• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jennick
    kurilill skrev 2011-01-21 12:45:29 följande:
    Med Cambridge brukar jag vara i ketos den tredje dagen. Då är glukogenlagrena i kroppen tömda, man stinker skit i munnen och får en kick så man nästan känner sig hög :) Jag har stickor som man kissar på som visar om man har ketoner i urinen och de har inte gett utslag fast jag är på 5:e dagen. Antar att det är lite för mycket kolhydrater i Modifast. Å andra sidan mår man såpass bra på Modifast ändå, så jag antar att det inte behövs.

Åh, önskar att jag också hade op'en om två veckor, vad nervöst det måste vara :) Jag sitter redan och försöker räkna ut vad jag borde kunna räkna med att väga det och det datumet. Försöker få folk att skjuta på händelser och tänker skjuta på min egna 30-årsfest, för då har jag hunnit gå ner lite till osv, haha. Det här är första gången på länge som jag ser fram emot våren och sommaren =)

Lycka till nu!
    Jag sitter också här och längtar ihjäl mig efter att det ska bli min tur nån gång. Jag tänker också på att det kommer förhoppningsvis att bli en lättare och roligare sommar än det har varit på många år. Jag hoppas så att jag får ett datum nu på onsdag. Vad har du fått för datum?
  • mrs Vilja

Herre guuuuud!
    Fick precis in en inbjudan på posten! Min bästa vän ska gifta sig i slutet på sommaren!!!!!!! Shit jag är så lycklig!!Hjärta

Förstår ni hur kul detta kommer att bli??? Jiiiiihoooo! 

(och jag kommer att vara smoking hot tills dessFlört)

• kurilill
    Jennick skrev 2011-01-21 13:21:36 följande:
    Jag sitter också här och längtar ihjäl mig efter att det ska bli min tur nån gång. Jag tänker också på att det kommer förhoppningsvis att bli en lättare och roligare sommar än det har varit på många år. Jag hoppas så att jag får ett datum nu på onsdag. Vad har du fått för datum?
    16:e februari ska jag opereras i Tyskland. Har börjat flyta lite smått redan nu, men har planerat in två kvällar med mat under de första två veckorna och den 2:a februari börjar jag flyta på riktigt.

Lycka till på onsdag :)
  • METAMORPHOSIS
    mrs Vilja skrev 2011-01-21 13:27:28 följande:
    Herre guuuuud!
    Fick precis in en inbjudan på posten! Min bästa vän ska gifta sig i slutet på sommaren!!!!!!! Shit jag är så lycklig!!Hjärta

Förstår ni hur kul detta kommer att bli??? Jiiiiihoooo! 

(och jag kommer att vara smoking hot tills dessFlört)
    Vad roligt! Och självklart kommer du att vara en pudding .
  • METAMORPHOSIS

Jag vet inte vad jag ska göra, för dom tycks ju inte ta mig på allvar på Ersta. Ska jag åka in, eller stanna hemma? Jag är rätt övertygad om att jag behöver ett litet dropp.

• mrs Vilja
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 13:32:48 följande:
    Vad roligt! Och självklart kommer du att vara en pudding .
    Hihi!!

Du, jag hade nog åkt till akuten om jag var som du. Tar de inte dig på allvar där du blev op:ad så kanske de gör det någon annan stans? (Men eftersom jag bara varit i sthlm en gång - kanske Ersta är ett sjukhus med akut ets och inte bara för GBP-op)
  • Jennick
    kurilill skrev 2011-01-21 13:28:28 följande:
    16:e februari ska jag opereras i Tyskland. Har börjat flyta lite smått redan nu, men har planerat in två kvällar med mat under de första två veckorna och den 2:a februari börjar jag flyta på riktigt.

Lycka till på onsdag :)
    Tack! Jag gjorde alla prover och allt i somras, så jag tycker verkligen att det måste vara min tur nu!
  • METAMORPHOSIS
    mrs Vilja skrev 2011-01-21 13:46:07 följande:
    Hihi!!

Du, jag hade nog åkt till akuten om jag var som du. Tar de inte dig på allvar där du blev op:ad så kanske de gör det någon annan stans? (Men eftersom jag bara varit i sthlm en gång - kanske Ersta är ett sjukhus med akut ets och inte bara för GBP-op)
    Jag vantrivs ju på ett akutsjukhus, det är så himla opersonligt,och personalen är så stressad. Och då jag inte gillar sjukhusmiljö övht så är Ersta bra, då det är så litet...
  • mrs Vilja
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 13:48:02 följande:
    Jag vantrivs ju på ett akutsjukhus, det är så himla opersonligt,och personalen är så stressad. Och då jag inte gillar sjukhusmiljö övht så är Ersta bra, då det är så litet...
    Ja, fast ibland får man bara ta sig i kragen och bita ihop. Jag gillar heller inte sjukhus - men hellre bli frisk och kry än att ogilla själva miljön
  • METAMORPHOSIS
    mrs Vilja skrev 2011-01-21 13:52:53 följande:
    Ja, fast ibland får man bara ta sig i kragen och bita ihop. Jag gillar heller inte sjukhus - men hellre bli frisk och kry än att ogilla själva miljön
    Nja... Jag får sådan fruktansvärd ångest på sjukhus, jag vet ärligt talat inte om jag orkar med det nu när jag redan mår så dåligt. Men, har jag inget annat val så gör jag ju det.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)