• Adalel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hm, helt ny här på FL och gör mitt första inlägg. Om jag nu vill använda mig av fritt vårdval. Hur går jag tillväga då?
    Hur vet jag vart det är kortast kö? Och att det är ett bra sjukhus samt att mitt landsting vill/kommer att betala?

Sen vill jag bara säga till alla er som vågat ta steget, gud vad ni är inspirerande:) tack ska ni ha. 

• Adalel

Gör man alltid en bedömning först och vad gör man då? Jag har ett BMI på 44 så nog e man berättigad en op men finns det andra saker som kan göra att man inte får nån? Då tänker jag inte på deras restriktioner om ex psykiska sjukdomar eller alkolism.

Sedan funderar jag på en sak som säkert låter knäppt men var ska jag fråga om inte på detta forum. Jag har ju läst att man inte ska svälja för stora tuggor när man äter för att man kan bli dålig men hur fungerar det om man måste ta tabletter? Och även skölja ner dem?

• Adalel

Tänkte att jag skulle börja ringa runt och kolla kötider idag, dax att bli lite produktiv. Hittade dock inte nr till Skövde eller Ersta. Någon här som kan hjälpa mig?

• Adalel
    littlemisstrouble skrev 2010-08-09 12:34:55 följande:
    Hörni flickor. Ni som redan är opererade, kan ni inte berätta såhär efter op

Vad är positivt efteråt? negativt?
    Ja det vill jag också veta. Hur fungerar det om man blir riktigt törstig? Kan man dricka ett glas vatten då?
  • Adalel

Till
    Fragile Angel

Men det måste ju vara jättejobbigt när man är törstig att bara kunna ta små klunkar :(.
    Synd att man inte vet hur man själv kommer att bli, hade ju varit bra om man kunde förbereda sig, men man får väl förbereda sig på det värsta antar jag.

• Adalel

Tänk att det va så olika med vad man kan äta o dricka efter op, det visste jag inte. 
    Jag oroar mig inte så mycket för maten det får man ju lära sig men just att ev. inte kunna dricka tycker jag låter hemskt. Jag dricker jättemkt vatten på ett dygn, kanske för att jag är så fet och att man blir törstig för minsta lilla, vad tror ni?
    Någon som druckit mkt innan men märkt att ni inte är lika törstiga nu efter att ni blivit opererade? 

• Adalel
    1638 skrev 2010-08-10 12:38:02 följande:
    Häromdagen var det en kund i butiken som frågade när bebsien kommer???
    Den kom för 3 år sen, pucko... tänkte jag men jag svarade med ett leende att det inte var någon bebis...
    Och då har jag numera stl 42 i byxor/kjol o tappat 37 kg...  ( 73 kg o 175 lång) lite hud häng finns ju men HALLÅÅÅÅÅÅ, gravid???
    Där blev jag sårad o tog det mycket hårdare än alla år av blickar o frågor om bebismage, övervikt, ork o värk eller icke värk... då var det på någe vis ok men nu... naae jag blev förolämpad o ledsen
    Förjävligt, att inte folk kan hålla käft. Jag har som tur är klarat mig från dessa hemska komentarer. Min övervikt är fördelad på hela kroppen så folk tror inte att jag är så fet som jag är men med ett BMI på 44 så vet vi ju att det är fööör mkt.

• Adalel

Ja då väntar jag på min betalningsremiss så jag kan boka tid på Sophiahemmet, ni som varit där verkar blivit väl omhändertagna :) Jag va på infomöte på. Carlanderska igår så nu är man ju ÄNNU mer taggad. Skulle helst vilja operera mig idag :)

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)