• V P E

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fragile Angel skrev 2010-08-24 18:38:33 följande:
    Skippa tejpen och tvätta med sårtvätt ett par dagar.
    Njäe, vågar inte ha det uta tejp, för det spricker upp då... bör nog skydda det.
    Det är inte infekterat, men verkar inte vilja ta ihop... egentlgen skulle jag ha velat ha ett par stygn sydda där... magfläsket är ju så spänt så det stramar hela tiden
  • V P E
    Tinzi skrev 2010-08-24 20:24:16 följande:
    Hej alla glada & modiga !

Här ska det gluffas rejält ikväll! Köpt all skit jag kan tänka mig.! Glass & coca cola (elak nu?)
    I morgon börjar flyt nämligen, har just varit på Spanien semester & insåg att jag nog unnat mig lite väl mkt där nere då jag sitällwet för 7 kg har 13 kg att gå ner. (mitt motto var ÄTA vad jag vill där)

Hur blir man efter 3 veckors flyt eg? (har OP 15 sep) Har jag NÅGON chans att gå ner dessa 13? *rädd* kan jag blir nekad OP om jag bara går ner tex. 10?

Sen kan jag inte sluta både länga, vara räddd inför och tvivla på OP, hela tiden...börjar bli jobbigt all denna rädslan för det ena & det andra (allt från hårförlust, till trist liv, till livsstilsförändingen osv)

Kram alla duktiga där ute! :)
    Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om var du ska opereras... om du blir nekad eller ej (om du väger för mkt). Jag opererades på Sophiahemmet ochd e vägde mig inte ens innan.. däremot vet jag någon som skulle opereras i Norrbottens Läns Landstings regi, och som skickades hem. I och för sig inte på grund av vikten, men för att de tyckte levern fortf. var för stor efter 14 dagars flyt... men jag tror att det ärrätt ovanligt.
  • V P E
    MissHellen skrev 2010-08-24 20:45:44 följande:
    Å, i morron ska jag äntligen på första viktträffen! Som jag längtar Men jag är så nervös..
     Nu får vi se hur de går där, om jag blir godkänd av dietist, psykolog och läkare. Vilken väntan.. Jag hoppas och längtar så efter en operation!!!

Och inte längtar man mindre när man är här inne och läser, hur bra de går för alla och alla som så nöjda! Hmm..
    Psykolog? Det var en bra idé... det borde alla ha med i bedömningarna!
  • V P E
    MissHellen skrev 2010-08-24 21:09:49 följande:
    Johanna: Tack! Ja, just nu vill jag bara få de gjort. Hatar ovissheten!

VPE: Ja, dom har så här. Först träffar man kirurgen och blir godkänd för mötena, sedan måste man bli godkänd av dietist/psykolog/läkare på möterna. Tycker att de är bra system, synd bara att allt ska ta sån tid..
    Ja, det är jobbigt när det dra ut på tiden...
  • V P E
    skärgårdsbo skrev 2010-08-24 21:33:09 följande:
    Så skönt! Nu är du ute ur platån ska du se. Glad

Runt 4:e / 5:e veckan stod jag nästan helt still men nu har det gått bra den senaste månaden. Det är 12 veckor sedan op på torsdag så då ska det bli spännande att se hur mycket jag har gått ner. Men tippar på ca 24 kg vilket känns superbra!
    24?? Naaajs!
  • V P E
    Tjohalia skrev 2010-08-24 23:51:53 följande:
    Jag ska opas i norrbotten (står i kö, beräknad op till våren) och dom säger att dom är stenhårda här, 10% ska man gå ner, men vi flyter i 4 veckor och inte i 3, är ändå nervös om jag kommer hinna gå ner mina 12 kilo på dessa veckor... Hade ju varit enkelt att börja gå ner redan nu, men det får vi inte heller för viktnedgången ska ske snabbt för att levern ska minska i storlek tydligen...
    Vore jag du (men det är ju min egen tanke och ingen vetenskaplig rekommendation) så skulle jag ändå börja nu... för det är, enligt Sophiahemmet, (där Anders Nilsson som opar i Sunderbyn f.ö också jobbar deltid) så att det sker ung. en gång vart fjärde år, att man måste buköppna för att levern är för stor... och då ska man ha i åtanke att på Sophiahemmet behöver man inte flyta alls, och ändå sker buköppning bara var 2000:e operation (jag tror de opar runt 500/år. Så var 2000:e är alltså min egen slutsats grundat på att de sa vart fjärde år). Jag kan inte för mitt liv fatta varför de förlängt flytperioden i Norrbotten... tidigare blev jag irriterad när människor trodde att flytperioden var till för att "testa" operationskandidaterna, för så tror tyvärr en del... men nu börjar man ju ändå undra varför de är så hårda, om det har nån grund eller om det bara är ett påhitt...

Lycka till i vilket fall
  • V P E

Har varit i stan idag och suktat efter kläder i VANLIGA butiker... nu kan jag ju inte köpa dem riktigt än... men jag piffade upp tillvaron med en ny väska och en sjal... tills vidare

• V P E
    Tinzi skrev 2010-08-25 20:57:44 följande:
    Insåg just hur jäkla stort problem jag eg har när jag inte ens kan gå på flyt inför OP utan ätit iaf (iof nyttigare än vanligt) Mådde så illa å va sååå hungirg efter halva dagen så jag åt...
    Mitt flyt är frivilligt men ska ner 13 kg (va 7 från början)
    Tror snart att jag får ställa in OP för kommer aldirg hinna ner 13 kg på 3 veckor...*panik* ska ringa Sophiahemmet i morgon & höra....saken är ju den att jag verkligen behöver OP....
    De vägde aldrig in mig när jag skrevs in för op (på Sophiahemmet)
  • V P E
    Tinzi skrev 2010-08-25 21:28:09 följande:
    oki, men frågade de om du gått ner då?
    Näpp. Jag tyckte det var lite surt, eftersom jag gått ner två kilo mer än de tre jag blivit beordrad att gå ner... Hade ju varit kul att få glänsa lite
  • V P E
    Virriga Vera skrev 2010-08-25 22:44:29 följande:
    Men hur skall de veta om levern är mindre eller ej, de har ju inte kollat den innan?
    Sant!
    Och det änder tydligen ungefär en gång vart fjärde år (På sophiahemmet) att de måste buköppna pga levern.
    Självklart ingen orsak att avstå från viktminskningen inan, men ändå... det verkar ju inte vara nån överhängande risk.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)