• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Virriga Vera skrev 2010-09-17 08:36:17 följande:
    Inatt har jag sovit 12 timmar, ingen bra sömn men ändå. Jag har varit så trött. Värken i min vänstra sida är inte bättre, men jag har förstått att det är vanligt att man har ont i sidan och axeln. Jag har tappat aptit och lust, vill bara sova. Känner inte alls för att sitta och mäta youghurt, soppor och juice.
    Det blir bättre, jag lovar. Jag mådde mycket bättre när jag började med puré (mosad mat), då fick jag tillbaka lite krafter.

Jag hade skitont i axlarna efteråt, när det släpper kommer du att må bättre.

Kram
  • Nala
    Nala skrev 2010-09-17 09:05:28 följande:
    Total minskning: 193 cm (om man räknar över-, underarm*2 och lår, vad *2)

Har gått ner från 127,3 kg till 78 kg, från BMI 42,9 till 26,4
    Jag glömde magen :)

Mage - start 136 cm, nu 102 cm (total minskning 34 cm)

Då blir den totala minskningen 227 cm på de ställena jag har mätt..... helt sjukt!
  • Nala
    Elliz45 skrev 2010-09-17 09:12:07 följande:
    Vad duktig du är. Hur länge sedan är det du opererades?
    Halloj

Tack :) Jag opererades 18 augusti -09 så det är drygt ett år sedan.....
  • Nala
    Elliz45 skrev 2010-09-17 09:20:50 följande:
    Vilken underbar känsla för dig att ha gått ned så mycket. Jag opererades förra tisdagen så här har det inte hänt så mycket ännu, 10 kg ner sedan flytstarten...
    Snart är du också där, det tickar på fortare än vad man tror :)
  • Nala
    Elliz45 skrev 2010-09-17 09:36:28 följande:
    ja jag hoppas det. Men ibland får jag tankar som kommer det här funka på mig osv...
    Jag hade precis samma tankar......jag tänkte att jag troligtvis skulle vara den enda i världshistorien som inte gick ner trots GBP-operation :)
  • Nala
    sabinaa skrev 2010-09-17 10:35:18 följande:
    En fråga till er som är operarade:

Hur är ert förhållande till godis, glass och snabbmat?

Boven till min fetma är definitivt choklad.

Hur lever man som OP?
    Jag åt inte godis och snabbmat i någon större utsträckning innan operationen, glass däremot var det godaste jag visste.

Jag äter som såhär :) Snabbmat äter jag otroligt sällan, pizza inte alls för jag klarar inte bröd (har inte provat pizza iof sig men jag tror inte det går), hamburgare har jag ätit några få gånger, då tar jag bort brödet och äter bara köttet, dressingen och grönsakerna+några pommes. Kinamat och thaimat funkar jättebra om jag undviker friterat.

Godis, chips och dyligt kan jag ta några bitar då och då. Glass kan jag tyvärr inte äta mer än några få skedar av, isglass går bra.

Jag äter om jag är sugen eller om jag är typ på kalas eller så. Jag tar några få bitar och äter bara det som jag vet att jag inte kommer att dumpa av.

Man ändrar smak efter operationen, många saker som man älskade tycker man är jättedåliga och andra som man aldrig har gillat tycker man är goda så du får prova och se :)
  • Nala
    Mach skrev 2010-09-18 16:22:38 följande:
    En fråga till er opererade. Har ni fått B12 utskrivet på recept? Jag har inte fått några tillskott utskrivna utan bara blivit tillsagd att äta Mitt Val Kvinna 2gr per dag.
    En kompis som gjort operationen hade både B12 och kalcium utskrivet och blev väldigt förvånad över att jag inte fått det.
    Jag har fått utskrivet Kalcipos-D (kalcium och d-vitamin), TrioBe (b12, folsyra, b6), Duroferon (järn) och så köper jag en multivitamin själv, just nu äter jag Aco vitamineral Kvinna....

Dessa skall jag äta livet ut....väldigt konstigt att du inte har fått utskrivet mer tillskott.....
  • Nala
    V P E skrev 2010-09-18 18:04:04 följande:
    JÄKLAR! Vilken skillnad! Heja, heja!
    WOW!!!
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-18 19:35:16 följande:
    Vampyria2: Wow vilken pingla!!!

Ni som"slarvar" med vitaminer- gör inte det! Inte nog med att ni sätter er egen hälsa på spel, ni ger dessutom alla olyckskorpar vatten på sin kvarn (vilket skulle bli fallet om det ökade antalet operationer  vi ser nu, också leder till ökad belastning på sjukvårdsinsatser pga slarv).
    Dessutom kan det ju i förlängningen leda till att det blir svårare för andra feta i framtiden att bli godkända för operation, genom att man inom vården tvingas göra hårdare bedömningar avseende en persons förmåga att anpassa sig till de förändringar behandlingen innebär.

För övrigt så kan man känna sig väldigt frisk fram till den dag då skadan redan är irreversibel, så allmäntillstånd är INTE en tillförlitlig signal.

Här får ni lite skrämselpropaganda också innan jag taggar ner. :

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    Skriver under på det.

Jag har slarvat med mina vitaminer för att jag glömmer dem, nu har jag blodbrist och får hoppas att jag får upp värdena igen......dumt dumt dumt.

Ställ dem så ni ser dem och ät dem, vi behöver det.....
  • Nala
    Soulstar skrev 2010-09-18 21:10:48 följande:
    Tillägg: jag äter också den kost som jag har googlat fram som innehåller mest järn Jag har inte bara googlat. Det skulle förmodligen tillföra föga.
    *fniss*
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)