Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

METAMORPHOSIS skrev 2010-12-20 14:16:00 följande:
    Jag förstod det . Helt overkligt . Hur lång är du?
    166,5 och nu när jag är sjuk har jag gått ner till 67,5 =BMI 24,3 .... ofattbart...
    becoming me
  • Full av förhoppning

tack.. ja svårt att fatta att jag har bmi under 25 och således är normalviktig.... det har jag aldrig varit förr någonsin...
    Hade kunnat vara nöjd här bara jag blev av med all överskottshud

Tack!!
    Stort grattis till dig med!!

becoming me
  • Full av förhoppning
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-20 14:33:27 följande:
    SKa du försöka få bukplastik?

Tack .
    ja absolut... ska försöka få bröstlyft med men vi får se om det lyckas... annars får jag betala själv.... sen får vi se med lår o armar, men buk och bröst SKA jag göra oavsett utan tvekan!!!
    becoming me
  • Full av förhoppning
    sarahl skrev 2010-12-21 10:31:01 följande:
    vad innebär egenremiss? om skickar till bågot annat än sitt eget sjukhus, får man betala själv då?
    egenremiss är när du själv skriver ett brev till ett sjukhus om att du vill ha operationen och varför etc.... dvs du skriver din egen remiss istället för att en läkare skickar remiss,.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    salsajenny skrev 2011-01-05 17:53:03 följande:
    Hej, nu hoppar jag in här igen med några frågor, hoppas nån kan svaren och kan hjälpa mig!

Varför ska man flyta innan op?

Av vilken anledning ska man det? Är det för att man måste gå ner lite innan op och det är det enda sättet doktorn tror man klarar det på (som var ett av skälen min kirurg gav mig) eftersom det är så hårt?
     Eller är det för att man ska sluta äta strax innan op så att magsyran regleras och förbereds inför tiden efter op? Eller är det för att några av kroppens organ kräver "ingen fast föda"?

Eller vad kan det finnas för skäl till flytperioden?

Anledningen till att jag undrar är att jag började flyta i måndags, men har ännu inte fått nån op-tid. Jag ska prata med dietisten i kalmar den 2 feb, efter det bestäms tid för op, vilket då kan dröja ett tag till, alltså. Jag kände att jag måste ta tag i allting redan nu om jag ska orka med vardagen, och allt jag går ner innan op är ju bra. 10% ska jag ner innan op, vilket läkaren sa jag klarar om jag flyter stenhårt i 4 veckor.

Jag vill bara veta om jag kan flyta "inte så stenhårt" , dvs äta lite proteiner på kvällen när magen bara skriker av hunger, och förhoppningsvis hamna i ketos ändå, och om kanske 4-6 veckor har jag kanske gått ner det jag ska, men då finns det tid kvar innan open. Kan jag då äta ett litet riktigt mål mat om dagen och flyta resten av dagen, och ändå vara okej inför open? fast jag ätit lite mat ända fram till open eventuellt?

Nån som fattar hur jag menar? Skrattande

Och som kan svara på mina frågor? Tungan ute
    jag opades på aleris och de ville bara att jag skulle ner SNABBT i vikt... om jag gjord det av sallad eller flyt eller choklad spelade ingen roll... bara jag gick ner snabbt det jag skulle innan op
    becoming me
  • Full av förhoppning
    bzzzz skrev 2011-01-05 19:34:15 följande:
    Är det någon som varit opererad nåt år och som vet om det är ok att köra modifast när man är opererad? Skulle vilja köra två veckor bara som en omstart. Men vet inte om det är så smart egentligen.
    min kompis har varit opad i 1 år och 1 månad och hennes vikt har stått still jättelänge och hon har 15 kg kvar.... hon fick som råd av dietisten igår att chocka sin kropp med två veckors flyt för att få igång viktminskningen igen.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    stora storken skrev 2011-01-06 06:56:19 följande:
    Hej!
    Nu har jag fått göra min Gbp den 29/12 - landade hemma i helgen som var och allt har så här långt gått bra.

Första maten jag bjöds på efter op var kyckling /ris - det var inte så lyckat, fick lite dumping på riset.
    Oj där jag opererades var det jätteviktigt att vi enbart åt flytande första två veckorna och sen puré ytterligare några veckor då det var större risk för läckage annars. Sömmen måste ju få chans att läka där de sytt ihop tarmarna... alla skarvarna är så känsliga och svullna så saker kan fastna.

Ris var BIG NONO de första veckorna för det var stor risk att det skulle fastna i sömmarna.

Konstigt att de har så olika på ollika sjukhus
    becoming me
  • Full av förhoppning
    frökenKAJO skrev 2011-01-12 21:11:41 följande:
    Flikar?
    Du menar slitsar?
    Det är inget man kan välja på alla ställen, en del använder inte den tekniken alls. Det pågår en stor nationell studie kring slitsmetoden just nu...

