• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

ChokladMoshin skrev 2010-06-15 22:14:11 följande:
    Jag får numera i mig ca 2 l per dag, dom säger ju minimum 5 dl.
    Träffade dietisten förra veckan och tyckte det var bra att jag drack så mycket.
    Det var viktigt att man har ett jämt vätskeintag under hela dagen för att hålla vätskebalansen och törsten borta när det är varmt ute.
    Jag kan ju dock i och för sig bälja i mig 2 dl utan problem snabbt Skäms
    Så drick på du
    Du är också OPad på Ersta va? I vilket fall så ska jag dricka mer imorgon och se om det hjälper törsten, det verkar ju logiskt
    Innan idag så glömde jag bort mig och drack ett halvt glas som vanligt innan jag kom på vad jag gjorde, och det var inte skönt må jag lova. Men det är ju bara två veckor sedan OP så det kanske blir bättre. En annan fundering jag har på det här med att dricka mycket, magsäcken kan väl inte direkt töjas utav det, borde inte det rinna undan? Annars hade man ju aldrig kunnat dricka mer än typ en matsked i taget. Rent teoretiskt så borde man ju då kunna dricka sig bajsnödig
  • Mli79

Idag har jag vägt och mätt mig, resultatet blev -2,1kg, sammanlagt -8,6 kg sedan OP för två veckor sedan. Blev väldigt överraskad när jag mätte mig  (handled, underarm, överarm, hals, midja, mage, höft, lår, knä, vad), sammanlagt -43cm på två veckor! Det trodde jag inte var möjligt!  Bra dag idag, helt klart!

• Mli79

Igår smakade jag lite på barnens mjukglass, och det var väldigt gott.. väntade mig att dumpa men inget hände. Kan vara för att det var så lite som typ en matsked. Jag är verkligen trött på flytande föda nu. Jag har lite kontakt med de som är OPade samma dag som mig på Ersta och de har ätit fast föda ett tag eftersom Ersta har onödigt lång flytperiod efter enligt andra sjukhus. En åt en dock en hamburgare och blev inlagd på Ersta igen..
    Kan man ringa till Ersta och fråga dem om man kan fasa ut flytperioden lite tidigare? Någon som har gjort det, och va sa dem då? Jag kan stå ut med soppor och sånt en vecka till, men jag får ju inte i mig tillräckligt med protein. Nu när det är varmt ute så får jag bara i mig 5-6 mål om dagen eftersom jag blir mätt på det vatten jag måste dricka för att inte vara konstant törstig och få huvudvärk.

Sen en annan fundering. Ersta rekommenderar en timmas promenad om dagen för att hålla igång tarmar, cirkulation och för övrigt välmående. Jag hatar att gå promenader varje dag, men håller på mkt med ganska tungt trädgårdsarbete hemma + att jag har en hästgård. Det borde väl vara minst likvärdigt eller?

• Mli79
    Elwi skrev 2010-06-19 22:54:36 följande:
    Min remiss är ju skickad till Ersta och jag pratade med dom i fredags och fick till svar att det var 6 månader tills jag fick komma till läkaren, första besöket.
    Men om nu vårdgarantin träder in i juli, hur ska jag göra då?
    Är det Erstas skyldighet att ta emot mig tidigare?  Eller ska jag be min läkare skicka en till remiss till något annat sjukhus?
    Eftersom du har flyttat din remiss - valfrihet i vården - så har du avsagt dig vårdgarantin. Jag hoppas och tror att det kommer att gå fortare än 6 månader, Ersta brukar vara snabbare än vad de utger sig för.
  • Mli79

Jag håller med de som anser att vårdgarantin är ett skämt.

Handen på hjärtat, hur många är det verkligen som känner igen sin remissresa i detta?

1. Remiss skrivs och skickas till ex överviksenheten.
    2. När bekräftelsen kommer åberopar du vårdgarantin.
    3. Du får en kallelse till bedömning inom 3 månader.
    4. Du får en kallelse till OP inom ytterligare 3 månader.
    5. OP blir av inom utsatt tid.

Om man inte behöver göra något mer så visst - då fungerar vårdgarantin. Om man däremot ringer och trycker på, får ringa runt och kolla väntetider själv etc så har ju vårdgarantin uppenbarligen inte fungerat.

Men det största skämtet är nog att garantin bara gäller de som åberopar den.

• Mli79
    Malleballebuse skrev 2010-06-20 15:09:01 följande:
    Det här med att gå ner i vikt så snabbt som jag gör just nu är nästan lite läbbigt.
    Som det har varit de senaste dagarna så är det 0,3-0,6kg om dagen, jag måste hur knepigt det än kan låta få säga att jag önskar mig en något lugnare takt på max 1kg i veckan.
    Gick in på Lindex för att ta en titt i omklädningsrummet och nog attans börjar det synas och jag började genast dra i en massa klänningar som såg fina ut, men kunde tygla min shoppingtarm och lät bli.
    Jag håller med, det känns inte så hälsosamt att gå ned så mkt så fort. Första veckan tappade jag 1 kg om dagen, vilket nu har avstannat. 1 kg i veckan känns mer lagomt. Jag var och kollade lite kläder igår, tänk vad svårt det ska vara att få tag i en snygg gärna blå klänning till ett bröllop!
  • Mli79

Idag ska jag in och kolla klänningar på lunchen, skitsvårt att hitta vad jag vill ha, måste ju vara lite snyggare modell eftersom jag ska vara tärna på ett bröllop om 3 veckor. På tre veckor känns det rimligt att anta 3 kgs viktnedgång, och då borde jag våga köpa klänning nu utan att köpa en för stor strl. Vart kan man hitta stora strl? Jag har strl 50/52 idag. Ellos, Halens, Bonaparte, ska kolla Zizzis butik idag, Lindex, Kappahl och HM. Har jag missat något ställe?

• Mli79

ÄCKELVARNING!

Jag måste höra med er som är OPade, om mitt nya "problem" är övergående. Sedan OP har mitt bajs luktat för j*vla illa. Det påminner om när sonen hade bekymmer med klostridier, luktar typ lik. Likadant när jag fiser. Jag står inte ens ut med lukten själv, och då känns det illa... Hoppas att det går över snart, saknar att kunna smygfisa. Nu kan jag inte ens skylla på hunden, så illa är det.

• Mli79

Grattis Lalalong!!

Jag sitter nu när och äter keso. Jag trodde att det skulle vara helt underbart eftersom jag tidigare älskat keso, men nu känns det bara jobbigt att äta. Jag har fått det OKat från Ersta att byta ut två mål till puré för att jag ska få i mig proteinet. 2 dl keso känns som en omöjlighet at få i sig, har hållit på i 45 minuter nu så jag tror jag ger upp. Men ikväll blir det omelett!

• Mli79

Igår till middag åt jag en omelett med lite fetaost och skagenröra, sammanlagt 2 dl. Jag blev så mätt att jag var tvungen att gå och vila en timma, och mättnadskänslan fanns ända tills i morse. Fick inte i mig något kvällsmål pga mättnaden. Är detta något som ni också känt när ni börjat äta annat än soppor?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)