• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-12-27 18:03:31 följande:
    Och så förra året då... Notera gärna att mitt arsle är lika brett som halva längden på delfinen. Och den är ju ingen liten fisk (däggdjur,sorry)...

*fniss*

Wow, snacka om skillnad, du är ju vrålsnygg i bikini!
  • Nala
    Jenny N skrev 2010-12-28 22:04:58 följande:
    Hittade ett gammalt minneskort hemma idag, bilder från innan Op, och ÄNTLIGEN insåg jag att det faktiskt har hänt en del =)

Några kilon i från maxvikt för drygt 1½ år sedan.

14 månader senare... halva jag borta

Påväg till gymmet för morgonpasset, I perioder är jag en numera ett riktigt träningsfreak, fullkomligt älskar det.

Ville dela med mig till er som är i början av er resa, vet att jag fick så mycket pepp när jag kollade på bilder när jag skulle opereras.

Kram på er och Gott nytt år =)
    *hämtar upp hakan* Wow!!
  • Nala
    kurilill skrev 2010-12-29 11:46:23 följande:

Idag ringde jag till Sophiahemmet och de har inget remisskrav, men man måste gå rätt väg sa hon. Jag skulle ringa vårdslussen, men de har stängt den här veckan. Vad är rätt väg? Jag fattar ingenting!

Vart kan jag skicka min egenremiss, endast till ett speciellt sjukhus eller kan jag skicka den till Sophiahemmet i Göteborg när jag tillhör Västra Götaland?

Nej, du kan inte skicka egenremiss till Sophiahemmet. Du måste få en betalningsförbindelse av Vårdslussen. Prata med dem när de öppnar igen om vad som gäller nu, det har nog ändrats sedan jag opades 09 :)
  • Nala
    J L86 skrev 2010-12-29 14:30:58 följande:
    Hejsan tråden. jag har sedan i början av okt gått ner 23kg. Opades 28okt och innan -11på vågen och nu efter -12.

Det är altså 2månader sen. Jag undrar om jag gör nått fel, jag tycker jag äter rätt och den biten. men vågen står nästan stilla. I bland kan det till o med gå uppåt.... =( Jag är jätte ledsen o nere, vad gör jag för fel?? Tips...

kram
    Men du......23 kg sedan i början av oktober.....tycker du att det är sakta??

Du är fartblind :)
  • Nala
    kurilill skrev 2010-12-29 21:36:39 följande:
    Ok, tack! Så jädrans irriterande när de slarvar, hoppas det går fort för dig nudå, det verkar ju gå fort för många som skickar egenremiss. Jag bor i UIddevalla (relativt nyinflyttad) och har ingen aning om vilket lasarett jag tillhör, kanske där jag födde barn? Det är ju det närmsta större sjukhuset..
    Hallojsan

Jag bor också i Uddevalla. Jag skickade remiss till Skövde (egenremiss) och Sahlgrenska (läkarremiss) Näl i Trollhättan har ju också börjat göra GBP-operationer så kolla om de tar emot egenremisser där.....
  • Nala
    aronnax skrev 2010-12-29 22:17:29 följande:
    Det kan jagsvara på:

Remissen skall till Sahlgrenska, men op. kan ske där eller på NÄL som är närmast, men som sagt Sahlgrenska tar emot alla remisser.

Är själv Uddevallabo.
    *vinkar till tredje Uddevalla-bon* :)
  • Nala
    kurilill skrev 2010-12-30 00:06:47 följande:
    Hur vet man till vilka ställne man kan skicka egenremiss till, Skövde kan ju inte vara enda stället?  Vilken remiss blev du opererad på och hur lång tid tog det?
    Jag tror att man får ringa och kolla. Jag hade läst att många hade skickat egenremiss till Skövde så det var därför jag skickade dit. När jag skulle opereras så var det enormt lång kö till Sahlgrenska så jag körde på två ställen så att säga.

Jag gick vidare med remiss-svaret från Skövde, ringde vårdslussen och fick en betalningsförbindelse. Från det att jag fick remiss-svar tills jag var opererad på Sophiahemmet i Stockholm tog det ca 4½ månad. Jag opererades i augusti -09 så jag tror att tillvägagångssättet har ändrats lite. Jag använde mig av valfrihet i vården, inte vårdgarantin. När jag gjorde det så fick man resorna betalda även för det men nu vet jag inte.

De är jätterara på Vårdslussen så ring och kolla med dem när de öppnar igen.... :)

Fråga gärna om du undrar något mer!
  • Nala
    kurilill skrev 2011-01-02 18:08:07 följande:
    Jag ringde Sophiahemmet i mellandagarna för att fråga om man kunde skicka egenremiss dit och då sa hon att det kostar 115 000:- privat, kanske är olika. Hon sa att Sophiahemmet finns även i Göteborg, är det bara provtagningar där då eller opererar de även i Göteborg?
    Sophiahemmet är super :)
  • Nala
    camizz skrev 2011-01-02 22:47:08 följande:
    Va duktiga alla är.. Har denna tråd som
    Kvällslektyr :)
    Ja är så glad för op när det väl ska bli, men totalt livrädd. Hoppas ingen tar illa upp nu när ja frågar er lite, men när folk har gått bort pga op varför gör dom det? Är så sjukt rädd för det. Är det dom som är jätte överviktiga. Tarmvred har jag hört om.
    Sedan en annan sak, alkohol hur långt efter op får man dricka? Kan man ens dricka. Brukar ta en äggkopp med dooliys på fredag kvällen:) När mina små barn sover å man kan slå ner rumpan i soffan !
    Det är ju väldigt ovanligt med allvarliga komplikationer..... de jag vet att jag har läst om har varit extremt överviktiga, någon har fått aortan avskuren, någon har rispat levern mm....

De vanligaste komplikationerna är väl läckage - och det är ändå ovanligt.

Tarmvred är inte vanligare just vid GBP, det är större risk att få det vid alla bukoperationer.....

Jag drack ett glas vin ca en månad efter open, det gick bra. Det är väldigt olika hur man klara alkohol, en del dumpar, en del blir sk*tfulla på ingenting och en del kan dricka som vanligt. Dooleys är ju extremt sött så det får du nog prova försiktigt :)
  • Nala
    zookie skrev 2011-01-03 00:43:32 följande:
    ja du alltså jag är bara rädd för att jag inte ska hinna ner liksom väger 119 nu ska väga 116 på OP dagen. men jag hatar verkligen tanken att inte FÅ äta på nästan 5 veckor när det kanske räcker 4-3 veckor ska tala med dom i kristianstad om detta.
    Men fem veckor, det är extremt långt flyt, de flesta flyter ju i två....och du skall bara ner 3 kg? Det låter konstigt....Hoppas att du slipper flyta så länge.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)