Inlägg från: Annicka |Visa alla inlägg
  • Annicka

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fragile Angel skrev 2010-10-11 19:08:57 följande:
    Jag ligger inlagd, på Ersta. Den del av min gammla magsäck, som inte används är kraftigt inflammerad. Dom har aldrig sett ngt liknande. Imorgon opereras jag. Rädd och nervös.
    Krya på dig! Jag tänker på dig och jag håller både tummar och tår.

Kram Annicka
  • Annicka
    1638 skrev 2010-10-12 18:01:31 följande:
    Ny tagen bild..... 40 kilo lättare
    Wow grattis till 40kg mindre!

Kram

Tänker på dig Fragile Angel och hoppas att allt har gått bra!

Kram
  • Annicka
    Lalalong skrev 2010-10-13 08:17:49 följande:
    Nu sitter jag på Ersta igen. Har fått smärtstillande och lugnande. Känner mig väldigt mossig i skallen och trött!! Men förväntansfull :). Sköterskan tyckte jag skulle vänta med att byta om för jag ska opas som nummer 2 så det är ingen brådska. Men hur det ska gå till om en stund vet jag icke! Jag får riktigt kämpa för att hålla mig vaken. Därför jag skriver här, sysselsätta mig lite :).
    Det är lixom dags idag... Shit vad overkligt.
    Lycka till!

Kram Annicka
  • Annicka
    pilliss skrev 2010-10-13 08:57:41 följande:
    Usch, nu sitter jag på tåget på väg upp till Kristianstad.
    Börjar bli riktigt nervöst nu.
    Nu är det liksom dags... Väntan över... Och en ny sorts kamp börjar...

Lycka till Lalalong idag
    Lycka till!

Kram Annicka
  • Annicka
    Lalalong skrev 2010-10-13 21:18:55 följande:
    Orkar inte ta fram datorn ikväll så jag inte citera och svara alla som skrivit till mig. Jag skriver i morgon istället. Jag ville bara meddela att operationen gick bra och att jag lever typ. Jag är extremt svårstucken och efter vad jag ser hade dom inte lättare när jag somnat. Blå över hela armarna och händerna. Till slut fick dom satt en EVK i halsen. Den är ganska mycket i vägen kan jag säga! Speciellt tejpen runt som gör att jag går med huvudet lite lätt hängandes framåt och åt sidan. Hoppas slippa den i morgon!!
    Tack allihopa för all störtning så här långt. Det är en lång resa kvar och jag hoppas då dela den också med er!
    Välkommen till andra sidan! Skönt att höra att allt har gått bra.

Kram Annicka
  • Annicka
    Full av förhoppning skrev 2010-10-14 07:54:34 följande:
    Igår var det ett halvår sedan min operation och med flytet sen den 31/3 har jag gått ner 36,8 kg och förlorat 209,5cm fett på ställena jag mätt

Livet leker och jag mår jättebra. Har 10 kg kvar jag vill gå ner och jag har nu ett BMI på 27,1
    I vinter ska jag slänga mig i pulkabacken med barnen och inte bara stå bredvid för att jag är stor och klumpig och inte har några passande termobyxor.

Kram på er!!!
    Wow vad fin du har blivit!

Kram Annicka
  • Annicka
    pilliss skrev 2010-10-14 16:43:52 följande:
    Igår opererades jag.
    Otroligt snabbt gick det.

Mådde inte alls bra igår på kvällen.
    Natten har jag sovit mkt dåligt.

Har haft ont hela morgonen och det blev värre efter frukosten som jag inte kunde äta upp.
    Det lugnade ner sig till lunchen då jag åt upp all soppan.
    Sen efter fick vi mjölk som vi skulle dricka.
    Tog 2 klunkar sen fick jag sådana otroliga smärtor i magen att jag trodde jag skulle stupa.

Så dom vill behålla mig till i morrn. För att se om jag blir bättre.
    KAN vara laktosintolerans.
    Dom har beställt laktosfritt till mig så får vi se hur det går...

Välkommen till andra sidan skönt att höra att allt har gått bra.

Kram Annicka
  • Annicka
    Lalalong skrev 2010-10-14 22:37:37 följande:
    Nu sitter jag vid datorn och kan skriva lite mer. Men nu är det så många sidor att bläddra bak. Men jag minns att jag skulle skriva att jag mycket riktigt ligger i säng 5:3

Liten operationsberättelse från mig tänkte jag dela med mig av.
    Jag kom till Ersta 7.30. Fick komma in ganska snabbt och prata med en supergullig sköterska. Hon berättade lite om hur dagen såg ut, att jag var nummer två att opereras av Klas så att det skulle dröja lite. Hon visade mig var jag kunde byta om senare och så gav hon mig lite tabletter. Jag blev ganska omgående helt luddig i huvudet och jättesömning av tabletterna. Så jag satt och slumrade i fotöljen. Vid 9 snåret kom Klas och ville rita lite på min mage så vi gick in i en säng. Jag bad om att få ligga kvar där till det var dags och det gick så bra.
    Sköterskan om in en stund senare och sa att jag skulle byta om, så det gjordes och jag gick sen tillbaka och la mig i sängen.

