Inlägg från: storkvinnan9901 |Visa alla inlägg
  • storkvinnan9901

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Virriga Vera

jag har läst om andra på viktop.se som också har blivit bemöt så...så du är ju inte ensam om det.

varför dem gör så vet jag inte...

ska bli spännande och se om jag nu göra min op hur dem bemöter just mig och jag kommer att dela med mig av det...

kramar

• storkvinnan9901

Hej

Jag har en konstig fråga ställde den på viktop.se med. Jag träffade på en gammal vän som har gjort en gbp op, ångrar sig inte men hon kan efter 4 år som magopad glömma bort att hon är op, med t ex dricka vatten försnabbt när hon e tröstig när hon träna tung pass, också med maten..att äta fel med mera...

Hon menare också att hon inte går runt och tänker att hon är magopad utan att hon bara lever vidare med allt.

Hon hade inte gått upp mer än ca 5 kg men det var också muskelvikt sa pt på gymmet.

Någon mer som t ex mitt i stressen glömmer bort det?

Är inte opad men blev väldigt nyfiken.

kramar

• storkvinnan9901

Hej

Nu har jag bestämt mig fått op tid den 16 feb nästa år.

Men en sak oroar jag mig för jag har ju gått ner rätt mycket själv sa till hon jag pratade med att jag brukade ligga runt ca 120 kg...ibland 116 kg med min längd.

Då har man engligt aleris ett godkänt bmi...

Men om man då ska pulvra i ca tre veckor och då kommer jag kanske gå ner en massa kilo och då när man kommer till k-stad för op och vägs in kan man då bli neckad en op trots att man är godkänd??

Någon som har erfarnheter?

kram kram

• storkvinnan9901
    Visitor skrev 2010-11-29 19:22:42 följande:
    Dom kommer inte neka dig en operation, det är ju meningen att du ska gå ner i vikt INNAN operationen, för att minska fettet runt levern.
    tack för svar

Ja då behöver jag inte oroa mig.
    kramar
  • storkvinnan9901

Hej
    Har en fråga
    Är det fler än jag som inte har något vuxet stöd i detta? som är nära en? Jag ska nämligen göra en gbp op nästa år. har bara vänner på internet som stöttaren...
    Har inga vänner som bor i närheten ingen som jag kan åka hem till är rätt ensam eller rätta sagt är ensam som attan...
    Någon som suttit i samma sisit eller sitter i samma sist??

Jag bor hemma igen hos min far som är starkt emot denna op....han stöttar mig inte utan talar om hur dum jag är som ska göra denna op hela tiden

vi pratar då om en gbp op.

kram kram

• storkvinnan9901
    JohannaL skrev 2010-12-06 19:13:00 följande:
    Storkvinnan9901; vad jobbigt att inte ha nån som kan stötta:( får man fråga vart du bor?

Ingen annan kan förstå hur det känns och varför man gör operationen, så man får helt enkelt försöka förklara och försöka få stöd förstår inte folk runt om iallafall så e det bara bedrövligt att folk inte kan stödja och finnas där när man verkligen behöver. Det e en livsinvestering inte ett nederlag att ta sig mod att våga göra en operation.

Alla styrke kramar från mig!
    Hej
    tack för strykekramarna :)

Ja det är jobbigt....jag kämpar på....
    MEn önskar jag hade någon vuxen i närheten som förstod.

Kramar
  • storkvinnan9901
    BohusM skrev 2010-12-07 07:55:32 följande:
    Förstår att det känns jobbigt att inte få stöd av nära och kära. Men du kommer att klara det ändå.. Och om du hoppar av OP på grund av någon annan, så kommer du att anklaga denne eller dom för att du inte gjorde den...
    Du får förklara att du förlänger ditt liv avsevärt och får ett liv med kvalitet i stället för bl.a diabetes, hjärtbesvär, sömnapne'er och ev ledbesvär...

Var i vårat avlånga land bor dù ? Själv håller jag till i Bohuslän :)

Du kommer fixa detta, man klarar mer än man tror... Kram
    Hej
    tack för svar
    jag bor i skåne, jag har stöd av överläkare+husläkare+terpft men ingen rikigt nära för utom dem på internet.
    Jag tror som de säger läkarena med mera att detta är det bästa för mig. har ju testat allt.
    Mår inte alls bra över min vikt, sen tror hela resan med att lära sig äta mer regelbundet med mera är bara positivt för mig.
    tack ännu en gång

Har du gjort din op?

