• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Igår upptäckte jag två saker som jag inte kan äta mer. Åt lite råris till middag, och jag var typ övermätt som om det fortfarande satt kvar i halsen i tre timmar efteråt. När jag sedan vågade äta nåt mer tog jag en halv Njalla (runt mjukt vitt tunnbröd) och det resulterade i rena rama tarmsköljningen. Så följande saker kan jag inte äta: nötter, råris, vitt bröd, banan och glassen Twister. Kommer säkerligen prova igen om ett tag, men just nu så skippar jag det gärna.. Sen har jag testat att äta ett Ballerinakex och det var inte alls lika gott som innan.  
    Jag är verkligen fascinerad över hur man kan ändra smak. Och också över hur lite man tidigare har följt magens hungerkänslor och istället litat på hjärnans hunger.

• Mli79
    littlemisstrouble skrev 2010-07-08 12:31:32 följande:
    Är det mycket man inte kan äta efter op? varför?

känns som om det bara är jag som kommer med massa frågor här har ju inte fått komma på nåt infomöte än så jag har ingen annan att fråga för tillfället.
    Fråga på bara!
    Vissa saker kan en del personer inte äta efter OP, och det är oftast för att det är för mkt socker eller fett i det. Man mår dåligt när man äter det för att tarmen  har svårt att hantera det efter en OP (sk dumping). Det finns också en liten risk att man blir laktosintolerant. Och just ja, ris och bröd har en del svårt med eftersom det blir torrt och klumpigt i halsen. Man får ju inte dricka något på en 20 minuter innan och efter måltiden.
    Jag började äta riktig mat i måndags så jag håller på att testa mig fram.
  • Mli79
    Virriga Vera skrev 2010-07-08 22:01:27 följande:
    Jag har idag varit på informationsmöte och blev godkänd för operation och fick då även min operationstid. Den 13/9 i Kristianstad.
    Grattis!!
  • Mli79
    Tinzi skrev 2010-07-12 09:06:02 följande:
    Hej alla glada!

Nu längtar jag tills OP så det står härliga till. Inte direkt sugen på att visa mig i bikini på standen en dag som denna, men nästa sommar kanske :)

Dessutom är jag såååå glad. Gubben min fick idag betalningsförbindelse via vårdslussen för OP på Sophiahemmet, dock ej resor för det är nya regler, men det gör inget för vi är så glada :)

Vad rekomenderar ni m. 2 barn varav ett är 8 mån vid OP tillfället.

Ska vi OP samtidigt om det finns tider , eller vänta så en kan ta barnen ?

Hur kass är man efter OP? Kan man lyfta sitt barn på ca. 15 kg?
    Jag är väldigt glad att min man och min mamma kunde assistera mig med barnen iallafall första veckan efter OP. Jag hade inte ont, men jag var sååå trött. Kunde inte leka som vanligt med barnen pga det. Lyfta var det inga problem med. Jag hade nog valt att inte OP samtidigt om ni inte kan se till att ni har barnvakter som kan bo hemma hos er iallafall första veckan. Det måste kännas jättebra att både du och din man ska OPas! Vilket stöd ni kommer att kunna ge varandra!
  • Mli79
    SilverEmma skrev 2010-07-12 13:34:17 följande:
    Ni i skåne, hur lång tid tar allting? Hur lång tid mellan första läkarbesöket till att man får träffa kirurgen (eller vem det nu är man träffar nästa gång) Därifrån till eventuell operation?
    Det är väldigt olika. Efter remissen är skickad så hamnar den i kön hos Landskronas överviktsenhet. Står man kvar där utan att engagera sig så kan det ta två år innan man får träffa kirurg för bedömning. Om man åberopar vårdgarantin kan det gå fortare, vet inte hur den nya lagen kommer att fungera. Vill man ställa sig i kö till annat sjukhus så kan man ju själv välja det som ligger bäst till kömässigt, men sjukhuset man väljer måste ha avtal med Skånes landsting. Så det kan ta allt från ett par månader till ett par år... För mig gick det fort, jag valde att flytta min remiss till Ersta. Från läkarbesöket tog det ca 2 månader till bedömning och sen ca 2 månader till OP.
  • Mli79
    SilverEmma skrev 2010-07-12 14:21:06 följande:
    Oj...det var fort!!

Hur gör man när man vill åberopa vårdgarantin då? Ringer man Landskronas överviktsenhet eller någon annanstans? Hur tar man reda på köerna på olika sjukhus?
    Du kan själv ringa till de olika sjukhusen, tror att det är Danderyd, Ersta och Ljungby om jag inte minns fel. Säkrast är att ringa och kolla med Landskrona så att du får aktuell information om deras avtal. Sen när du har valt sjukhus så kan du använda det fria vårdvalet och flytta din remiss. Om du vill åberopa vårdgarantin så kan du inte välja sjukhus själv, då placerar Landskrona ut dig. För att åberopa vårdgarantin så ringer du till Landskrona så fort din remiss kommit dit.
  • Mli79
    SilverEmma skrev 2010-07-12 15:03:06 följande:
    Jag struntar egentligen var operationen sker, hade föredragit Kristianstad då det ligger närmast, men det går alltid att lösa.

Så för att skynda på det kan man antingen åberopa vårdgarantin eller flytta remissen till ett sjukhus med kort kö? (förstår jag det rätt då?)

Jepp, du har förstått det rätt

Det är väldigt svårt att veta vad som går fortast, Landskrona köper in från Aleris men man vet aldrig när, om och hur många platser.. Jag kände som så att jag ville veta vart jag skulle OPas, ville inte bli skickad till norrland eller t o m till något annat EUland. Så för mig var fritt vårdval det bästa alternativet.

• Mli79
    SilverEmma skrev 2010-07-12 18:01:48 följande:
    Vänta nu...fritt vårdval, är det när man flyttar remissen till valfritt sjukhus? Så man kan annars bli skickad till vilket sjukhus som helst i landet?
    Fritt vårdval innebär att man själv begär att få sin remiss flyttad till ett utvalt sjukhus (egentligen vilket man vill, men om man vill ha OP betald av landstinget så måste Landskrona ha avtal med sjukhuset). När man begär detta så avsäger man sig rätten till vårdgarantin.
    Vårdgarantin innebär att om Lansdkrona inte själva kan utföra OP inom vårdgarantitiden så ska de placera dig på ett sjukhus som kan, och det kan bli i hela EU.
  • Mli79
    Virriga Vera skrev 2010-07-13 18:14:31 följande:
    Någon här som har blivit opererad i Kristianstad. Det står i infon jag har fått att de kommer att ställa in op om man inte går ner det antal kg man skall. Stämmer det?
    Jag har hört att det kan vara riktigt hårda på viktkravet, och att det händer att de ställer in OPar.
  • Mli79

Snart ska Ersta ringa för 6-veckorskollen. Idag har jag gått ner 16,5 kg och tappat 12 cm i midjan. Jag ska höra med dom om ett problem som jag har, men jag hör med er också innan. Jag har de senaste veckorna och ffa de sista dagarna fått tilltagande värk i nedre delen av magen. Känns som en kombination av vanligt magont och förlossningsvärkar. Jag vet att hormoner kan ställa till det i kroppen, men det känns inte som riktig mensvärk. Jag har inga andra tecken på tex urinvägsinfektion, annars hade ju det kunnat vara en förklaring. Någon som känner igen sig?

Sen senaste megadumpningen jag hade för tre dagar sedan (på Kellogs special K redberrys) så mår jag illa när jag äter, oavsett vad det är. Har ni känt av liknande?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)