• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • trollbottom

Jaha, så blev man så sjuk att det bara blev att sjukanmäla sig. Nu är det prio ett på att bli frisk så att man faktiskt kan bli opererad. Fattar inte varför jag ska bli sjuk varenda gång jag börjar jobba. Måste finnas värsta förkylningsbacillerna på jobbet som anfaller mig varje gång.

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • MinFamiljj
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 14:01:31 följande:
    Nja... Jag får sådan fruktansvärd ångest på sjukhus, jag vet ärligt talat inte om jag orkar med det nu när jag redan mår så dåligt. Men, har jag inget annat val så gör jag ju det.
    Åk in!!!
    Tänk om det bara blir värre om du väntar. Du har haft det så länge, det kan verkligen inte va bra o gå o må så som du gör. Så orolig för dig....
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-01-21 06:44:54 följande:
    Trollbottom: Jag ska vara där 7 på morgonen men det ska vi nog vara allihopa som opas den dagen. Kan det vara så att vi redan "pratat" på viktop.se fast under andra namn?
    Ja, det ska vi nog. Nä, jag har inte varit inne på viktop.se så det har vi nog inte. Sen använder jag mig bara av det här namnet också Skrattande
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • sabinaa
    SwayingAngel skrev 2011-01-21 12:18:52 följande:
    Jag frågade läkaren igår när man får börja träna och så och han sa att det var okay att promenera och gyma så fort man kände sig fräsch och inte hade ont. Så man kan tydligen börja ganska på en gång.
    Jo, det sa sjukgymnasten också. Man kan börja med en gång. Men jag blir till slut väldigt öm i såren så därför går jag bara korta promenader. Men så fort grafferna är borta så blir det längre och tuffare promenader. Jag väger en hel del kilo så för att vara snäll mot lederna blir det just nu bara promenader.
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • kurilill
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 14:01:31 följande:
    Nja... Jag får sådan fruktansvärd ångest på sjukhus, jag vet ärligt talat inte om jag orkar med det nu när jag redan mår så dåligt. Men, har jag inget annat val så gör jag ju det.

Stämmer in i kören, åk in! Det måste vara stressande bara att gå hemma och undra vad som händer i kroppen. Sådär kan du inte ha det!

• kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-21 13:27:28 följande:
    Herre guuuuud!
    Fick precis in en inbjudan på posten! Min bästa vän ska gifta sig i slutet på sommaren!!!!!!! Shit jag är så lycklig!!Hjärta

Förstår ni hur kul detta kommer att bli??? Jiiiiihoooo! 

(och jag kommer att vara smoking hot tills dessFlört)
    Förstår känslan. Dels att din bästa vän ska gifta sig och dels att veta att du kommer vara så fin :)

Jag står och rensar bland mina gamla kläder, jag har så mycket snyggt som jag bara längtar efter att ha på mig, varför gjorde jag inte det här för längesen? Kan det inte bli sommar snart =)
  • Annicka
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 13:42:41 följande:
    Jag vet inte vad jag ska göra, för dom tycks ju inte ta mig på allvar på Ersta. Ska jag åka in, eller stanna hemma? Jag är rätt övertygad om att jag behöver ett litet dropp.
    Åk in! Dom måste ta dig på allvar vännen du åker inte därifrån förrän du har blivit undersökt hela magen ocg att dom hittar felet på dig.

Kram Annicka
  • METAMORPHOSIS

Får jag inte behålla middagen, så åker jag in. Tack för peppning .

• sabinaa
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 15:05:29 följande:
    Får jag inte behålla middagen, så åker jag in. Tack för peppning .
    Annars tar du med maten och äter den där. Sen kräker du på golvet och säger till dom att detta händer hela tiden. HJÄLP MIG!!!!!

ÅK IN!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)