• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

linaalice skrev 2011-01-12 19:58:06 följande:
    jag skrev precis det där i ett jäkla långt inlägg som helt plötsligt ville försvinna. :(
    men du har absolut rätt! :)
    till det hela.. till mig har dom sagt flera, flera ggr att allt tas upp och att det är därför det är så viktigt att man tänker sig för med vad man äter. :)
    Du kanske har gjort någon annan variant på GBP eller så kanske de har ändrat lite där du blev operarad?
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-12 20:04:55 följande:
    Jag är ledsen.. råkade visst trycka på någon knasig knapp mitt i allt.. skrev ett sju jäkla långt svar och sen så var det bara borta. :(
    min läkare sa flera ggr att mycket som sas om just gbp var missuppfattningar bland annat det här med att en ficka lämnas.. han kallade det för en passage. eftersom maten bara passerar igenom.
    men jag förstår att det där med att borjan på tunntarmen sätts på magsäcken.. :)
    både dietist och läkare på KSS i Skövde säger i alla fall att allt man stoppar i sig tas upp av kroppen.
    det kanske var ett sätt att skrämma patienterna, vad vet jag? :)
    Hehe, de kanske kör skrämseltaktik :)
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-13 12:07:20 följande:
    Ja, jag visste juh att dom arbetar lite olika ¨på olika ställen i landet men det här är juh helt galet! jag vill juh äta fet mat men det för att kunna sänka mina insulindoser. jag skulle hamnat påditt sjukhus helt enkelt. :)
    man börjar juh undra, vad är bäst liksom? :s
    Min dietist rekommenderade också fullfeta produkter, inte light
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-13 19:42:33 följande:
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Jag blir juh lite fundersam som sagt. :(
    Förstår att du känner dig förvirrad :)

Gå efter vad som känns och funkar bäst för dig.......
  • Nala
    PetraD skrev 2011-01-13 20:53:35 följande:
    så äter man tex 1000kcal så kroppen endast upp 300kcal och resten "försvinner"??? alltid??
    Jag citerar från Bariatric Centers hemsida (Sophiahemmet)

"Gastric bypass är en kombination av restriktion och malabsorption.

Vid en gastric bypass skapar kirurgen en liten magsäcksficka (ca 30 ml). Den lilla fickan är direkt kopplad till tunntarmens mellersta del (jejunum). Under måltiden samlas maten snabbt i fickan. Eftersom det bara krävs en liten mängd mat för att fylla fickan, skickar övre delen av magsäcken tidigt en mättnadssignal till hjärnan, som om hela magsäcken vore full. Detta är en av de bidragande faktorerna till att man känner sig mätt snabbare och äter mindre. Dessutom känner man sig mindre hungrig eftersom magsäcksfickans innehåll töms direkt till en del av tunntarmen som skiljer sig från vad som är normalt.

Eftersom maten går förbi den första delen av tunntarmen (duodenum), absorberar kroppen mindre näringsämnen och kalorier. Jämfört med normal matspjälkning, smälts maten i ett senare stadium genom att momentet när maten blandas med magsafter, galla och safter från bukspottskörteln fördröjs. Kirurgen kan besluta sig för att ändra längden på tarmsegmenten för att framkalla en större eller mindre malabsorption.
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-13 21:17:06 följande:

Enligt min läkare så är det absolut inte så. Och enligt mig så låter det helt galet. :)
    Men det är informationen många av oss fått.
    Hade det varit så hade man juh inte fått information om att äta light saker för att sedan kunna behålla den nya vikten?
    Känner mig lite förvirrad som jag skrivit här tidigare. :)

.... men det är inte alla som får information om att äta light-produkter, många får tvärtom info om att undvika dem :)
  • Nala
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-13 22:00:52 följande:

Halloj alla

Idag har jag då varit på Ersta sjukhus och gjort en gastroskopi, och mitt magsår är... Håll i er... Läkt .

Men då jag fortfarande kräks och har ont så tog dom tre stycken biopsier i olika delar av buken, för att odla på om det finns bakterier kvar i magen. Får svar på det om tre veckor ... Jag kan ju tycka att dom kan ge mig antibiotika i förebyggande syfte, för om jag har bakterier så är det sådana bakterier som skapar magsår . Verkar ju otroligt dumt om jag ska få tillbaka det.

Fick en ny jacka av min mamma idag, hon tyckte att min jacka var stor som ett tält, vilket den är, men jag tänkte som så att jag köper en ny i september eller så, för köper jag en nu, så lär den vara för stor till jul .

Nu ska jag läsa ikapp :

Men gud vad skönt att det har läkt! Hoppas hoppas hoppas att du snart slipper illamående och kräkningar också...

Skoj med nya kläder :)
  • Nala
    linaalice skrev 2011-01-13 21:54:06 följande:
    Jo jag veeet :p
    Men alla måste välfå tips om hur dom ska behålla den nya vikten?
    vet faktiskt två personer som inte lyckats hålla vikten efter en operation. :s
    det tycker jag är lite skrämmande.. :(
    Självklart :)

Ja det är skrämmande :(
  • Nala
    kurilill skrev 2011-01-13 21:50:02 följande:
    Tack för bra info!
    Ingen orsak :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)