Inlägg från: storkvinnan9901 |Visa alla inlägg
  • storkvinnan9901

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lajsa82 skrev 2010-10-11 08:05:29 följande:
    Tinzi: Rökstopp har dom på näl i trollhättan med....Jag opas om en vecka och jag har inte tagit tag i sluta röka grejjen...Tänkte först säga att jag slutat och härda ut dom dagar jag låg inne, men igår fick jag en tankeställare igen att vad sysslar jag med, nu fungerar flytet så himla bra, så imorgon har jag inga ciggaretter och kommer att sätta på mig plåster, vet att det är nära inpå och igentligen inte kommer göra någon nytta, men jag måste sluta då jag fått astma, ja jag vet att jag inte är klok, men ibland förtränger man det bara hela tiden....Läste någonstans att man är som mest slemmig 2 veckor efter ett rökstopp för flimmerhåren börjar komma tillbaka och då opererar dom inte...så imorgon kommer bli ett helvete, men det ska gå, slutatde ju röka när jag blev gravid och det funkade ju...när börjar du sluta röka?
    Hej
    Jag slutade röka för ca fyra år sedan
    visst växer flimmerhåren ut igen och det är skit jobbigt det kilar i halsen konstat och man höstar slem och det är jobbigt.
     jag tog tuggmui som jag köpte på apoteket fick också på recept av min läkare, det var min husläkare som rådde mig att sluta eftersom hon var rädd att jag skulle få kol det kan man få när man är ung med...

när jag hade varit rök fri ett tag fick jag blåsa för kol och min lungor rögades med, allt så fint ut.
    min astman försvann helt, utom när det är vinter då kall luft kommer ner i lugnorna och jag höstar och får puffa lite med astma medicinen.

det är svårt att sluta men kämpa på
    idag mår jag illa bara jag känner doften av rök urk inga mer cigg, har prövat en halv för ett år sedan var när på att spy
    rökte innan två paket på dagen gick upp mitt i natten för att röka med mera..
    hoppas det nu går bra för dig
    kramar från mig
  • storkvinnan9901
    Lajsa82 skrev 2010-10-11 10:11:06 följande:

Storkvinnan9901: när jag slutade förra gången, så hållde jag också på att spy av cigarettrök, luktade verkligen pyton, sa att jag aldrig skulle börja röka igen, men så en solig dag i maj, med häxhumör och en kopp kaffe, så tog jag en cigg av min gubbe (han feströker) satte mig på trappen och livet var ljuvligt igen och jag ville bara börja igen, så det var kört...men nu skall häxan komma fram i morgon, å stackars gubben och sonen, fast sonen blir nog glad, han tycker inte om att jag röker - mamma det är dumheter... och visst är det så....men nu vill jag verkligen förbättra mitt liv, once in a life time...vad skönt att du blev av med astman, har inte tagit en astma medicin sen den 15.e september men kännde av det idag -5 och stod ute och skrapade rutorna, hosta som en dåre, men släppte när jag kom in igen...

det där med häxa känner jag ingen på mig själv ! du är inte ensam.
    ett ex när jag slutade röka,
    nu tappar jag ett glas i köket det går i sönder av ren ilska tar jag flera glas från skåpet och kastar i golvet sen hejdar jag mig FAn jag e ju rök sugen...
    sen att jag var fräsig och stressad hela tiden...
    ja du
    kämpa på
  • storkvinnan9901

Hej
    Nu har frågat runt lite;
    fick svaret angånde rökning och gbp op
    Man ska ha varit rökfri MINST 6 veckor innan OP.
    Varför vet jag inte.....
    Men ring ditt du ska op och fråga
    skadar ju inte...