Vid 10.30 rullades jag in i OP salen och det skulle sättas dropp. Dom kikade och klämde kände lite överallt men hittade inget bra ställe att sticka på. Tillslut trodde dom ändå att dom hade ett kärl i höger armveck och dom testade där. Efter lite grävande och donande trodde dom att dom åtminstone hade så jag kunde bli sövd för dom menade att det skulle bli mycket lättare att hita kärl när jag sov och var avslappnad.
    Dom började sätta på det lugnande medlet och jag andades syrgas. Men det började göra riktigt överjävligt ont i armen så jg fick så gott jag kunde kommunicera att det var inte bra! Jag viftade lite med armarna och skakade på huvudet. Som tur var fattade dom ganska snabbt och dom såg att kärlet hade spruckit. Så dom fick avbryta droppet och ta bort masken. Vid detta laget hade jag stressat upp mig lite. Men nu sattes dropp på insidan av vänster handled. Och jag somnade.

Jag vet inte när jag vaknade... jag minns inte att jag hjälpt till att flytta över mig till annan säng eller något sånt. Men jag har hört att jag kom till uppvaket vid 12.50. CVK'n som sattes i handleden sitter kvar. Och droppet är kopplat till ett EVK som sitter i min hals! Jag tittar på mina armar och händer och ser att dom är totalt sönderstuckna. Sammanlagt räknar jag till 22 stick på mina båda armar. Så att det skulle gå lättare när jag sov... det fick dom tji för. Tillslut hade dom gett upp och satt den i halsen.
    Nackdelen med detta är att jag inte kan röra nacken för tejpen sitter ju och spänner. Så jag har lätt nackspärr! Dom vägrar ta bort den också, för det är ingen som vill sticka mig igen om det skulle behövas.
    Det ska bli så jäkla skönt att bli av med den i morgon

Jag kom upp till avdelningen vid 16.30 tiden och delar rum med två supertrevliga tjejer som jag hängt med hela dagen. Har fått besök också, och lite blommor. Det är alltid trevligt

Annars är det helt okej. Jag har inte speciellt ont från såren. Däremot så hugger och sticker det som attans i tarmarna nu när dom börjat arbeta. Det är tur att dom andra tjejerna på rummet opades samma jag som mig, så dom är i samma fas. Jag tror vi kommer fisa i kapp i natt. Det känns som det skulle behövas.

Jag har inga problem att få i mig det jag ska, men jag tror jag överdriver långsamheten när jag äter. Dom säger att1 dl ska ta 20 min men det tar nog minst 30 för mig. Hellre för långsamt än för snabbt för jag vill verkligen inte få ont!

Nu ska jag sova min sista natt här på Ersta och i morgon bär det av ut till Mormor. Där stannar vi till på söndag innan vi åker hem till Skåneland igen!
    Välkommen till andra sidan och skönt att höra att allt har gått bra.

Kram Annicka
  • Annicka
    Cilla71a skrev 2010-10-19 11:32:16 följande:
    Hejsan svejsan alla

Imorgon är det äntligen dax för min OP, tiden har bara sprungit iväg sen jag fick OP beskedet. Är supernervös stundtals men jag jobbar på ändå men jag tror att jag ska flexa lite idag.....

Min nära förestående förkylning har jag lagt på is med hjälp av Echinagard & Kan Jang men nu dagen innan OP börjar det kännas täppt i näsan + lite halsont... men jag FÅR INTE bli sjuk, orkar inte flyta en enda dag till.
    Håll tummarna för mig....
    Lycka till imorgon med op!

Jag håller tummarna för dig!

Kram Annicka
  • Annicka
    Elwi skrev 2010-10-20 07:58:45 följande:

Hej alla

Ligger i sängen och väntar  på att göra mig i ordning. Kl 10 ska jag skriva in mig för OP idag på Ersta. Nu börjar jag bli nervös. Men det känns härligt att äntligen få operera mig. Jag har bara gått på flyt i 1v men gick ner 4kg och 8cm runt magne! Helt galet! '

Jag hör av mig när allt är klart, tar med mig datorn och det fanns trådlöst där.

See u on the other side.... !!

Lycka till idag Elwi och jag tänker på dig!

Kram Annicka
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)