Inlägg från: FMEmbla |Visa alla inlägg
  • FMEmbla

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Någon som har lust att berätta lite om både Cambridge och ketos?

Hur funkar?
    Vad händer?

Dags för lite förändring kanske.. - 1och0.blogspot.com/
  • FMEmbla
    Mli79 skrev 2010-06-10 12:52:34 följande:
    Här står det om Ketos: www.giviktkoll.se/default.aspx?id=6642  och kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?Arti...

Här är om Cambridge: www.cambridgekuren.se/

Rent gerenellt handlar det inte om hur många kalorier man äter per dag, utan mer om kolhydraterna. Men kolhydrater är ju kaloririka, så det går ju lite hand i hand.
    Jättetack, ska kolla det där!
  • FMEmbla
    Mli79 skrev 2010-06-11 09:49:54 följande:
    Jag har aldrig lyckats att få i mig 2 liter vatten, men det funkar om jag blandar i någon lightsaft eller så. Vet att det inte är bra, men bättre än att inte dricka alls.
    Ett tips om du inte vill blanda med lightsaft nu när du är op:ad är att testa såna där smaksatser för bubbelvattenmaskiner. De ger ju smak på vattnet, men helt utan socker.
    Man måste ju inte bubbla vattnet heller liksom, även om det "är meningen" med såna här smaksatser.
    Det finns ju att köpa på vilken ICA som helst, eller så hittade jag det här. De är ju billigare där dessutom:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/kolsyremaskin/smaker/AGA-AromavPersika10cl/116888.3431/
  • FMEmbla
    Elwi skrev 2010-06-11 13:45:42 följande:
    Fan det blev fel... Varje kväll så längtar jag tills jag får lägga mig i soffan och gå igenom allt ni skrivit på 1 dygn....

Det skulle det stå.
    Hej då
    Elwi, du vet väl att det finns fler bra forum där man verkligen också kan fastna? Jag fastnar bl a på Före/Efter-bilderna och faschineras av alla som är så himla duktiga.

Gå med här:
    www.viktdropp.se
    www.viktop.se
  • FMEmbla
    monixxx skrev 2010-06-27 20:44:48 följande:
    Fyy, vad nervös jag börjar bli!! I övermorgon, tisdag åker jag upp till Stockholm för inskrivning
    och på onsdag opereras jag!!! Glad
    Ska ta in på Hotell tisd. till onsd., blir en pirrig natt!
    Hoppas det kommer gå bra, de verkar ju trevliga på Sophiahemmet iallafall!
    Åker tåg upp men sedan hämtar mannen mig, blir troligen på fredag. Visst får man stanna 2 nätter?
    {#emotions_dlg.flower}
    Spännande! Lycka till i massor nu då..
    Jag ska dit på torsdag på bedömning, så jag ligger steget efter dig. Hoppas jag kommer vara i din sits om några månader jag också. Skrattande

• FMEmbla
    Hera78 skrev 2010-06-28 10:20:11 följande:

Nu måste jag fråga igen. Min remiss har kommit till Nyköping och nu är jag i valet och kvalet om jag ska flytta remissen eller låta den ligga kvar och försöka åberopa vårdgarantin vilket verkar vara helt onödigt eftersom inget landsting verkar kunna hålla vårdgarantin.

Pratade just med Ersta och de har 6-7 månaders väntetid till första besök.

Hjälp mig att reda i detta, hur hade ni gjort? Låta den ligga kvar i Nyköping eller flytta den?

Har norrköping bara Ersta att välja på som sjukhus för att åberopa Fritt Vårdval?
    Ring och kolla, för det kan ju finnas något annat ställe som har kortare kö.

Jag skulle absolut flytta den, fast jag är ju villig att betala mina resor och uppehälle själv. Är man inte det ska man inte välja FV.

• FMEmbla
    Hera78 skrev 2010-06-28 13:00:54 följande:
    Nej, det finns fler sjukhus att välja bland fast de har längre väntetid än Ersta. Varberg tar emot inom 3 månader men sedan har de tydligen ett viktprogram på ett år innan OP så det tar ju längre tid totalt. Falun verkar ha kortast tid men de tar inte emot utomlänspatienter. Så Ersta känns som det bästa alternativet om jag nu ska flytta remissen.
    Ok, ja då är det kanske inte så svårt beslut att välja Ersta.
    Jag skulle nog dock välja FV trots allt, det blir ju ändå kortare tid i längden än att stanna kvar i N-köping. Helst som de inte verkar kunna hålla sina ordinarie tider.

...men det är ju hur JAG skulle gjort.
  • FMEmbla
    Hera78:
    Är det verkligen GBP de gjort då? De kanske har gjort Gastric Banding?
    Vad jag har förstått är det större risk att de inte lyckas lika bra som GBP.

Eller så kanske de helt enkelt inte har varit tillräckligt motiverade...?
  • FMEmbla

Det gick skit för mig igår på Sophia, jag blev inte godkänd då Västa Götaland är extremt noga med BMI 40, vilket jag inte hade - igår.

..men om jag går upp 5 kg och gör ny bedömning så har jag 40.

Helt otroligt att jag ens ska behöva fundera i banorna att gå upp i vikt och sen göra nytt försök!?

Hur hade ni andra gjort?

• FMEmbla
    Mli79 skrev 2010-07-02 12:23:51 följande:

Idag är det en månad sedan OP, och jag ställde mig med viss ångest på vågen eftersom jag har varit bortrest en vecka + har börjat äta purémat. Känner mig fortfarande väldigt svullen och svampig, men vågen visade iallafall 2,5 kg minus! Så skönt, känns ungefär som när man öppnar en faktura som man tror ska hamna på ett par tusen och det visar sig att man får tillbaka pengar istället

Resultatet efter en månads OPliv (utan flyt innan): -13,6 kg och -60 cm runt kroppen. Mest har mitt midjemått minskat, från 120 till 108. Så här "smal" har jag inte varit på 3 år, och då var jag bara tillfälligt där för att sedan vända uppåt igen. Men nu jäklar blir det bara bättre!

Grattis som bara den till alla tappade!
  • FMEmbla
    Anna 73a skrev 2010-07-02 13:01:11 följande:
    Jag är i chock!!!

Det e 17 dagar sedan som jag opererade mig.

Jag gick ner 5 kilon innan operationen.
    Och så har jag gått ner 9 kilon efter..HELT OTROLIGT
     Och idag mätte jag mig för 1:a gången.

Hals -3 cm
    Arm- 1 cm
    Byst - 9 cm
    Midja - 9 cm
    Höft -11 cm
    Stuss -8 cm
    Lår - 5 cm
    Knä -4 cm
    Vad -3 cm

53 cm !!!!!
    14 kilo!!!!

Jag e så jäv-a lycklig!!!
    För första gången är det nåt som verkligen funkar!!!

Jag va bara tvungen att skriva då jag knappt tror det e sant själv!!!
    Oj, vilka siffror! Grattis!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)