Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Elwi skrev 2010-06-11 11:42:13 följande:
    Jag måste fråga er som OPát er för ett tag sen och gått ner mycket i vikt.
    Har era fötter blivit mindre? Jag har en kompis som tappade 30 kg och vipps hade hon en storlek mindre i skor!!! Det vore ju en bonus eftersom fötterna har ökat i skostorlek efter 3 barn..Demon
    Mina fötter har minskat en storlek (3 cm runt fotvalvet) på 22 kg
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • Full av förhoppning
    Mli79 skrev 2010-06-11 17:08:43 följande:
    Jag har en teori varför fötterna minskar, har ingen aning om det kan stämma Vid ökad vikt så kan fotvalvet fungera som "fjädring", dvs att fotvalvet blir lägre och foten längre. När tyngden tas bort så återgår fotvalvet till det normala. Foten kan ju inte bli längre i sig, jag menar skelettet växer ju inte. Vad tror ni om det?
    ja dels det och dels att fettet runtomkring försvinner och foten krymper
  • Full av förhoppning
    Glaadis skrev 2010-06-14 19:47:01 följande:
    Hej på er I morgon är det exakt tre veckor sen jag opade mig och jag tycker att det går jätte trögt att gå ner i vikt.
    Alla nadra verkar rasa snabbt och mycket medans jag tappar ett kg i veckan fast jag tränar sen dag 4 från sjukhuset.

Har gått ner 14 kg sen flytet som jag började med den 10 maj , opade mig 25 maj och nu händer inget.
    Är det fel på mig eller har jag gått ner mitt och inte kommer att tappa särskilt mycket mer ?

Får med nöd och näppe i mig alla mål och har fått redan börja äta vanlig mat fast bara 2dl per mål.
    Nästa vecka skall jag börja med tre dl per mål.
    OJ 3dl?? Jag äter 1,5 dl per mål ungefär och har varit opad i 2 månader igår... de har inte ens pratat om någon specifik ökning
  • Full av förhoppning
    Malleballebuse skrev 2010-06-14 22:17:46 följande:
    Så nu är väskan packad och barnvakten fixad.
    Pengar, leg, telefon och journal kontrollerad flera gånger, precis som när man ska iväg och föda barn.
    Det här är lite samma sak, nu börjar  mitt nya liv men jag vet inte riktigt hur det kommer att te sig fast jag har läst allt och gjort alla förberedelser man kan göra.

Håll i hatten för nu kör jag
    Lycka till!!!
  • Full av förhoppning
    littlemisstrouble skrev 2010-06-17 18:21:33 följande:
    kan någon som orkar och vill (som redan har gjort operation) svara kort på vad du äter, hur mycket och hur ofta? ta en vanlig dag och berätta vad du ätit
    Tabletterna med vatten

Frukost : havregrynsgröt gjord på 0,5dl havregryn, 1 dl vatten och en halv skivad banan och lite lättmjölk. ELLER två knäckemackor med leverpastej eller ost och tomat till exempel, ELLER en frisk och fröig bullhalva med pålägg

Mellanmål - brukar jag tyvärr missa men annars en banan eller ett kokt ägg eller en avokado till exempel

Lunch - rester från gårdagens middag ca 1,5-2dl

Kaffe med mycket mjölk

Mellanmål - samma som förra... nåt av det oftast

Kvällsmat - Pasta, ris el potatis med fisk eller någon typ av kött och grönsaker och sås.... precis som förut fast väldigt mkt mindre. Just i skrivande stund fullkornspastaskruvar med ost och skinksås.

Kvällsmellanmål - en knäckemacka med pålägg
  • Full av förhoppning
    vänat skrev 2010-06-19 11:12:30 följande:Jag
    Skämt kan man inte säga där emot får man stå på sig för att verkligen få de genom den så kallde vårdgartin.  Jag + några till att får GBP operationen geno,m den så kallde vårdgartin så att säga att de stort skämt tycker jafg är fel! Dessutom blir ju vårdgartin en lag under nästa månd vilket bör gör att de måsteom pritera verklien skicka i väg patineter till sjukhsu som klara av detta med vårdgartin.

