• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Malleballebuse skrev 2010-06-09 15:40:38 följande:
    JohannaL och Jazmine: Fy för tusan för er som har det så jobbigt.
    Hoppas att det bara är kroppen som inte har ställt in sig ordentligt än och att ni snart ska få ordning på era magar.

Här flyter jag på som sig bör med något undantag för ett glas vin igår.
    Hade det inte varit för att jag var tvungen så ser jag ingen vinst i att gå på en så här hård diet, viktminskningen är inte mer än 3 kg (efter 11 dagar) och kroppen mår dåligt.
    Jag har problem med trycket i skallen som gör att jag blir snurrig och ser suddigt, jag är helt säker på att det är pga av att min kropp är i svält.
    Men snart är det över och då blir det bättre(hoppas jag).
    Jag håller med full av förhoppning lite, om jag hade fuskat med alkohol under flytperioden så hade jag inte heller räknat med någon direkt viktnedgång.. Behövde du gå ner några speciella kg innan OP eller behövde du "bara" flyta?

Nu har jag varit OPad i en vecka och bara ätit soppor. Mängden energi jag har och det allmänna måendet är att jämnställa med tidigare försök med Nutrilett, med den stora skillnaden att man inte är hungrig. (Tack och lov!) Så helt ärligt så tror jag inte att du kommer att må bättre efter operationen, dieten där är ju faktiskt ännu mer sträng.. Förhoppningsvis så vänjer ju sig kroppen vid tillståndet när man kan äta riktig mat igen, har ju förstått att många mår bättre då.
  • Mli79
    FMEmbla skrev 2010-06-10 12:10:15 följande:

Någon som har lust att berätta lite om både Cambridge och ketos?

Hur funkar?
    Vad händer?

Här står det om Ketos: www.giviktkoll.se/default.aspx  och kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx

Här är om Cambridge: www.cambridgekuren.se/

Rent gerenellt handlar det inte om hur många kalorier man äter per dag, utan mer om kolhydraterna. Men kolhydrater är ju kaloririka, så det går ju lite hand i hand.
  • Mli79
    sabinaa skrev 2010-06-10 15:06:12 följande:
    Dumpar = kräka?

Och jag skriver om mina frågor.

Måste man gå ner i vikt inna OP?

Och hur går en utvärdering till? Vad frågar dom?
    Många kan inte kräkas efter operationen. Dumping som jag har förstått det är mer akut hjärtklappning, trötthet och svettningar. Tydligen riktigt obehagligt. Jag har bara varit OPad en vecka och har inte känt av det än.

Ersta har inget viktkrav, man måste bara äta Modifast 2 veckor innan OP för att minska levern. Bedömningen var inte alls så komplicerad som jag trott. De frågade mest om jag hade försökt att gå ned innan och hur det hade gått, och så kollar de om man verkligen vet vad OPen innebär. Och så tar man massa blodprover, vikt och mått. Jag var såå nervös för att jag skulle bli nekad, men det var ingen risk. Vad jag vet så är det ingen här som har blivit nekad av Ersta. Jag tror bara att de nekar en om det finns medicinska skäl, de får ju trots allt betalt av Skåne för att utföra operationen.
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-10 17:47:54 följande:
    Men oj vad ni verkar tappa hår.
    Har ni några tips på kosttillskott för hårets skull?
    Jag har en kompis som är frisör som har flera kunder som är OPade och som tappar hår. Hon rekommenderar att man kompletterar B12-tabletterna man fått utskrivet med flytande B-vitamin Beviplex från Apoteket. Sen så har jag köpt Silica också som innehåller bla öljäst. Så om jag nu tappar hår så ska det jävlar i mig växa ut fort!
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-10 19:16:50 följande:
    Tack för tipset! Jag ska köpa detta så fort jag får tillfälle!
    Ett tips bara: de har inte flaskorna framme då de måste stå i kyl, man får fråga om det.
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-06-10 21:01:59 följande:
    Köper man båda grejerna på Apoteket?
    Ölandstokan skrev 2010-06-10 21:32:46 följande:

Ska verkligen skriva upp det där B12 i flytform

B12 får man utskrivet av läkaren, i mitt fall vart det Behepan. Beviplex innehåller de andra Bvitaminerna och blir ett bra komplement. Det finns på apoteket. Silica finns kanske också där men jag köpte mitt på den lokala hälsokosten.
  • Mli79

En fråga, i "formuläret" är frågan 2 liter vatten om dagen, är det rekommendation från något sjukhus?
    Erstas rekommendation är 2 liter vätska om dagen (efter flytperioden) varav 5 dl bör vara mjölkprodukter. Jag har aldrig lyckats att få i mig 2 liter vatten, men det funkar om jag blandar i någon lightsaft eller så. Vet att det inte är bra, men bättre än att inte dricka alls. Och räknar man in te i dessa två liter så blir det kanske bara någon liter vatten som man måste ha i sig. Tack och lov

• Mli79
    FMEmbla skrev 2010-06-11 09:54:33 följande:
    Ett tips om du inte vill blanda med lightsaft nu när du är op:ad är att testa såna där smaksatser för bubbelvattenmaskiner. De ger ju smak på vattnet, men helt utan socker.
    Man måste ju inte bubbla vattnet heller liksom, även om det "är meningen" med såna här smaksatser.
    Det finns ju att köpa på vilken ICA som helst, eller så hittade jag det här. De är ju billigare där dessutom:

www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/kolsyrema.../
    Bra idé! När jag var gravid så festade jag på bubbelvatten med mycket tonicsmak. Lite citron till det fick man en alkoholfri GT
  • Mli79
    Elwi skrev 2010-06-11 11:42:13 följande:
    Jag måste fråga er som OPát er för ett tag sen och gått ner mycket i vikt.
    Har era fötter blivit mindre? Jag har en kompis som tappade 30 kg och vipps hade hon en storlek mindre i skor!!! Det vore ju en bonus eftersom fötterna har ökat i skostorlek efter 3 barn..Demon
    Jag har också hört att fötterna ska kunna minska, och håller med om att det hade varit välkommet efter ett par graviditeter. En bekant minskade 2 strl på 40 kg.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-06-11 16:38:11 följande:
    Nej mina fötter har inte ändrats i stolek. kan ju beror på omman har mycket vätska i kroppen kan jufötterna blisvullendär avkrypa när man går ner i vikt men somsagt ingen anning utan en gissning från mig. Annras borde ju allas fötter misnak vid viktned gång
    Jag har en teori varför fötterna minskar, har ingen aning om det kan stämma Vid ökad vikt så kan fotvalvet fungera som "fjädring", dvs att fotvalvet blir lägre och foten längre. När tyngden tas bort så återgår fotvalvet till det normala. Foten kan ju inte bli längre i sig, jag menar skelettet växer ju inte. Vad tror ni om det?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)