kramar
  • storkvinnan9901
    BohusM skrev 2010-12-07 15:07:09 följande:
    Nej jag har inte gjort OP ännu, men det börjar närma sig nu 11 januari skall jag OP:as i Lund, så nervositeten smyger sig sakta på nu....
    Synd att du bor så långt från mig, det är alltid kul att prata med någon omkring hela resan... Jag har dock en dotter som genomgått operationen för 3 år sedan och som mår alldeles utmärkt i dag, och fått en son efter det. Hon fick en komplikation (som va MYCKET ovanlig) efter OP:n som va jättejobbig, men när jag ställde frågan om hon med facit i handen tyckte att det va värt detta så svarade hom mig -Mamma, med facit i hand så skulle jag gjort om alltihop 3 gånger, för så bra som jag mår nu kan jag inte komma ihåg när jag gjorde sist.... Det va ändå bara 3 månader efter OP och hon va inte helt återställd efter komplikationen. Det va då jag bestämde mig för att få iväg en remiss för OP själv. Och nu är det på G.....

Hoppas att du gör din OP och att du får någon att prata med både innan och efter.

Kram
    Hej
    Ja det var synd att vi bor en bit ifrån varandra.

Vad bra att det har gått bra för din dotter :)

Jag ska om allt går planerat opas i feb 2011. Har en avbokad op innan men jag var inte hundra är mer motiverad nu. Det känns mer rätt.

Jo jag har en underbar terpft som jag går till och pratar med.

Kramar
  • storkvinnan9901
    Mli79 skrev 2010-12-07 16:11:44 följande:
    Det blir ett BMI på över 40, och det är gränsen för vad de flesta landsting har idag. Om inte läkare vill skriva remiss så kan du skriva en egenremiss.
    www.minspecialk.se/bmi-calculator.aspx
    kan man inte gå till någon annan läkare?
    Jag läste någonstans på viktop att någon hade skickat sin egen remiss direkt till aleris och överläkaren Mikael ekelund hade tagit mot och sen hade den personen fått allt beviljat av landstinget
    där är ju bara 35 i bmi på aleris...
    vet inte om det var till någon hjälp men testa det...jag hade prövat allt om jag hade velat bli opad.
    kramar
  • storkvinnan9901

Hej
    Jag skrev först en egen remiss till landskrona för jag trodde inte att min husläkare skulle skriva en remiss men där hade jag ju fel.
    På infomötet sen när jag skulle träffa läkaren så läste han mest min egen remiss han utgick från den och sen tillsist sa han jag tycker vi gör detta sen sa han ja det vill din läkare med.

så dessa egen remisser brukar nog hjälpa som många andra skriver. jag skrev lite om mig själv+ problem+tidigare försök med mera lite om mig själv med mera.

kramar

• storkvinnan9901

Hej
    Vad heter en sådan där klocka som piper så man vet när man ska äta?? kommer inte ihåg namnet

visst man kan använda sig av mobil men jag använder sällan min för jag blir så stressad måste kolla på den hela tiden så jag inte har fått sms eller dylikt...hatar mobiler.. ha ha

kram

• storkvinnan9901
    Maddisen80 skrev 2010-12-09 08:49:52 följande:
    Lolalee läkarna vägra skriva remiss åt mig med :/ de är för jävligt.
    Vet inte vart du bor eller om du går till någon ÖVviktsenhet?

Jag bor i lund, och den läkaren på ÖV-vikstheten är emot denna from av op GBP. Så där får man nog ingen remiss skriven. Har inte träffat honom personligen men han pratade emot op på hans föreläsning. Det var en massa som frågade om op men han sa bara nä. och hade inga bra svar att ge. Gillade inte han alls.

Kan du inte gå till någon annan läkare?

Jag var och gjorde en undersökning i en annan del av skåne i går oxh då. Berättafde jag om gbp op, denna kvinnliga läkare sken upp och sa att detta är det bästa du kan göra, sen när hon undersökte mig pratade hon bara hur bra det är med denna op.

så leta efter en annan läkare om du verkligen vill göra denna op eller skriv egen remiss

kramar
  • storkvinnan9901
    J L86 skrev 2010-12-12 13:42:33 följande:
    Tänkte bara fråga er om ni tycker jag gått ner lite. Jag har sen den 1okt gått ner 21kg. 10 kg innan op och opades 28okt sen dess gått ner 11kg.

