• Anonym

    springmask

    Usch vad trött jag är på att få mask. Har ätit både Vermox o Vanquin. Tycker att jag prövat ALLT. Ätit Vermox varannan vecka i 1 1/2 måmad. Jag tvättar o skurar. Behandlat hela famlijen..men lik förbannat kommer de tillbaka. MEN bara till mig, ingen annan i familjen får   Dottern fick det första gången när hon var  6 år för ca 7 år sen.

    Vad f*n gör man??? TIPS, RÅD tack!

  • Svar på tråden springmask
  • Anonym (masken)

    de tycker om att leva i en söt miljö. Uteslut godis och kakor och sött i din kost.
    2 av mina barn hade återkommande mask som du beskriver och vi gjorde allt tills en läkare sa till oss sluta är godis, sagt och gjort barnen fick godisförbud och inte en enda mask i siktet. När det gått ett år började de äta godis igen och vips så var masken tillbaka, räckte sedan att vi drog ner konsumtionen till 1 dag i veckan.
    Sen är det så att vissa personer är mer mottagliga än andra tyvärr.

  • Anonym

    Vet du vad!! Jag blev så otrolig lättad när jag sitter och läser detta för jag har haft så sedan jag varit barn och det bara kommer tillbaka!!! Och jag är inte ohygienisk utan snarare tvärt om men jag blir snart tokig! Och jag har inte vågat ta upp det med min man och inte med en läkare heller. Jag har bara tagit den vanliga medicinen som man får om man frågar på apoteket... Sitter här nu och blir tokig på att precis ha fått det igen...Vad FAN är problemet??? Har behandlar hela familjen tidigare eftersom barnen fått det. Det kan gå tre månader eller mer imellan men likt fan kommer det tillbaka. Vad ska vi ta oss till??

  • Anonym (Jag med)

    Jag har det precis som du. Blir galen på det. Avmaskar familjen stup i kvarten och lik förbannat får jag tillbaka det igen och igen. Barnen får det med.


    Jag har haft det ända sedan jag var barn många gånger varje år (är nu 35).
    Inget funkar för att bli av med de jävlarna, ingen medicin!
    Vi är renliga, tvättar, städar och har en bra hygien, så det är inte därför vi får det.
    Jag vågar inte ta upp det varken med läkare eller min man.
    jag har andra tarmbesvär som gör att jag hade behövt genomgå en rectoskopi, men vågar inte detta pga rädsla för att läkaren ska se maskar....
  • Anonym (Skrev inlägg två)

    Nej nu måste vi ta tag i detta. I morgon så ringer jag anonymt och frågar. Det måste ju finnas något starkare att ta! Jag gör vad som helst MEN jag berättar det INTE för min man. Det totalvägrar jag. Hellre säger jag det till alla läkare i världen. (Vi är väldigt öppna mot varandra och han skulle inte säga något konstigt eller så men jag bara kan inte göra det. Känns så äckligt och förnedrande...)

  • Anonym (masken)

    Men det är klart ni ska ta upp det med läkare det är ju hur vanligt som helst.
    Inget att skämmas för!

  • Anonym (Skrev inlägg två)

    Har faktiskt aldrig tidigar hört någon annan vuxen som har haft "kronisk" springmask...(Äterkomande i all evighet..)

  • Anonym (Skrev inlägg två)

    Råkade skicka mitt inlägg innan jag var kklar men nu kanske man vågar när man vet att det kanske inte är så ovanligt i alla fall.

  • Anonym

    när det har gått springmask på förskolan har de sagt till mig att äggen bla trivs under naglarna och att man ska hålla dem vädigt korta. kanske hjälper det om ni kvinnor klipper av er naglarna? (vet inte om det bara är något förskolan sagt eller om det faktiskt är så)

  • Anonym (masken)

    jo det är så, maskäggen finns även i damm, kläder, gosedjur överallt och de överlever upp till 3 veckor. Är det något man inte kan tvätta så lägg undan det under en längre tid så det inte kan överleva nått alls. Kläder man använt ska tvättas ALLT ska tvättas och städas i minsta vrå om man får återkommande springmask.
    Kan vara så att man kan behöva varva med både vermox och vanquin eftersom det dödar masken på olika sätt.

  • Anonym (Skrev inlägg två)

    Några råd om man fått springmask


    Duscha varje morgon och se till att få bort ägg omkring ändtarmen Håll bostaden så rent som möjligt. och var extra noga i sovrummen, där man speciellt skall försöka få bort så mycket damm man kan Tvätta händer grundligt efter toalettbesök och före varje måltid Klipp naglarna korta. Barn kan även få bomullshandskar nattetid Byt sängkläder och underkläder extra ofta Undvik mat i sovrummet Om fler i familjen drabbas – behandla alla samma dag Ät en fiberrik kost

    Nu har jag klippt naglarna och i morgon ska alla kläder tvättas och sovrummet städas som tusan... ska sedan köpe vermox som jag aldrig har testat och varva det med den andra jag tar nu. Nu jäklar ska det bort!! Sova i underkläder också...

Svar på tråden springmask