Men som sagt åter står ju att se om de går så eller ej men de bör ju vara så.
    Jag hann också få den genom vårdgarantin, men det var ju för att landskrona köpt in 500 operationer av aleris och jag råkade vara bland de 500.... nu stänger aleris över sommaren och de köpta operationerna är slut och de nya har inte påbörjats och Landskrona kan INTE hålla sin vårdgaranti... Fler och fler blir medvetna om vårdgarantin och åberopar den friskt och ligger på och hävdar sin rätt.... då KAN det ju inte funka för det finns INTE resurser eller pengar till detta... tyvärr...
  • Full av förhoppning
    Karra skrev 2010-06-26 11:01:04 följande:
    Igår på självaste midsommar afton fick jag min värsta dumpning, vi år grillad kyckling från MAXI, hemmagjord pasta sallad (pasta, spenatblad, paprika) och feta ost. Åt femtuggor och sen var det kört. Fick så ont i mellangärdet precis som det känns när man har ätit för fort eller för stora bitar. Tog en promenad för det brukar lätta lite då men nej nej inte denna gång. Efter 40min hade det inte hjälp då började jag hulka. Har hört att man inte kan spy så jag bara hulka men efter 1timme så börja jag spy och det höll i sig i 2timmar, var helt slut efter åt. men det gav sig till slut men jag hann bli så rädd att jag han ringa två vänner som gjort samma operation och Södersjukhuset där jag operera mig. Men ingen visste vad det berodde på för inge hade varit med om det samma och SÖS trodde det berodde på dålig kyckling men det köper inte jag. Antingen så var det för trådig kyckling eller så dumpa jag på bladspenaten. Vad tror ni? Har ni varit med om detta?

Ha en forts bra midsommarhelg!!!
    Det låter inte som dumping för man ska inte få ont av att dumpa.
    Dumpa är när insulinet går in för att sänka blodsockernivån och man blir skakig och kallsvettigt, trött och illamående. Men inte ont!

Lät som om kycklingen var dålig eller att du åt för fort och för mycket på en gång.

Känns det som det fastnar så är ett bra tips att dricka kolsyrat vatten för då vidgar det och det som fastnat och gör ont kan passera.
    Trist att du fick gå igenom detta på midsommarafton

Hoppas du mår bra nu!!
  • Full av förhoppning
    Soulstar skrev 2010-06-28 21:30:18 följande:
    Själv var jag idag på återbesök hos dietisten, och hon "skällde" lite på mig. Jag går ner för fort. Mycket beror det på att jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat, mellanmål osv. och vi kom gemensamt fram till att det beror på frukosten. Mina dåliga dagar (de dagar då jag äter alldeles för lite) börjar med att jag inte får i mig en smula till frukost. Jag öppnar kylen och skafferiet och känner bara blääää för allt vi har, INGENTING känns som jag skulle kunna få ner. Så nu ska jag jobba med frukosten. Måste skärpa mig

Väger nu 93 kilo Och för två veckor sen vägde jag 98,8....

Någon som har något bra tips på frukostmat? Jag är sjukt morgontrött, så jag kommer tyvärr inte att palla att göra smoothies och sånt, även om det vore toppen. Orkar inte ens koka ett ägg på morgonen
    ½dl havregryn 1dl vatten ½ skivad banan rör runt... in i micron ca 5 min... rör runt och på med lite lättmjölk.

Knäcke med ost och tomat eller leverpastej, eller makrill i tomatsås  eller ägg med lite lättmajonnäs el kaviar, eller någon smaksatt keso..

Ha färdigkokta ägg i kylen som bara är att ta av när det krisar. Och avokado om du gillar det... kanon som mellis med lite lätt rhode islanddressing. Eller bara lite smaksatt keso.
  • Full av förhoppning

jag brukar koka ett gäng på 10-12 st  och ha kalla i kylen... bara att skala och äta
    hahaha jag brukar skylla på (H)järnbrist

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)