Inlägg från: FMEmbla |Visa alla inlägg
  • FMEmbla

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

MissHellen skrev 2010-05-12 21:40:13 följande:
    Nä, jag har varit hos min läkare på VC Så de är gjort för min del. Där sa jag bara att jag ville ha en GBP, läkaren fråga varför då han inte tyckte att de såg ut som att jag behövde en. Sa vad jag vägde, så ångra han sej haha! Han skrev en remiss direkt, prata om vårdgarantin (som jag fatta noll av då!) och sedan var de klart. Var kanske där inne i max 5 min!
    Aha, då är du steget före mig. Bra, då kan jag fråga dig om allt jag undrar över nu.
    Jag tror folk skulle säga att jag inte heller "behöver" en operation, men om man är 166 och väger över hundra pannor - då ÄR det behövligt! Sen får andra säga vad de vill!
    Har du lärt dig mer om vårdgarantin nu eller?
  • FMEmbla
    Hera78 skrev 2010-05-13 08:05:32 följande:
    Har jag förstått det här rätt, ni som kan mer?  Vårdgaranti: Innebär att jag kan bli opad på vilket sjukhus som helst, jag har ingen möjlighet att välja/bestämma, det kan bli Haparanda likaväl som Ystad (vet att de kanske inte utför denna op men det är ett exempel). Landstinget betalar mina resor och logi inför besök och op. Jag garanteras att bli opad inom 180 dagar (90+90). 
     Fritt vårdval: Jag väljer själv vart jag vill flytta min remiss förutsatt att sjukhuset jag väljer tar emot utomlänspatienter och att jag ordnar med betalningsförflyttning (eller vad det heter). Jag får stå för mina resor själv och det kan bli längre än 180 dagar beroende på vilket sjukhus jag väljer, men det kan också bli inom 180 dagar. Kan landstingen idag hålla vårdgarantin när det gäller GBP? Är jag verkligen garanterad en op inom 180 dagar? 
    Hakar på samma fråga (som jag brukar, jag är en åpen jäkel som skor mig på andra... )!
    Eftersom jag inte har hunnit läsa hela tråden än så kanske det redan finns ett svar på det här... 
  • FMEmbla

Mli79: Liten fråga bara, jag har för mig du berättat, men nu hittar jag inte inlägget. Använde du dig av fritt vårdval eller vårdgaranti? 

Jag såg i nåt inlägg att du inte har behövt vänta så länge på op.
    Kommer du att behöva betala nåt själv nu eller?
    (Sen står det "Behörighet saknas" i din blogg, men det kanske bara hör till desigen, eller är det nåt login man behöver för att kunna läsa flera inlägg?
    Jag gillar att läsa bloggar!)
  • FMEmbla
    Lalalong skrev 2010-05-13 22:15:16 följande:
    Ja, jag ska göra det Ibland dagdrömmer jag om ett mirakel. Att jag är på bedömning och läkaren säger att "oj, dig måste vi operera fort. Kan du stanna kvar några dagar". *asg* Vad är oddsen för det tror ni?
    *flinar* jag skulle gärna följa med i den dagdrömmen om jag fick!
  • FMEmbla
    MissHellen skrev 2010-05-13 20:43:06 följande:
    Precis, de är bara att fråga på sedan Jag är 168 och väger 115 och hur min läkare inte tyckte att jag behövde en operation, vette tusiken! Kanske såg jag smal ut i svart Haha! Nja, de kan jag inte påstå. Men just då fatta jag ingenting om vad han prata om. Om att om inte mitt sjukhus fixar tiden dom lovat, kan jag söka mej till annat. Just då lyssna jag inte, var bara glad att han tog mej på allvar och skicka en remiss Dock tror jag inte att mitt sjukhus skickar till andra sjukhus, som jag fattat de..
    Jamen svart är ju superbra! (Jag ska ta på mig vitt när jag ska till vc. )
    Ok, med andra ord ska man lyssna noga på vad de säger om vilken tid det är på mitt sjukhus, för jag vill ju inte först VÄNTA och se om mitt sjukhus klarar tiden och SEN söka mig vidare. Det måste man väl kunna göra på direkten.
    (Sorry, jag vet att jag är lite trög och att jag ältar det här med VG och FVV, men jag måste ha koll. *kontrollfreak*)
  • FMEmbla
    vänat skrev 2010-05-14 08:25:54 följande:
    Du bara kolla med ditt sjukhus på en gång remissenkommit in om de klara av att hålla opertionern inom de så kallde vårdgartin annras ber att att få remissen skickad til annt sjukhus som klara av vårdgartin eller välje valfriheten i vården och de kan du som sagt göra så fort din remiss kommit till sjukhuset och är registard du behöver allas inteväntaför att se om de klara av  de först de förlorta du ju bara tid på.
    Tack vänat, det var så här jag undrade precis. Man måste alltså inte vänta med att begära vårdgaranti till man sett att sitt eget landsting INTE klarar vårdtiden.