Och jag tror som de andra att du missförstått det där med näringsupptaget- det förändras ju absolut efter en operation. Varför tror du annars att det är så viktigt att följas kostråden (äta mkt protein t ex) samt komplettera med vitaminer?
    det är
    Det där med ficka eller passage är ju inte så noga, man kan väl kalla det vad man vill? Som jag fått det förklarat av en kirurg fyller den ingen direkt funktion annat än att det rent operationstekniskt är lättare att spara en "ficka" av magsäcken och fästa tunntarmen där snarare än att fästa den direkt i maststrupen.
    PLUS att det är i den lilla fickan som mättnadskänslan sitter för det är översta delen av magsäcken
    becoming me
  • Full av förhoppning
    linaalice skrev 2011-01-13 19:42:33 följande:
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Jag blir juh lite fundersam som sagt. :(
    till oss sade de att man inte får dricka till eller direkt efteråt för att då sköljer man ut maten i tarmen och då får man plats med mer.

Vi ska ha lätta mjölkprodukter då det är där vi tar upp mest energi och detta hde de kommit fram till funkade bäst för en hållbar ny vikt. Aleris i kristianstad är jag opererad.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    linaalice skrev 2011-01-13 19:42:33 följande:
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Jag blir juh lite fundersam som sagt. :(
    Sleeveopererade som inte har tarmen omkopplad ska inte dricka pga att vätskan tar plats i deras smala lilla magsäck däremot.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    MizzPiggy skrev 2011-01-17 10:18:32 följande:
    Lalalong och jumbopolly: okej! Bra att veta hur andra gör, jag har hunnit röka i tio år detta året räknat, fast jag bara fyller 26 i år,
    Och jag måste erkänna att jag inte en enda gång känt att" fan jag vill sluta !" Jag ser inte
    Mig själv som någon stor rökare precis, jag röker ca 12 cigg om dagen, jobbar jag heldag ( typ 8-21) så röker jag något
    Mindre, då de inte passar sig att springa ut hela tiden) men de funkar bara för att jag nästan hela tiden har något att göra!
    Jag jobbar 75% och skift, är jag ledig så skulle de bli jobbigt att inte röka, SPECIELT om man inte får äta de man vill heller...
    Det e klart att jag slutar röka om jag absolut måste. Men i ärlighetens namn så vill jag inte...
    Att du måste sluta röka beror på att rökare läker mkt sämre och du kan få infektioner i såren. Rökares kärl drar ihop sig och det är det som ofta gör att man är kall om fingrarna mm.. man får dålig blodcirkulation. Så det är viktigt att du slutar minst 2 veckor innan av den anledningen  och håller upp tills du är läkt

lycka till!!
    becoming me
  • Full av förhoppning
    mrs Vilja skrev 2011-01-25 22:32:09 följande:

Hej alla goingar!

Idag har varit en skitdag. DemonTrött, frusen, arg, gnällig och gud vete allt... Hur har ni haft det?

Måste fråga fler saker. Ikväll kom mannen min och smygandes förstökte få fram att jag luktade lite. JAg har bett honom att säga ifrån ifall det skulle vara så (supernojig alltid för lukter och så..) HAn har aldrig nämt det tidigare och därför drar jag lite paralleller till flytet.  Luktar "alla" mindre gott under flytet? Varför? Kommer det försvinna och kommer jag få tillbaka "min doft"? Eller är det bara jag som av en eller annan anledning inte doftar rosor{#emotions_dlg.flower}

det är för att du hamnat i ketos och det kommer att försvinna tungskrapa och sb12 så länge... sug på kryddnejlikor eller tugga lite ingefära så länge för att stå ut
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Mli79 skrev 2011-02-07 16:20:01 följande:
    Vart är det man vänder sig om man vill ansöka om en bukplastik? Här i skåne så utförs det av akademikliniken. Men måste man gå via remitterande läkare på vårdcentralen först? Enligt deras kriterier ska man vara viktstabil i 6 månader innan. Vet någon vad som menas med viktstabil, alltså måste man stått stilla, eller får det diffa typ max 5 kg?
    jag skickade mail med mina uppgifter och skrev att jag INTE varit viktstabil i 6 månader mena att jag nått min målvikt och hade BMI 23,6 och jag har tid till en första bedömning hos sköterskan...
    becoming me
  • Full av förhoppning
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-11 09:32:18 följande:
    På måndag ska dom koppla om mina tarmar, samt förlänga dom/den på ngt vis. Är så sabla nervös, men det går nog bra.

Det är sjukt tråkigt att ligga på sjukhus, dagarna går så långsamt... Tur att det finns en del guldkorn här på sjukhuset att prata med .
    det finns sidor på nätet där man kan se tv-serier och filmer. www.alluc.org bland annat. Räddade mina två månader i strikt sängläge.
    Hoppas du snart slipper ligga inne.
    Kram
    becoming me
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)