• storkvinnan9901
    Dalias mamma skrev 2010-10-11 17:10:29 följande:
    Ja, 6 veckor innan hade jag u inte ens varit på bedömning så det låter ju lite konstigt. Det har väl mest med läkningsprocessen att göra eller?
    jag vet inte men jag har läst på viktop.se att det är folk som har fått röka direkt efter op kanske är olika på olika ställen

nu när jag tänker efter så var det nog så att läkaren sa det på aleris i skåne att man ska vara rök fri minst 6 veckor innan

sa du till att du var rökare???
  • storkvinnan9901
    Dalias mamma skrev 2010-10-11 17:42:58 följande:
    Ja, han sa bara att jag måste sluta röka innan. Tänkte inte på att fråga hur långt innan
    men då kanske det inte finns någon gräns....alltså veckovis för då tycker jag att han borde säga det i så fall

läste i min pärm från aleris där står inget om rökning....

röker du mycket?

har du det jobbigt med att sluta?
  • storkvinnan9901
    Dalias mamma skrev 2010-10-11 17:53:56 följande:
    Usch ja, skitjobbigt. Men måste man så får man ju ta det.

När jag akutopererades en gång gick det rätt bra att hålla uppe sen, då hade det ju gått några dagar på sjukhuset. Då sa dom att det var bra för läkningen att hålla uppe. Har en kusin som läser till läkare så jag ska nog slå honom en signal och höra om han vet nåt
    jag förstår att det är jobbigt
    har ju varit rökfri i ca fyra år nu och min högra hand kan forfarande formas att jag håller en cigg när jag håller i en penna och jag kan till och med stoppa pennan i munnen och tror att det är en cigg

de tre första dagarna är skit jobbiga det mins jag, drömde om cigg, svettningar på natten med mera absitensen

när jag igentligen skulle opas den 24 maj i år så skulle jag gå på pulver i ca 4 veckor det var skit jobbigt, att jag sen avbokade min var rädsla med mera inför op jag var inte redo nu är jag mycket mer förberd...
    jag kände doft av mat över allt

urk jag  men ring din kusin och hör
    fråga på viktop.se där finns en massa go info
  • storkvinnan9901

Hej
    har nu läst lite mer angånde rökning, det är verkar som det är olika från ställe till ställe
    någon skrev att man ska vara rökfri ca 24 timmar innan op

så lyssna på vad läkaren säger där du ska opas...

kramar

• storkvinnan9901
    Fragile Angel

stackars dig... hoppas nu allt går bra....vilket jag verkligen hoppas

kramar
  • storkvinnan9901
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2010-10-12 15:42:03 följande:
    Samma här. Ville från början testa Xenical, men man vill ju inte få toaproblem, så att säga. Inte så trevligt...

Ja så sant så, det är inte mkt mer o göra :)
    ja den medicien är hemsk, men visst tre kilo gick jag ner men vilka toa besvär man hade hela tiden aldrig mer igen.
  • storkvinnan9901

Hej
    jag behöver lite stöd, det börjar närma sig december då jag ska bestämma mig, pratade med min far idag om detta, bor hemma igen då jag fick ett stort återkrav av csn + min social fobi, men han e nu helt i mot denna op. Han säger att han ska följa med mig till kristiandstad om jag väljer op
    men blir det kompikationer kommer jag att skratta åt dig och göra narr av dig och säga vad var det jag sa???
    visst min far är alkis så han kanske hade drukigt idag är bra på att dölja men nu känns det så konstigt att göra en opration när jag bor hemma, detta är min sista chans enligt aleris, sen måste jag kö om igen det är inte så kul ju....nu vill jag göra open.
    ja livet är upp och ner ibland.
    nu vill jag verkligen göra min op..längtar lite att bli av med resten av kilona och att kanske kunna bli mamma senare i livet, är nu 29 år
    bo hos en kompis går inte för jag har inga vänner knappt, inga i skåne.

vad ska man nu göra?? ska man lyssna på sig själv???

skriver samma sak på viktop.se för stöd

lycka till igen alla ni som ska opas denna veckan o framtiden :)

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)