• Adalel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Idag har jag fått min betalningsremiss och ringde Sophiahemmet för ett första möte. Jag fick tid redan 23/9 så nu börjar det närma sig:)
    Hon jag pratade med sa att det är individuellt hur mkt man ska gå ner innan op, jag trodde alla var tvungna att flyta i 2 veckor.

Ni som opat er på Sophiahemmet hur mkt behövde ni gå ner innan och hur mkt BMI hade ni? 

• Adalel

Tack för era svar :) då behöver jag kanske gå ner nåt liknande, vill gärna hamna på återbudslistan:)

• Adalel

Till Flinga06
    Jag tog bort min för 5 år sen med titthål o det gick bra. Jag var i dåligt skick när den togs bort så jag låg inne en vecka efteråt men vanligtvis kan man gå hem Dan efter. En äldre kvinna i 70 års åldern låg på mitt rum o hon hade gjort en öppen kirurgi, hon va piggare än mig ha ha. Är du pigg för övrigt behöver du inte oroa dig:)

• Adalel

En fråga, blir alla sjukskrivna i flera veckor efteråt? Jag är föräldraledig med 2 barn under 2 år, ingen barnomsorg. Min man kommer inte att kunna vara hemma. Nu är jag orolig att jag inte skall kunna ta hand om dem:(

• Adalel

Till ChokladMoshin och Mli79

Tack för era svar, jag skall kolla med FK om någon annan får vara hemma med dem samtidigt som mig.
    Måste iaf vara förberedd på att jag kanske inte är i tip topp form :)

• Adalel
    Cilla71a skrev 2010-08-16 10:48:58 följande:

Jag hörde mig för på dagis om sjukskrivning & kan man inte ta hand om barnen så får de givetvis vara på dagis sen beror det på vilken typ av OP man gjort sa de. Men jag tänkte som så att min man lämnar dem på morgonen & är jag sen pigg & kry kan jag hämta dem senare på e.m. Har inte hört mig för på förskolan/fritids än men jag tror inte att det blir några problem.

Mannen har ingen sem. att ta ut & vi har inga föräldrar som kan eller orkar passa barnen heller, jag tror det blir lugnast att lämna dem på dagis eftersom mina barn är i luven på varandra heeeela tiden..

Va bra att du kan ordna det så, jag har inget dagis till mina barn och min yngsta är bara 2 1/2 mån. 
  • Adalel

malme73 skrev 2010-08-16 10:08:31 följande:

Någon av dina föräldrar eller hans kan ta av era föräldra dagar när du är sjukskriven för att sköta om era barn
    Tyvärr är det inte något alternativ.

Jag har ringt FK nu men de kunde inte svara på hur jag skulle kunna göra så hon jag pratade med skulle skicka mitt ärende vidare till en handläggare.
    Tänk om jag inte kan operera mig nu för att "systemet" inte tillåter det. :( nervös och orolig blev jag. 

Handläggaren skulle ringa upp mig men med tanke på hur snabba de är så hinner jag väl opa mig innan jag får svar.
  • Adalel
    malme73 skrev 2010-08-16 12:43:12 följande:
    Jag missförstod dig nog. Fick för mig att du va mammaledig....

Klart att barnen får vara på dagis för att innär du inte kan ta hand om dom. Du är sjukskriven av en anledning och det är te belasta dina sår. Kan va att dagis vill ha in ett intyg som det står att du inte kan ta hand om dina barn pga av operation. För så har jag haft det under min sjukskrivning, då jag haft väldigt starka mediciner...

Ber om ursäkt om jag missförstod dig... kram
    Jodå jag är mammaledig så du har inte missförstått :)
    De ringde faktiskt upp men det va inget ljust svar jag fick. Jag har rätt att vara sjukskriven men ingen annan än min man kan vara hemma med tillfällig föräldrapenning.
    Min stora pojk har vi inga dagar kvar på och den lilla har man inte rätt att lämna bort till någon annan då hon är under 8 månader.
    De rekommenderade mig att kontakta kommunen för att söka tillfällig hemtjänst, HALLÅ!!! Jag överlåter väl inte mina barn till massa personer de inte känner.

Som tur är har jag inte fått någon op tid än så jag skall väl hinna lösa det men jag blir besviken när inte samhället kan ställa upp :(

Förlåt om jag låter gnällig. 
  • Adalel

En liten fråga till er som köar till Ersta, varför använder ni er inte av det fria vårdvalet och söker till Sophiahemmet?

Jag ringde dit den 12/8 och får komma på bedömningsmöte 23/9 så innan jul är jag opad. Nu bor jag i ett annat landstig men det enda jag behövde var en betalningsremiss och det var inga problem.

• Adalel
    Mli79 skrev 2010-08-16 21:33:13 följande:
    Nu vet jag inte vilka landsting alla tillhör, men alla har ju inte avtal med Sofiahemmet så att de kan fixa en betalningsförbindelse. Skåne tex har ju Ersta, Danderyd och så tror jag att det var Ljungby.  Men det är ju bra för de som kan, toppen att få tid så fort!
    Jaha ok, det var ju synd. Då hoppas jag att det snabbas på för alla er som väntat så länge.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)