• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Lattjo
    SwayingAngel skrev 2011-01-20 18:50:22 följande:
    Jag var på bedömning idag och fick godkännt, så operationen blir i maj eller juni, känns skitbra efter att ha gått och oroat mig ett tag nu.
    Vad härligt! Grattis!!
  • capobranco

Hej, tänkte höra om ni kunde hjälpa mig. Jag jobbar som försskollärare och nu när jag ska vara borta så länge så kommer ju säkert föräldrar undra men jag tycker inte riktigt de behöver veta vad tycker ni jag säga till dem? Vad har ni sagt till de som undrat som ni inte vill berätta för? Mina kollegor vet såklart. Ska jag säga som det är lr?  Tänk om det knappt händer nåt på mig jobbigt om alla viskar och glor.  Shit imorgon drar vi till Sthlm sen op på tisdag sååååååå nervös och förväntasful-

• zookie

alltså jag håller på att bli tokig..jag är så salt sugen ...vad fan ska jag göra vill ju inte vräka i mig salt jue:O(

• sabinaa
    capobranco skrev 2011-01-20 19:20:42 följande:
    Hej, tänkte höra om ni kunde hjälpa mig. Jag jobbar som försskollärare och nu när jag ska vara borta så länge så kommer ju säkert föräldrar undra men jag tycker inte riktigt de behöver veta vad tycker ni jag säga till dem? Vad har ni sagt till de som undrat som ni inte vill berätta för? Mina kollegor vet såklart. Ska jag säga som det är lr?  Tänk om det knappt händer nåt på mig jobbigt om alla viskar och glor.  Shit imorgon drar vi till Sthlm sen op på tisdag sååååååå nervös och förväntasful-
    Jag tror nog att du kommer gå ner i vikt. Va så säker!

En väldigt go vän till mig ville inte heller att alla skulle veta vad hon gått igenom så hon har bara sag till andra att hon ville börja gå ner i vikt, att hon börjat leva mer hälsosamt och att hon hade en personlig tränare.

Och att du blir sjukskriven efteråt, det har ju inte föräldrarna med att göra. En förskolelärare på mina barns dagis försvann i några månader och dom sa bara att hon var sjukskriven. Hon berättade sen för mig att hon gått in i väggen. Jag frågade inte henne eller nåt, utan hon bara sa det.

LYCKA TILL!!!!!!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • zookie

Nu klara jag snart inte mera...detta saltsuget gör mig galen någon som har nåt råd alls!!

• Jejja78

Zookie : jag knaprade i mig saltgurka det räddade mig

• Hera78

Trollbottom: Japp, jag opas på Ersta den 2/2, gör du det också?? Bor du i Sthlm eller är du som jag utomlänspatient?

• METAMORPHOSIS
    Tack för era tankar . Ja,dom måste verkligen hitta vad som felasmed min mage. Tänk om jag kommer att må så här resten av livet . Då är det verkligen inte värt det, vilket jag iof inte tycker nu heller Obestämd. Jag ångrar operationen flera gånger om dagen. Det var ju inte så här det skulle bli. Jag skulle gå ned i vikt och må bra ju. Jävla skit! Gråter
  • mrs Vilja
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-20 21:10:20 följande:
    Tack för era tankar . Ja,dom måste verkligen hitta vad som felasmed min mage. Tänk om jag kommer att må så här resten av livet . Då är det verkligen inte värt det, vilket jag iof inte tycker nu heller Obestämd. Jag ångrar operationen flera gånger om dagen. Det var ju inte så här det skulle bli. Jag skulle gå ned i vikt och må bra ju. Jävla skit! Gråter
    JAg vet inte vad jag ska skriva eller säga. Tycler väldigt synd om dig, inte för att det kanske är till någon tröst men ändå. Är det efter op som det blivit så här? Inga symptom eller liknande innan?
  • METAMORPHOSIS
    mrs Vilja skrev 2011-01-20 21:19:22 följande:
    JAg vet inte vad jag ska skriva eller säga. Tycler väldigt synd om dig, inte för att det kanske är till någon tröst men ändå. Är det efter op som det blivit så här? Inga symptom eller liknande innan?
    Ja, det är efter operationen. Jag opererades i mars-2010, och i maj månad så ringde jag till Ersta och påtalade att jag mådde väldigt illa efter att jag ätit (ingen dumping) och att det gjorde ont i magen. Utan att träffa mig så skrev doktorn ut magsårsmedicin, som jag skulle äta i två veckor, vilket jag gjorde, och det kändes lite bättre ett tag. Sedan blev det samma visa igen, och jag tänkte då att det är så här det ska vara.

Från augusti till början på oktober så kräktes jag konstant, och hade ont i magen till och från. I början på oktober så blev jag så dålig att jag fick åka in med blåljus till akuten. Då upptäcktes magsåret, och sedan dess har det bara blivit värre och värre .
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)