolning på dagis! Och jag lääängtar. Det ska bli så skönt att göra annat än att bara vara hemma med barnen. Bara en sån tråkig sak som att var eviga dag komma på vad dom ska äta till lunch slipper jag.

Annars är det väl som vanligt. Ludvig har blivit så jäkla envis och bestämd, minsta lilla som säger nej till ställer han sig och hoppar upp och ner och gallskriker, alternativt slänger sig på golvet och sparkar omkring... tålamodet det testas skarpt kan jag säga.      

• bananflugan82

Åh fy vad tjatigt. Min bästa tid på dygnet är när mina barn somnar på kvällen.

Ja, det ska bli skönt. Jag är glad att vi haft dom hemma så här länge, men samtidigt så känner jag att jag har varit hemma för länge. Jag är ingen bra mamma längre, mitt tålamod är nere på noll. Det kommer att bli så mycket bättre när jag får tillbaks mitt "liv" igen och kan börja göra saker bland andra vuxna på ett helt annat sätt.

I jul får dom lite böcker, en dvd-spelare till deras tv (dom har en gammal tjock-tv stående på golvet i deras rum), filmer med Anki o Pytte och Mora Träsk som är deras favoriter, någon lastbil, ett garage. Sen fyller dom ju år 3 veckor efter jul.. då får dom nog ett leksakskök med tillbehör bl.a.

Vi köper inte dubbelt av allt, bara vissa saker. Tror vi har lärt oss ganska bra vad dom brukar slåss om eller inte. Och ibland spelar det ingen roll, för den ena ska ändå ha båda sakerna och då blir det bråk ändå..        

• bananflugan82

Orsino: Nej, den är rosa med blommor på Hittade ingen annan. Deras storasyster hade en som liten, som vi rotade fram från vinden eftersom dom bråkade om den dom fick. Den är mer neutral, röd med hundar på, jättesöt. Konstigt att det inte finns nu, alla är ju rosa.

• bananflugan82

Har nån av er någon tvilling som är mer dominant? 
    Här är Ludvig mycket mer dominant! Det har varit så länge, han tog den platsen tidigt. Han syns och hörs mest, tar ALLT som Oliver sitter och leker med, ska ha just den boken brorsan läser, osv, osv.. nu har han även börjat puttas! Kan bara gå bakom brorsan och plötsligt putta till honom. Nyps, bits osv, vilket han även gör på oss ibland men inte lika mycket. Jag blir tokig! Det är så illa att Oliver skriker bara han rör vid honom nu, för han tror att han ska göra något mot honom. 
    Hur har ni löst det? Dom gånger jag ser att det händer så säger jag givetvis till, men det är ju inte alltid man är där så man ser när det händer! På dagis går det bra, där är han inte lika dominant alls mot sin bror. Han bet barnen på dagis vid något tillfälle men det varade väldigt kort tid. Annars är han lugn där och har inte samma "elaka" beteende som hemma. I förra veckan fick Oliver vid ett tillfälle nog och slängde sig fram och bet Ludvig i axeln, något han aldrig gör annars..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010