• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

elektra1 skrev 2010-11-03 14:42:08 följande:
    Har letat efter information om gastric bypass.
    Men hittar ingen jättebra info. Jag är en sån som tapper tålamodet av att läsa många sidor info

Ska till läkaren imorgon och prata viktnedgång + vaccinera mig mot influensa som de rekommenderar överviktiga.
    Förr drog de åt magsäcken med ett "´skärp.  Trodde man lossande det sen och kunde leva som vanligt.
    Men nu opererar de ju bort en del av magsäcken.

Kommer man alltid att bara få äta lite?  Är orolig att det är så oåterkalleligt när man väl gjort operationen. Tänk om det blir komplikationer, och man inte vill ha det så här längre? Utan som vanligt.
    Och går man ner i vikt tills det inte finns något mera att ta av? Kan man kontrollera viktnedgången?
    Jag vill inte gå ner för mycket. Mamma väger som hon ska göra, men är alldeles för smal i mina ögon. Ingen rumpa alls eller nåt.  Så vill jag inte bli. Utan jag skulle bli jätteglad att väga en 75-80 kg.
    Väger nu ca 130 kg.  Ja det var lite funderingar jag haft som jag inte hittar nåt svar på när jag söker på olika sidor.
    Operationen är oåterkallelig och du kommer alltid att få äta lite. Man opererar inte bort en bit av magsäcknen utan man har kvar den fast omkopplat så att säga.

Man kan väl kontrollera nedgången till viss del genom att tex äta näringstillskott mm när det skall stoppa.

Här står kortfattat om operationen http://sv.wikipedia.org/wiki/Gastrisk_bypass

Här är en bild på hur det ser ut för och efter http://jag3hon.blogg.se/images/2010/gastricbypass_75439238.jpg
  • Nala
    V P E skrev 2010-11-03 14:46:58 följande:
    72,5 kg idag. Det är helt ofattbart att jag snart är under 70-strecket...
    Handlade nya kläder i helgen. JEANSLEGINGS i storlek 40! Otroligt!
    Kan inte fatta det riktigt...
    Grattis!
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-11-03 17:41:29 följande:
    Nala: Hur har det förresten gått med ditt hb? Fick du någon ordning på det efter dunderkuren med järn?

GRATTIS alla nyopade, viktminskande och övriga.

Med mig är allt bra. Ska in till sjukhuset på fre för att göra en skiktröntgen av lilla magen, och det känns bra att få den kollad! Har visserligen inte haft ont (mer än vid ett tillfälle) sedan telesamtalet med dr L på Sophiahemmet, men jag är glad att han beställde en röntgen. Hellre kolla en gång för mycket liksom...
    Sen lär det väl dröja ytterligare någon vecka innan han får ta del av röntgenbilderna och jag får någon typ av feed-back, men det är ändå i rullning!

I övrigt ligger jag på -36 kilo sedan 24 maj, och det är jag nöjd med! Ligger väldigt nära min målvikt nu och känner ingen panik. Snart är jag där!
    Halloj halloj

Jag har inte varit och kollat upp det än, skall göra det nu så fort som möjligt. Hoppas att det har fått upp :)

Skönt att du skall få röntga, bra att de dubbelkollar.

Härligt att snart vara i mål!
  • Nala
    Fragile Angel skrev 2010-11-03 23:20:58 följande:

Jag opererades i mars-2010, och jag har sedan dag ett ÅNGRAT min operation, pga magont och illamående.

Men nu har jag fått bukt med det, efter åtta dagar på sjukhus, och fyra ambulansfärder. Jag hade en spridd inflammation i HELA magen, samt det STÖRSTA magsår dom någonsin sett. Men NU mår jag bra, efter två veckor hemma. Jag kan äta mat utan att ha ont, och utan att kräkas. UNDERBART!

3 % av alla som gör operationen får magsår.

Jag har gått ned 55 kilo nu .

NU ÅNGRAR JAG INTE ALLS MIN OPERATION, NU MÅR JAG JU BRA .

Gud vad härligt att höra, det är du verkligen värd efter allt elände.
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-11-09 12:32:08 följande:
    Nu är jag nere på sextiotalet!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Och BMI ligger plötsligt på 24,7 vilket är normal BMI. Goodbye övervikt, goodbye fetma! Må våra vägar ALDRIG korsas igen.

Om en månad ska jag på halvårskontroll på Sophiahemmet, min förhoppning är att alla värden ser br ut också så att jag kan känna mig helt nöjd.
    Grattis!! Härligt :)
  • Nala
    Nettan1982 skrev 2010-11-09 14:07:22 följande:
    Grattis! :)

J L86, MissHellen o Lalalong, ni kan titta nu! :)
    Jag vill också gärna kolla :O)
  • Nala
    Fragile Angel skrev 2010-11-10 00:21:04 följande:
    Började blöda kraftigt imorse, 9 dagar INNAN mensen skulle komma, den brukar ALDRIG komma för tidigt.

Gick till MVC och kissade på en sticka, jag hade halter av HCG-hormoner, så jag var gravid, men har alltså fått MISSFALL Gråter...

Nu vet jag iaf att jag KAN bli gravid utan IVF... Måste bero på viktnedgången...

Jag är så jävla ledsen, jag hade ju till slut kommit fram till att jag ville ha barnet om jag var gravid.
    Nej vad tråkigt, beklagar verkligen :(
  • Nala
    Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2010-11-17 09:23:55 följande:
    Nu har jag ett problem... Ska åka till Ullared i natt, vi åker 5 på morgonen.
    Jag brukar äta frukost runt 7, antar att jag lär göra det även i morgon, kan ju inte äta redan vid 5, då blir ju hela dagen helfel.... Eller ska jag ta något litet vid 5, som ett mellis?
    Opade mig för 4 veckor sedan
    Varför kan du inte äta redan vid 5? Det är ju bara att äta ett extra mål den dagen om du är vaken länge......
  • Nala
    Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2010-11-17 11:49:00 följande:
    Så glad att alla här inne finns!
    Tänk så mycket erfarenhet som alla här sitter på
    Tack för alla svar! Jag kommer att äta när jag känner att jag behöver
    :) Gör så, ät när du känner att du behöver det .....

Ha det jätteskoj på Ullared, handla lite för mig också :)
  • Nala
    Felicia6 skrev 2010-11-19 15:31:33 följande:
    Åååh, jag måste bara dela med mig av min glädje

Jag gjorde ju min gbp feb-08 och nov -09 så gjorde jag en stor bukplastik och sydde ihop magmusklerna och tog bort hänget på magen (fick det via landstinget).

Var för nån vecka sedan på bedömning av plastikop som jag trodde jag skulle få nekad direkt på mötet för att det är inget mitt landsting brukar göra.. Men kirurgen tog in en överkirurg och bägge studerade och lyfte och TOG KORT PÅ MIN RUMPA! Sen så eftersom det är så mycket häng och jag har problem med hänget så skulle dom ta upp mitt "fall" på ett möte och sen höra av sig och så sa dom att dom kunde varken säja nej eller ja men dom skulle ta upp det iaf...

Sen ringer då ena kirurgen idag till mig och säger det glädjande beskedet att även om dom inte brukar göra den open så ska dom göra den på mig just för jag hade ju en hel del häng där och så besvär av det.

åhhh, jag är såååå lycklig
    Grattis Felicia!! Vad roligt
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)