Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
nu dricker jag inget med alkohol, men annars vad jag än dricker så har jag jättesvårt för att dricka mycket.... blir smååå klunkar
är inte världens duktigaste på att äta mycket protein (som dietisten sa) äter en del av ägg, lax osv... men kan bli enformigt...
tips på proteinrika livsmedel som man kanske inte äter lika ofta som man med gott samvete kan äta och variera med de "gamla vanliga"??
jag gjorde min op på sophiahemmet genom värnamo sjukhus, tillhör ju jönköpings län och numera finns ju i eksjö också..
vet ni om det "ingår" bukplastik sedan? ev lårplastik??
"
elimineras kirurgiskt, även på unga individer. Den vanligaste operationsindikationen
är hängbuk med ett konstant hudveck (ca 3 cm) som orsakar låg livskvalitet,
vilket yttrar sig i ett eller flera av följande: besvär med underlivshygien, sår/eksem i
hudveck, besvär med vattenkastning, psykosociala besvär, sexuella problem, stora
svårigheter att hitta passande kläder, smärtor från ländryggen, påverkad rörelseförmåga,
bukmuskelproblem och utseendehandikapp. BMI bör vara <25 och ha varit
stabilt i minst sex månader före operation. Efter tidigare massiv övervikt kan ett högre
BMI accepteras, då bukplastik och liknande ingrepp utgör del i obesitasbehandlingen.
KONTRAINDIKATIONER:
livshotande symtom, bör individer som ej är i optimalt kroppsligt tillstånd (kardiovaskulär
sjukdom) inte opereras. Personer med BMI >35, instabil vikt, aktiv psykos och
orealistiska förväntningar är andra absoluta kontraindikationer. Relativa kontraindikationer
är hög ålder, systemsjukdom, diabetes mellitus, ökad risk för tromboembolism,
tidigare öppen bukkirurgi samt planerad graviditet. Rökning ökar komplikationsrisken."
www.karolinska.se/PageFiles/43396/Bukplastik%...