• V P E

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

FamilyFamily skrev 2010-08-19 22:30:39 följande:
    ville bara informera att jag åter har akutopereras för tarmvred denna gång var det nära att det skulle gå riktigt illa då jag väntade för länge innan jag åkte in akut. operationen tog 8 timmar.

från det jag anmälde mig på sahlgrenska till jag låg på operationsbordet tog det bara 2 timmar, så väldigt akut.

nu har jag så jävla ont och är heeeeeeeeeeeeelt slut. sjukskriven i 1 månad.....
    Har du fått tarmvred på grund av GBP:n?
    Jag har hört att det är en risk för det (som efter alla ingrepp i mag-tarmkanalen)... lät ju riktigt otäckt. Krya på dig!
  • V P E
    GreatMaffian skrev 2010-08-20 15:04:40 följande:
    Nu är man väl en riktig gnällTant om man skriver & beklagar sig nu så här strax efter operationen MEN när det kommer till flytande soppor så m,år jag verkligen ILLA, jag känner att jag nästan håller på & spy bara av vid att tänka på´t...
    Smoothies & allt annat får jag i mig, men soppa Kräks  det går bara inte.. Det är i så fall de soppor som är av enbart buljong, men d'är finns ju ingen näring att hämta Rynkar på näsan
    Någon som faktiskt känner eller har varit med om samma?

Jag har själv försökt med allt men så fort fisk/kycjkling/kött blir så där "vattnit" eller pureat så mår jag helt enkelt illa.. Finns där någon med tips?

MVH// GreatMaffian 
    Jag fixade det inte heller... mår mycket bättre sen jag gick över till mosat.
  • V P E
    frökenKAJO skrev 2010-08-20 16:23:48 följande:
    Jag och flera andra valde att ringa vårdslussen direkt (utan att ha en remiss skriven), och där be om en betalningsförbindelse till något av de sjukhus västragötalandsregionen har avtal med (i mitt fall Sophiahemmet)

Därefter är det ju bara att ringa ett av dessa sjukhus och boka tid för bedömning, och vid detta tillfälle (bedömningen på opererande sjukhus) är det viktigt att ha BMI 40. (Lägg några stenar i fickan fick en kompis till mig tips om att göra av ett av sjukhusen när hon berättade att hon låg lite under BMI 40 )
    En annan idé om man snabbt vill lägga på sig inför invägning är ju att hinka vatten innan... Ett par liter på en förmiddag kan man ju fixa...
    Och så Dr. Martenskängor, knähöga...

Det måste vara oerhört frustrerande att inte "kvala in", då man ju vet att operation är enda möjligheten att verkligen få ett bättre, hälsosammare liv.
  • V P E
    malme73 skrev 2010-08-20 17:07:27 följande:
    Hej hej... läste i din blogg.
     Jättebra skrivit av dig. Man kan som icke opererad få en bild av vad som ska hända...
    Tackar!
  • V P E
    frökenKAJO skrev 2010-08-20 17:03:32 följande:
    Kroppsstrumpa fylld med köttfärs, skottsäker väst, träningsvikter runt ben och handleder... Listan kan göras lång!
    Ja, bara fantasin sätter gränserna. Jag tänkte på ett fulladdat ammunitionsbälte, fast risken är väl att man hamnar på vatten-och-bröddiet istället för på operationsbordet då.
  • V P E
    Elliz45 skrev 2010-08-22 11:32:05 följande:
    Var räknar ni ert viktras från, är det på operationsdagen eller när ni började med flytande innan op?
    Jag väntar fortfarande på Det Stora Viktraset... jag vet ju att det kommer, men ur en vetenskaplig synvinkel så är det intressant att man kan stå kvar på samma vikt i flera dar när man ligger på ett sånt stort energiunderskott.

Men jag räknar varje kilo, från flytet innan... nu är det minus åtta kilo på knappt fyra veckor... och det syns!
    Jag tror att stor deln av detta är vätska som varit bunden i kroppen, och det är skönt att bli av med det.
  • V P E

När upplevde ni som opererats att ni började kunna äta utan att må illa, alltså äta liiite mer än från början?
    Och när kunde ni äta "vanlig" mat?

Jag tycker att det är svårt att våga prova, rädd för att dumpa, till exempel provade jag idag ett osötat lite grövre mjukt bröd, och det gick jättebra även om jag fick äta mycket långsamt. Gällande mängden känner man ju fort när det är fullt och jag tycker att det är en fantastisk upplevelse att kunna sluta äta för att magen är full!!

Det är mycket frågor och undringar nu... funderingar över hur det ska bli sen... kommer jag att fixa det här... tänk om jag faller tillbaka i sockerträsket (fastän jag inte kommer att kunna äta de mängder jag gjorde innan)... när kommer jag att ha kommit in i hur det funkar med den nya magen och så vidare och så vidare...

• V P E
    frökenKAJO skrev 2010-08-22 20:30:41 följande:
    Jag har varit opererad i hela tre månader och känner att jag inte har kläm på ett skit än. Så det är nog individuellt.
    Hehehe... jag antar att det är så det är.
  • V P E
    frökenKAJO skrev 2010-08-24 12:18:40 följande:

Åh, äntligen nere på sjuttiotalet. De senaste två veckorna har vågen inte vrit min kompis, men nu verkar det röra sig neråt igen. *peppar, peppar*

Grattis!!

Här har det också börjat röra sig neråt efter en veckas envist stillestånd... och det lustiga är att en annan som opererades dan innan mig, är det likadant för. Stått stilla en vecka och sen börjat gå neråt...

Såå: 3 kg kvar till 70-talet!
  • V P E

Hmmm...

Jag tog bort agrafferna förra i torsdags och tejpar ärren för att kanske få dem lite snyggare... och så nu när jag skulle byta tejp så såg jag att ett av ärren liksom gått isär och börjat växa ihop med en tjock vit vävnad mellan... men så fort jag tagit bort tejpen så sprack den där vävnaden isär... lite geggigt var det också, fast inte infekterat geggigt, utan mer att det har runnit lite vätska som klibbat ihop... (ursäkta, alla känsliga ).

Kanske man borde ta och fara till distriktssköterskan i morrn då? Jag blir lite rädd att det inte ska växa ihop och att jag ska hinna få nån bakterietillväxt i det... vad tror n? Nån mer erfarenhet?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)