• Adalel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nu har tre veckor gått sedan open och jag har gått ner ytterligare 2.3 kg :)
    Snart ska jag börja äta riktig mat och kunna smaka på allting. Jag tycker det är lite skrämmande men spännande samtidigt.

En fråga till er opade. Ändrar alla sin smak efter op? Kommer den vanliga smaken tillbaka eller är det såhär nu? 

• Adalel
    Full av förhoppning skrev 2010-11-13 18:19:45 följande:
    Grattis alla opererade och till alla op-tider!!! Ni som inte fått än.... håll ut, snart börjar livet för er med!!

Idag passerade jag minus 40 kilo och det firar jag med att känna mig riktigt skitsnygg för första gången i hela mitt liv och det är en jävla känsla kan jag säga!!!! Ska iväg på tjejmiddag nu och livet leker!!!!
    Kram på er!!!

Fantastiskt vad fin, snygg du e :) Gattis
  • Adalel

Fy i lördags glömde jag bort att äta och det gick 5 timmar mellan ett mål, det straffade sig kan man säga. Jag mådde fasligt illa hela lördag natt och blev inte bättre förrän på söndag em. Ont i skallen fick jag med.
    När man mår illa är det inte lätt att få i sig något att äta så nu MÅSTE jag verkligen ha med mig nåt att äta när jag skall iväg nånstans.

Nån mer som blir dålig när ni glömt/ inte hunnit äta?

Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2010-11-15 11:48:26 följande:
    Vägdag i dag . I morgon är det 4 veckor sedan min op. Idag visade vågen på 94,3 kg. Det gör en total viktnedgång på 8,3 kg .

Lydia07 skrev 2010-11-15 12:42:27 följande:
    Idag vägde jag mig, minus 8,1 kg på 3 veckor (2 veckor och en dag flyt, knappt en vecka sen op).

Och det går mkt mkt bättre med maten nu! :D
    Till lunch blev det spenatsoppa/stuvad spenat med kokt ägg :)
    Härligt :)
  • Adalel
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-18 21:49:32 följande:
    Jag behöver mellisförslag! Är så trött på knäckemacka med skinka och keso eller makrill... =) Brukar variera keson med frukt men nu skulle jag vilja ha fler förslag!
    Äggröra eller stekt ägg
    Ostkaka
    Pudding (risgryn eller manna) 
    Fil eller yoghurt och flingor
    Keldas soppor 
  • Adalel
    Floppan67 skrev 2010-11-18 19:58:19 följande:
    Nån som fått problem med gallan efter operation? Jag har mått illa flera gånger när jag ätit ägg och igår fick jag även riktigt ont i mage/rygg och kom så småningom fram till att det måste vara gallan. Har aldrig haft problem med det innan. Det är nu 16 dagars sen operation.
    Jag har opererat bort min gallblåsa men hade ganska så snart efter op kramp i gallgångarna. Det är bättre nu och jag opades för 4 v sedan. Det är inte ovanligt att känna av gallan efter en op, blir det för jobbigt får du åka till akuten och få morfin.
  • Adalel

Snart 6 v sedan min op o jag har kunnat äta allt jag provat i matväg. Ris o pasta oxå men jag gillade inte riset då jag tyckte det var hårt o svårt att tugga.

Hur länge ska man vänta innan man testar kolsyra? Jag e sååå sugen på att dricka lite julmust. Bör man välja lightdricka i första hand?

Hur gör ni andra?

• Adalel

Lalalong
    Du dumpar nog pga brödet, har du ätit vitt bröd innan? Hur gick det i så fall ?

• Adalel

Hej!
    Längesedann jag var härinne nu. Det har gått tre månader sedan min op och ca 22 kg är borta sedan dess. Nu har det berömda håravfallet börjat och undrar om det finns något man kan göra för att inte förlora så mkt? 

• Adalel
    kurilill skrev 2011-01-18 09:58:24 följande:
    Grattis, vad skönt det måste kännas! Menar du 22kg sen operationen eller räknar du med kilona du tappade innan också, under flytet? Jag undrar för att jag vill veta ungefär hur mycket man kan vänta sig att gå ner. Frågar jag tillräckligt många kan man ju iaf få ett litet hum :)
    totalt med de innan är det 27,5 kg :)
  • Adalel
    1975 skrev 2011-01-18 09:50:13 följande:
    Inte ett skit!!! Bara vänta ut avfallet!! Jag grät när jag tvättade håret!! Det var stora klumpar som föll av!!
    Fy som attan, klumpar. 
    Då ska jag inte klaga eller så blir det värre.
    Hur länge håller det på? 
  • Adalel
    kurilill skrev 2011-01-18 11:08:28 följande:
    Jättebra ju :) Det är vad jag hoppas på att ha gått ner om 4 månader, började med flytet idag och ska opereras om en månad!
    Tack, ja det känns overkligt. Lycka till nu, flytet före är det jobbigaste, sedan blir det bara bättre :)
  • Adalel
    Jossii skrev 2011-01-18 12:51:58 följande:
    För ca 2,5 år sedan så skickade jag in en remiss till landskrona lasarett ang en gastric bypass. Jag hade då bestämt mig att det fick vara nog med att vara så här stor! Månaderna gick, år gick och jag glömde av remissen eftersom jag inte hörde något.

Jag gick till VC och fick reductil utskrivit, då gick jag ner 20 kg. Jag var otroligt stolt över mig själv. Sen blev reductil stoppat i Sverige och jag gick upp 8 kg igen.

Jag väger 140kg + lite till. Jag måste gå ner för att rädda mitt eget liv.

Idag, 2,5 år efter att remissen skickades in fick jag ett brev från Landskrona lassarett;

Jag är välkommen den 28:e Januari för gruppinformation och sen ett enskilt läkarsamtal.

Jättekul tänker ni kanske nu, men under dessa 2,5 år så har jag börjat ångra mig. Jag vill klara detta själv, jag vill inte operera mig. Men nu när jag fick brevet så vet jag inte längre.

Jag är helt förvirrad. En operation hade varit så lätt men ändån riskfyllt.

Nån som kanske kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter?
    Jag har oxå en blogg du kan gå in och läsa om du vill :) Jag läste JÄTTEMÅNGA innan jag opererades. 
    http://vickyandersson.blogspot.com 

Vet precis hur du känner det, det gör nog de flesta av oss som numera är på andra sidan.
    Klart att du skall gå på infomötet, då har du chans att bombardera dem m frågor. Jag var nog den enda som ställde frågor på mitt möte, de andra hann inte haha.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)