• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Malleballebuse skrev 2010-05-15 13:00:30 följande:
    Jag frågade Torsten Olbers (min läkare på Carlanderska) varför de var så olika rekomendationer på flyt och puré kost i landet.Han är den läkare som har tagit fram den teknik som alla sjukhus som opererar via titthål använder sig av i Sverige så det kändes ju som rätt person att fråga.Han sa att det är olika tolkningar av forskningen som gjorts och att varje sjukhus väljer sin väg vid kostråd. Jag märkte tydligt att han inte ville ge sig in i varför andra sjukhus gör så olika, kan säkert vara lite känsligt då den mesta av forskningen i landet baserar sig på "hans" operationsmetod.Själv är jag nyfiken och kommer säkert att fråga honom igen fast vinkla frågan på nytt sätt. 
    Just vad jag tidigare skrivet at de finns olika forsknings reultat som olika sjukhus tror på oliak forsningsreusltat där av oliak kost besked.
  • vänat
    FiaLisa75 skrev 2010-05-15 17:15:58 följande:
    Är det någon som vet hur det funkar med bukplastik via landstinget om man opar sig privat? Kan man få remiss ändå?
    Ska inte har någon beydelse om du operat dig privat elöer om du gått ner i vikt på annat sätt eller möjlig fått öveflödihud som ger problem så har du samma möjlighet till remiss ändå. Men som sagt bara de om man fyller kraven på att man besvär av den öveflödiga huden i form av svamp etc.
  • vänat
    Clavi skrev 2010-05-15 18:48:51 följande:
    Inne på femte flytdagen. -4kg men fy vad jobbigt det är stundvis. har ni några tips på vad man vågar stoppa i sig förutom Modifasten?
    Kaolri snål dryck vatten,kaffe,te utan socker mjölk. Någomn anna pulverdiet kambring eller nurtilett.
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-05-15 23:40:42 följande:
    vänat: det är just det som jag tycker är så konstigt.  All forskning om just den här operationen baserar sig på en teknik som har framtagits av bla Torsten Olbers och det är just den teknink som man använder sig av i hela norden och till stora delar även i USA. Eftersom man gör likadant  och forskningen som man tar del av är den samma så kan jag inte förstå hur man kan komma till så olika slutsatser.Jag får luska vidare
    Förstår inte heller men de är som sagt var de svaret jag fått!! Då jag fr¨gat på olika sjukhus innan jag operades.

Men käns snare som de är en ursäkt att de tro på olika stuioder mer att de låter oss oparde delat i olikak stuidier för att se om de blir skillnade om manbörjar med vanlig mat direkt eller gå på flytt först Men som sagt bara som jag upplevre vet inte om de är så.
  • vänat
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-16 08:01:48 följande:
    HEJ HOPP OCH GODMORGON .. SJUKTANKEDe senaste dagarna efter OP har jag haft en sååån skum ide / tanke ..Att jag inte allt har Op mig på riktigt utan att läkarna har snittat lite hål och blåst upp mig med gas och sen sagt att allt gick bra men att jag i själva verket inte alls gjort en GBP utan att jag bara ska tro det. mer bara för det mentala.. att jag ska tro och därför blockeras min hjärna att äta mer och känner mig mätt.. hahah jag vet såååååå dumt men kan inte sluta tänka på de och drömde om det i natt.typ en studie som jag signerade och godkännde men glömde att läsa det finstilta..
    Så trode och tänkte även jag när jag varnyoperade eftersom jag dessutom stod på en platå stod stilla direket efter operation. Så ringde jag och fråga om jag verkligen var operad eller om de bara öppnat upp mig sen sytt igen. Känndes dessutom som jag kunde äta mycket och äta allt utan att må illa eller dumpa.

men de försökarde mig om at jag varoperad. Ja sen efter ca 2 eler om de två och en halv vecka började min vikt ned gång.
  • vänat
    Lilla Lillan skrev 2010-05-16 08:38:04 följande:
    Uscha hörnini!När våghelvetet står still tvivlar man ju på sig själv!Jag "tror" bara det är en platå men jisses vad man blir osäker....Så länge jag bara går ner ett par hekto i veckan är jag nöjd för då vet jag att jag äter rätt osv osv osv!Jobbiga tankar!Klagar inte det minsta för sen 26 november har jag gått ner 42 kg o det är ju underbart!Nu trampar jag på gränsen till tvåsiffrigt o vill såååååååå gärna!Nån mer som blir osäker på sin kost när vågen står still?
    Ja då m de fins fler. men sen går de i regel inte lika snabbt hela tiden sägs de själv hade jag ganska jämn vikt ned gång på 0,5kg i vekan hela tiden om jag slår ut den och räkanar in platåerna.

De sägs annras att man går ner  mest i början och långsamare efter ett tag.

Sen kande ibland vara så at man äter för lite dricker för lite västka för att v¨ågen ska rör på sig men i övrigt är de inget fel. I bland så äter man tillräckligt men kroppen och knoppen behöver ju tid att hänga med de också då är de bra med platå även om de givetvis ockås är frusterande.
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-05-16 10:05:14 följande:
     Ta taxi frå sjukhuset till tåget iaf, de pengarna får ma väl också tillbaka från samma ställe som ger en för tågresor??
    Inte säkert man får i gen taxi reosna beror på om de anser att tillstånde kräver taxi då får man tillbkaka de penagra om inte får man stå kostande själv.

Men bästa sätta att få reda på vad som gäller att att ringa resesvice på sitt lansting och kolla vad som gälller och hur man gör för att evtuelt få tillbaka pengarna.

Vet attt många lansting kräver at behandlande läakre skriver ett intyg för att man ska får tillbakak pengarna för taxi. Men som sagt kolla upp me de lansting man bor då får man bästa och mest korrekta svaret.
  • vänat
    cattis1234 skrev 2010-05-16 13:29:10 följande:
    tack!Hade vårdgarantin först och sen valde att använda vårdvalet.Ska det verkligen behöva vara så här?Att mecka med garanti/v.val.  Att behöva åberopa vårdgarantin för att få det??? Om sjukvården går ut och själv gör reklam om att de är så duktiga som erbjuder v.garanti så ska det ju alltid gälla utan eget åberopande....tycker jag!!!Tänk alla ffa de gamla som inte känner till detta utan väntar tyst o snällt på sin tur.
    Sen inte bara att gamla inte känner tiull de och snällt väntar på sin. Många av dom orkar dessutom inte åka så långt där av väljer dom att vänta kvar i kön.
  • vänat
    lyckligjanuari skrev 2010-05-16 15:48:23 följande:
    Det finns en bok om Gbp på adlibris med lite recept och information den kostar nästan trehundra så innan jag slår till och köper den tänkte jag höra om nån här i tråden har läst den och kan rekommendera den?
    Vad heter boken??
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-16 22:10:37 följande:
    Efter en Gastric By Pass-operation (Spiral) av Odin, Marie haha du anar inte, jag blir helt nipprig av att inte ha ett jobb att sysselsätta mig med nu när jag är sjukskriven. som egenföretagare är jag van att jobba JÄMT :Pvarsågod :)
    Tack!! De var en av de böcker jag varken sett eller hört tals om man kan ju alltid var kul med tips!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)