• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

FamilyFamily skrev 2010-05-21 12:51:39 följande:
    västra götaland har oxå gräns på 30 BMI så det kanske är vanligt. Här ser man mer till besvären man har än till hänget.
    Tänkte mest på de mia79 skrev om att skåne inte har så restektriva krav. Så jag rror som  så att de handlar mer om folks besvär än BMI gränser sen ser man ju till att försökara sig om att personen gått ner så mycket han/hon önskar inan en evtuell plastik operation.
  • vänat
    malme73 skrev 2010-05-21 14:02:36 följande:
    Hej hejVa ett tag sedan jag skrev här. Läser varje dag, så följer tråden flitigt. Trodde inte att jag skulle få någon kallelse, då jag skicka egenremiss.Men så idag fick jag min bekräftelse att jag kommer att bli kallad. Nu står det att besöket beräknas ske om 24 mån. E det nu man ska gå in o åberopa vårdgarantin (90 dagar)??? Och vart vänder man sig... Tack snälla för att denna tråd finns...Kram Marianne
    De är nu då ska åberopavårdgartin finns ingen anledning att sitta och vänta 90 dagar på att åberopavårdgartin om du redan nu vet att de tar mer än 90 dagar.

man vänder sig antingen till kirugmottagen där man har sin remiss eller till en speciell person som har hand om vårdgartin variera från sajukhus till sjukhus.
  • vänat
    snöstjärna skrev 2010-05-21 14:07:10 följande:
    Kikar in å säger hej!Allt är prima! Haft lite bökigt med blodtrycket då jag fick bortplockat en medicin efter att trycket nästan hade blivit lågt. Men min kropp gillade inte det å jag gick upp 3 kilo på 4 dagar å trycket tokökade.Så nu är jag tillbaka på medicinen igen å tappat all den vikt å lite till.Närmar mig -40 kilo nu, bara 3 hekto kvar. Å det tror jag att jag fixat då jag väger mig på söndag som är min vägdag. Opade mig 13 januari 2010.Hoppas allt är bra med er andra!! =)Nya ansiktsbilder på min blogg: snostjarnagbp.blogg.seSka ta nya helkroppsfoton nu vid -40
    Kan ju vara så att din vikökning berode på at du smalde på dig vätska och där av gick ditt blodtryck också upp. Men tur som sagt att finns medeciner som kan rätta till sådan problem.
  • vänat
    snöstjärna skrev 2010-05-21 14:50:40 följande:
    Ja men exakt, så var det. Samlade på mig vätska under den veckan jag hann vara utan. Fick trillskas lite med läkare osv innan det löste sig. Skitjobbigt. Var en vätskedrivande medicin som jag fick sluta med .. så nu fortsätter jag med den, så får vi se senare. Jag klagar inte. Jag mår bra med medicinen, å det kvittar med ett extra piller om dagen =)
    Förstår de har själv vart i den situtiuonen där av min gissning men som sagt ett piller mer eller minder har inte så stor betydels de viktiga är att man får blodtrycket underkontroll och minskar risker för stork hjärtinfarkt osv.
  • vänat
    malme73 skrev 2010-05-21 15:22:22 följande:
    Jag har min remiss i Landskrona. Då e det dit jag ska ringa? Och då säger man bara att man vill åberopa vårdgarantin?
    Japp!
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-21 17:27:24 följande:
    Jag menade inte att Skåne är bättre än något annat län, det jag skrev var att de hade lite andra kriterier för de som har tappat mkt i vikt.
    Men som sagt de har andra lansting också för de som tappat mycket i vikt i alla fall västerbotten!!
    Så jag kan ju inte på stå att skå är unik då de gäller de.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-21 21:27:23 följande:
    Jag har aldrig påstått att Skåne är annorlunda än andra landsting.  Alltså: I Skåne ingår man i två olika urvalsgrupper; en vanlig och en för fd överviktiga.
    Men fortfarnde är skåne inte enda lanstinget som har dessa krirter en vanlig grupp och en för de som tapat mycket i vikt!!!!!!
  • vänat
    BebisVagga skrev 2010-05-21 21:39:33 följande:
    jag kan inte vara mer ön nöjd....
    Grattis!! Vilken skilland!
  • vänat
    Dalias mamma skrev 2010-05-22 19:30:37 följande:
    Danderyd har fått min remiss nu. Hon sa att hon trodde det kunde bli op framåt okt-nov. Jag räknar med december för att inte bli besviken. Förutsatt att jag blir beviljad såklart. Vad händer om jag går ner en del innan bedömningen? Det har jag ju gjort 1000 gånger förut men sen går jag ju upp det och mer. Nu har jag bmi 42.En fråga till er som blivit opade. Hur snabbt har ni gått ner. Har lovat min sambo bröllop när jag kan ha en snygg klänning. Kan det kanske bli redan nästa sommar? Vad tror ni?
    Finns måga faktorer som på verkar hur mycket och hur snabbt man går ner dels i vilken ålder man är i hur man rör på sig om man äter till räckligt mycket. Hur överviket är för delad, hur stor övervikt man har etc etc
  • vänat
    Ölandstokan skrev 2010-05-23 04:52:21 följande:
    Hej allaSitter på jobbet nu och fikar på en banan och det går ju ganska fort att äta upp den, nu till frågan, Efter att man är opererad och ska äta en banan ska man då äta den oxå i ca 20-30 min som med de andra måltiderna?? och gäller även det tex modifast om man skulle ha med sig en sådan ifall, ska den oxå njutas i 30 min??
    Ja de är alla mat så väl ban äppel modifats som de rekomnerara att man ska håöl på 20-30 minter sen vet jag av egen erfarnhet att oliak saker tar olika lång tid att äta och de kan dessutom variera från till fälle till tillfälle.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)