Hade telefontid med en från en från mitt landstig (opades i kristianstad o jag bor i blekinge) i går. Hon sa bara min vikt gång va ok. Hur snorkig som helst. du borde nog tänka på vad du stoppa i dig. Men hallå jag äter inget onyttigt och så... vad ska jag då äta ??? Blev faktist väldigt ledsen då jag själv tycker min viktgång gått bra....

hur mycket "ska man gå ner" bara nyfiken på vad ni andra anser o hur era resultat sett ut.

kram
    Hej
    Har inte blivit opad ännu, men ska kanske nästa år av aleris i k-staden. Jag har läst om detta en massa gånger om folk som har fått negativa svar av k-staden vid uppföljning.
    Så ta inte åt dig....
    det verkar som de arbetar så där....
    kram
  • storkvinnan9901
    1975 skrev 2010-12-12 14:09:41 följande:
    Alltså jag började gå ner direkt efter op . Jag kunde gå ner 400-500 gr över natten och under en dag kunde jag gå ner 1-2 kg i början. Sen stannade jag upp i ca 1-2 månader sen satte det fart igen. Men alla e ju olika.
    Men det tror jag med..att kroppar funkar olika...

det måste också bli en form av chock för kroppen med de nya matvanorna +magsäcken med mera.

sen tror jag att psykist inte det är bra att gå ner för snabbt.

har själv gått ner ca 30 kg och det har tagit tid men det gör inget

i lund på lineros överviktsenhet vill hon som höll i det att det skulle gå fort, gå hit till VC det är ca 5 km sen träna på gymmet sen gå hem

gå fem gånger per dag

sen finns det ingen gentisk fetma detta har du skapat själv????

men på aleris sa läkaren att det finns ärfliga faktorer??? det sa min husläkare med??

fattar nadda
  • storkvinnan9901
    Hera78 skrev 2010-12-15 08:48:09 följande:
    Jag vill ha min op-tid nuuuuuuuu! Rynkar på näsan

Igår tog jag bussen till jobbet för första gången på en halv evighet och fy fan vad jobbigt det var! Jag var bland de första som klev på och satte mig längst in på ett säte och kände direkt att jag tar upp 1,5 säte. Bussen fylldes på och överallt satte det sig folk utom bredvid mig, många valde att stå istället för att sitta bredvid mig. Till sist satte sig en äldre dam bredvid men hon satt liksom på halva sitt säte. Jag försökte trycka mig mot fönstret så gott jag kunde. Och så tittar man på raden framför där det sitter två normalviktiga personer och får plats hur lätt som helst och jag kände bara sorg och skam! Gråter

Jag vill opereras nu och kunna åka buss utan att skämmas som alla andra! Gråter
    Hej
    Känner ingen mig men på ett annat sätt...
    Vågar knappt åka buss eftersom de alltid skriker ( nästan i alla fall) mest ungdomar, fy- f-n vad fet med mera...

jag lider med dig ......

Hoppas du får en op....eftersom du vill det :)

kramar
  • storkvinnan9901
    Jejja78 skrev 2010-12-19 08:47:30 följande:
    Är nu sex dagar sedan op och känner fortfarande att det inte är värt det
    Vill ju inte känna då här ! Har ju väntat så länge......
    Hej
    Hur länge sen var du du opade dig?
    kramar
  • storkvinnan9901
    Jejja78 skrev 2010-12-19 10:07:42 följande:
    Jag opades 13/12 så snart en vecka sedan .
    Hej
    Jag har inte gjort min op ännu, en avbokade har jag, och nu har jag fått nytt datum.
    så nu har jag lite mer än en månad på mig att bestämma mig, går i terpi för att fina ro.
    Jag vill ibland inte.
    Min terpft har också sagt att det kommer bli tufft efteråt.
    Det kommer nog som dem andra skriver bli bra för dig.
    Jag tror också att flyt perioden kan göra att man känner sig deppig.
    Vet hur det var sist jag skulle flyta in för op.

kramar
  • storkvinnan9901

Hej
    fick reda på av gyn att jag är ett gränsfall för pco, men allt skulle bli bättre om jag gjorde denna opration och gick ner i vikt? Om inte skulle medicin sättas in efter några månader?

Jag vet att det finns ett forum för; Vi med PCO som har eller ska göra GBP, har frågat där men inte fått så mycket svar.

Nu undrar jag är det någon som har märkt skilland som har pco?
    Har mensen blivit mer regelbunden efter vikt op?
    har ansiktshåret gått tillbaka?
    har mensvärken blivit mindre?

Jag fick den bilden av gyn läkaren att denna opration är det bästa för mig då hon hela tiden både under undersökningen + efteråt bara pratade om denna op.

Hoppas någon svara.

kramar

• storkvinnan9901

Hej alla ni som är operarde

Jag undrar, man ska ju äta 6 mål om dagen efter op.

Jag undrar om man har en stressig dag och inte hinner med t ex mellanmål med mera. Kanske mycket just den dagen. Blir man sjuk då? alltså blir man svimfördig?

mvh från mig

• storkvinnan9901
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-22 18:48:39 följande:
    Tack!

Hade jag inte mått så dåligt, kräkts och haft mig i evigheter, så hade min viktminskning INTE varit så stor.
    Hejsan

Vilken skilland på bildern, wow säger jag bara...

Stackars dig med magsåret har det inte blivit något bättre?

Kram
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)