Mli79 skrev 2010-05-13 23:44:58 följande:
    Jag använde fritt vårdval eftersom de på Landskrona sa att vårdgarantin med stor säkerhet inte kunde hållas. Jag får "bara" OP betalt av Landskrona, resor får jag ordna själv. För mig blir det ingen extrakostnad heller med boende inför OP eftersom min släkt bor i sthlm. All uppföljning kommer att hållas i Skåne, så jag behöver inte bekosta mer än den resan till och från själva OP. Konstigt att du inte kan se min blogg, är det mlibroberg.blogg.se du inte kommer in på? Inte för att det är så mkt att se, har precis börjat att blogga.
    Ok, du valde du inte vårdgaranti FÖRST för att sen märka att de inte kunde hålla tiden, utan du tog reda på tiden först och begärde FVV direkt?
    Jag kan se din blogg förresten, men jag trodde du hade gjort fler inlägg som man behövde lösen till.

MissHellen skrev 2010-05-13 23:29:39 följande:
    För att en bekant till mej fick precis ett nej till op.. Läkaren sa att man måste ha högt blodtryck, diabetes och BMI över 40. Och jag har "bara" BMI över 40.. +att dom ska göra massa besparingar på sjukhuset, hit och dit. Jag vill inte hoppas för mycket (vilket jag egentligen redan gör..) och bli sjukt besviken..
    Ok, jag har läst lite mer om det nu och det verkar vara lite kinkigt i Västra Götaland med just 40 i BMI, men hjälper det inte med egenremiss då, precis som jag undrar här i inlägget?
    Jeanette 79 skrev följande:
    jag ska operera mig på Calanderska den 15/6 men har redan haft min inskrivning och fått all info. Så på sådana frågor kan jag svara med lite tur Med andra får du vänta lite. Till dig vars nick jag glömt : vilken rar vän du är som bryr dig på ett så gulligt sätt. Jag brukar fråga om vi ska dela på en lunch då det brukar räcka till oss båda.
    Jeanette 79: Hur har du blivit remitterad till Carlanderska, är det via egenremiss eller vårdgaranti?
  • FMEmbla
    Jeanette 79 skrev 2010-05-14 19:21:33 följande:
    FMEmbla: Jag har tagit kontakt med sjukhuset (Calanderska)själv och kommer själv stå för kostnaden. Har inte kommit längre än skickat in min "hälsokontoll lista" Skulle utan problem få remiss tillngt sjukhus från vårdcentralen, men då jag känner att jag inte vill "krångla" med massa olika instanser, valde jag detta alternativ. Dyrare, men jag ser det som en stor satsning på min egen hälsa!
    Ok, ja det ÄR ju en bra investering och skönt att slippa allt meck. Jag satt och tänkte på detta ikväll och beroende på hur det går på VC får jag se hur jag gör. 
    Tar du ett privat lån eller använder du sjukhusets finansieringsalternativ? (Svara bara om du vill.)

Elwi skrev 2010-05-14 21:09:52 följande:
    Hej, stämmer det att dom sänkt BMI till 35 för att få en GBP op? Har en väninna som inte har någon sjukdom i bakgrunden men har fått tid fö rGBP op nu i sommar. Hennes BMI är under 38. Mitt BMI är 36,1 och hoppas på att få en remiss... ska till doktorn 1a juni!
    Vart har de sänkt BMI-gränsen? I vilket landsting? Vart har du hört det ifrån?
    Vi har precis här konstaterat att Västra Götaland har 40 i gräns, men i stort sett hela övriga landet 35.
  • FMEmbla
    MissHellen skrev 2010-05-14 10:28:23 följande:
    FMEmbla: Jag bor i Västernorrland och hör till Sundsvallssjukhus Och funderingarna har gått fram och tillbaka. Men när jag får svaret (om jag nu får ett nej), tänkte jag fundera på om jag ska skicka en egenremiss ändå.. Vi får se!
    Jag tycker bara det verkar så jobbigt att behöva gå och vänta på svar om man är "godkänd" eller inte. Allt verkar ta sån tid. Jag har redan tagit en massa tid!
    vänat skrev 2010-05-14 11:42:18 följande:
    Tack vänat, det var så här jag undrade precis. Man måste alltså inte vänta med att begära vårdgaranti till man sett att sitt eget landsting INTE klarar vårdtiden. Nej det behöver du inte! men du kan ju siom sagt var kolla med sjukhsue när din remiss kommit fram och höra efter hur de ser ut men vänte tiderna säger dom då at de har långa vänta tider att deexvis är mer än 90 dagar til bedömningen eller mer än 90 dagar till operation så begär direkt att få de genom vårdgartin. Finns inget anledning att t vänta mer än att de dra ut på tiden för dig.
    Nej precis, ingen anledning alls. Som sagt, jag har inte lust att vänta länge. Jag får se hur det går.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)