• PetraD

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fragile Angel skrev 2010-05-17 00:32:16 följande:
    Jag bara måste berätta om gårdagen, det var så vidrigt...Vi var hemma hos min bror, för att äta middag. Vi kom rätt tidigt, runt tre, vi sitter på uteplatsen, softar i värmen. Jag var så sugen på en öl i värmen, så jag tar en, det var kämpigt, men den gick ner till slut, men den hann bli både avslagen och varm, haha , sedan slank en till ner . Till middagen åt jag en grillad köttbit, stor som en femkrona, en halv potatis, lite paprika och en halv majskolv. Och det var så gott .*** Ä C K E L V A R N I N G ***En kvart efter maten kräktes jag, och fick så ont i magen att jag bara kved, så vi beställde en taxi hem, eftersom maken också tagit ett par öl . I taxin satt jag med nedvevat fönster för att inte spy, väl hemma utanför taxin så ulkar jag gånger 20 eller nå´t, men det kommer inget, jag har ju inget kvar att kasta upp. Sedan får jag jordens hjärtklappning, och blir så yr att jag tror att jag ska svimma, och benen blir som gelé. Så himla vidrigt! Snacka om att dumpa.Jag undrar om det var ölen som gjorde det?! För jag åt ju inte mycke mat, och inte åt jag den fort heller. Jag har inte druckit öl förr, jag menar efter operationen, igår var första gången.Jag kan inte dricka, det tar tvärstopp, max en klunk går ner, en liten sådan, sedan måste jag vänta lääänge tills jag kan ta nästa. Kan ni dricka obehindrat?
    det låter ju som om det var ölen

nu dricker jag inget med alkohol, men annars vad jag än dricker så har jag jättesvårt för att dricka mycket....  blir smååå klunkar
  • PetraD
    Karra skrev 2010-05-19 18:50:31 följande:
    Nu ska jag ta mig till gymmet, herregud hur ska det gå!? Har inte varit på gym sedan -06. men det känns lite bättre att gå dit och väga -14kg mindre. Hur ofta gymmarn ni? När började ni efter op?
    det kommer gå bra!!!
    vet hur skönt är att komma igång igen efter sin op. jag har haft uppehåll från gymmet sen min op i februari tills början av maj (haft mycket med skola också)
    verkligen skönt att gå dit och veta att många kilo är borta. man orkar så mycket mer
    innan så blev jag svett & supertrött efter ca 10min kondition & nu klarar minst en halvtimme utan problem
    försöker träna iallafall 3-4ggr/vecka
  • PetraD

är inte världens duktigaste på att äta mycket protein (som dietisten sa) äter en del av ägg, lax osv... men kan bli enformigt...
    tips på proteinrika livsmedel som man kanske inte äter lika ofta som man med gott samvete kan äta och variera med de "gamla vanliga"??

• PetraD

jag gjorde min op på sophiahemmet genom värnamo sjukhus, tillhör ju jönköpings län och numera finns ju i eksjö också..
    vet ni om det "ingår" bukplastik sedan? ev lårplastik??

• PetraD
    Tinzi skrev 2010-11-21 21:09:38 följande:
    En fråga....hur har det varit med ris/pasta för er när ni vågade börja med det? Fick ni ont eller besvär/dumping av detta?
    för mig har det bara funkat bra, har iochförsig inte dumpat av något.........
  • PetraD
    amsim skrev 2010-11-21 19:56:58 följande:
    Buk och bröstplastik kan beviljas. Osäkert med lår och rumpa, men det kanske beror på graden av besvär. Plastik kan bli aktuellt tidigast vid 2-årsbesöket förutsatt att du nått målvikt och är viktstabil. Har för mig att det är 4 cm häng som gäller för bukplastik samt minst 28 cm från nyckelben till bröstvårta för bröstplastik.
    tack för ditt svar
    vad är det som gör att brukar funka med buk och bröst, men inte lår och rumpa??
    hoppas verkligen jag nått min målvikt tills dess och är stabil för är inte så långt kvar tills jag kommit i mål (ca 10mån sen min op) men om man inte riktigt nått dit så vet väl inte de om man nått... man kanske har några kilo kvar.. hur vet de?? eller är ett visst bmi det gås efter??
  • PetraD
    frökenKAJO skrev 2010-11-21 21:40:09 följande:
    Eller nej:

"

. Vävnadsöverskott som uppstått efter viktnedgång kan endast

elimineras kirurgiskt, även på unga individer. Den vanligaste operationsindikationen

är hängbuk med ett konstant hudveck (ca 3 cm) som orsakar låg livskvalitet,

vilket yttrar sig i ett eller flera av följande: besvär med underlivshygien, sår/eksem i

hudveck, besvär med vattenkastning, psykosociala besvär, sexuella problem, stora

svårigheter att hitta passande kläder, smärtor från ländryggen, påverkad rörelseförmåga,

bukmuskelproblem och utseendehandikapp. BMI bör vara <25 och ha varit

stabilt i minst sex månader före operation. Efter tidigare massiv övervikt kan ett högre

BMI accepteras, då bukplastik och liknande ingrepp utgör del i obesitasbehandlingen.

KONTRAINDIKATIONER:

Eftersom operationsindikationen är relativ och inte relaterar till

livshotande symtom, bör individer som ej är i optimalt kroppsligt tillstånd (kardiovaskulär

sjukdom) inte opereras. Personer med BMI >35, instabil vikt, aktiv psykos och

orealistiska förväntningar är andra absoluta kontraindikationer. Relativa kontraindikationer

är hög ålder, systemsjukdom, diabetes mellitus, ökad risk för tromboembolism,

tidigare öppen bukkirurgi samt planerad graviditet. Rökning ökar komplikationsrisken."

www.karolinska.se/PageFiles/43396/Bukplastik%...

tack
    kanske ska se upp med hur snabbt jag svarar...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)