• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

SilverEmma skrev 2011-01-03 14:06:46 följande:
    Idag fick jag brev från Landskrona som jag skickade min egenremiss till den 28:e december! De ville ha ett papper ifyllt av mig som jag ska skicka tillbaka...bara att få ett livstecken överhuvudtaget är skitstort för mig!
    Hurra! Äntligen får du respons....
  • Nala
    Jejja78 skrev 2011-01-05 19:01:43 följande:
    Stjärnan88: har varit opad snart en månad och än så länge inte tappat ett strå men det kan ju komma
    Vänta lite till......efter typ tre månader började jag tappa ....tror att de flesta brukar börja då
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2011-01-06 17:37:01 följande:
    En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?
    Samma här.....jag har inte mycket häng men är ... ja typ slapp här och där :) Magen ser ok ut när jag står upp men när jag böjer mig framåt är den ju inte snygg...Jag uppfyller inte kriterierna för bukplastik, frågade när jag var på återbesök på Sophia......tuttarna har säckat ihop också :(
  • Nala
    Tinzi skrev 2011-01-06 21:28:41 följande:
    En fråga...hur gjorde ni första gången ni drack alkohol? Och när efter er OP testade ni? Hur gick det?

Jag fyller 30 i Mars och då blir det 5 månader efter min OP , men jag kanske skall se hur jag tål lite vin hemma innan ifall jag blir kass?!?!
    Jag drack ett glas vin en månad efter min operation, drack supersakta så det gick bra.

Testa hemma först i lugn och ro för man vet aldrig hur man reagarar. Jag kan dricka typ som innan operationen, vissa kan inte dricka alls så det vet man ju aldrig.
  • Nala
    capobranco skrev 2011-01-08 12:44:24 följande:
    Jag undrar om det är några här som gjort sin operation på sofiahemmet? i så fall var de bra? hur länge fick ni stanna? och hur mådde ni direkt efter?

Fortfarande väldigt nervös och förväntasfull men ni här har hjälpt mig att bli av med lite av nervositeten tack :)
    Jag gjorde min operation där i augusti 2009. Blev opererad på tisdag och åkte hem på fredag. Det vanligaste var att ligga kvar två nätter tror jag.....Är otroligt nöjd, de är superbra!
  • Nala
    fetmafakta skrev 2011-01-10 11:15:48 följande:
    Hej allesammas. Hoppas verkligen att det går bra för er som ska operera er!
    Jag är journaliststudent och jobbar tillsammans med en kursare under några veckor med en blogg om fetma och övervikt (www.fetmafakta.wordpress.com). Vi tänkte göra en artikel om gastric bypass (hur vanligt det är, fördelar, risker osv).

Vad tycker ni man borde reda ut? Vi är tacksamma för tips. Vi är även på jakt efter någon (I Stockholmsområdet) som gjort en gastric bypass-operation, och som skulle kunna tänka sig att berätta om sina upplevelser.

Vi kommer att kolla den här tråden efter svar, men ni kan också skriva en kommentar på vår hemsida, eller skicka ett mejl till [email protected]">[email protected].

Tack på förhand.
    Spännande :)

En sak som jag tycker borde belysas är att det inte är en genväg/snabbfix/fusk etc etc..... det är ett hjälpmedel men inte en dans på rosor om man säger så :)

Ställ gärna mer konkreta frågor så finns det säkert någon i vår fantastiska tråd som kan och vill svara på dem
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 11:07:52 följande:
    Hej!
    Enligt min läkare och dietist så tar man upp alla kalorier och kolhydrater som man stoppar i sig. Gjorde min op för 1,5 månad sedan så informationen är ny. :) Därför ska man vara noga med vad man stoppar i sig trots att man inte får i sig så mycket. :)
    Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
  • Nala
    Mli79 skrev 2011-01-12 14:09:08 följande:
    Jag håller med, jag har också hört 30% av Ersta.
    Nu är ju inte jag läkare men jag  tycker det verkar konstigt att man skulle ta upp allt man stoppar i sig med tanke på att man inte har någon magsäck och att maten passerar mycket snabbare än tidigare.......Sophia som opererade mig sa också runt 30 %
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 19:40:49 följande:
    det där är en missuppfattning. man syr ingen ficka av magsäcken. den tas bort. och födan du stoppar i dig åker direkt ut i tunntarmen, det är därför du måste tugga maten väl, annars får man lätt magsmärtor.
    och tunntarm och tolvfingertarm är samma sak. det är det som ofta gör att människor blir förvirrade. :)

jag är heeelt hundra på att jag gjort en gastric bypass. och jag är frågvis och envis så jag har ställt alla frågor du kan tänka dig till läkaren och det är dessa uppgifter jag fått. :)

ska se om jag kan hitta lite papper som jag fått.. kan citera. :)
    De tar inte bort magsäcken, den finns kvar fast vid sidan om ihopkopplad med tunntarmen fast på ett nytt ställe. Tolvfingertarmen är en del av tunntarmen men det är den delen som tar upp mest näring och den är ju bortkopplad - alltså tar man upp mindre näring av det man äter.
  • Nala

Angående näringsupptaget.... jag googlade på "gastric bypass näringsupptag" och fick massor med träffar. Där står på många ställen att man tar upp mindre näring efter operationen...

Här är tex citerat från Centrum för titthålskirurgi CFTK, de gör väl bara magsäcksoperationer....

"Denna operation innebär att större delen av magsäcken kopplas ur. Samtidigt kopplas en del av tunntarmen också bort från näringsupptag. Det är således en kombination av minskat näringsintag till magsäcken och minskat näringsupptag i tunntarmen som åstadkommer viktminskningen."

Carlanderska skriver samma sak på sin hemsida; Aleris likaså...

Bariatric Centers hemsida (Sophiahemmet) har en mycket bra förklaring här:

http://www.bariatriccenter.se/BizPart.aspx?tabId=131&tci=29&childtci=47

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)