• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Imorgon har jag en timma att slå ihäl inne i Ystad, ska passa på att kolla på lite kläder. Jag trodde faktiskt att jag skulle ha minskat lite i strl nu på dessa 22 kg, men min mage är envetet stor vilket gör att inget sitter snyggt. Innan OP hade jag 52 i byxor, nu 50. Kan ha 48 om det är mjukt, typ leggings. Om det är jeans kan jag knäppa men det blir mkt häng över. Annars ligger övriga kroppen på 46 nu, och innan på 50. Antar att jag får leva med leggings och tunika denna höst och hoppas på att magen hänger med bättre till mellandagsrean
    Förra veckan var jag inne i Malmö på en lekpark, och då kom det en typ 7-årig kille och frågade om jag hade en bebis i magen. Trodde att den tiden var förbi då man fortfarande såg gravid ut, men tydligen icke...

• Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-08-10 11:46:45 följande:
    Mli79: Ja, sådana kommentarer är vi nog många som fått. Det kan bli lite pinsamt när det är en vuxen som frågar, men samtidigt förstår man ju att det oftast inte är elakt menat.

Jag får ofta höra att jag har en tjock mage (trots att 25 kilo trillat av), och det från fyraårige sonen som älskar att använda tjockismagen som kudde när vi ligger i soffan. Undrar om han får men för livet nu när jag succesivt kommer att banta bort hans goaste kudde.
    Jag är van att folk tror att jag är gravid, sen första barnet har jag sett konstant höggravid ut. Antar att det kommer att bli lite bättre också när man kan träna magen lite. Men jag trodde nog att magen hade minskat så att man iallafall inte såg så uppenbart gravid ut längre.
  • Mli79

Godmorgon allihop, hoppas ni får en bra dag!
    Har haft vägdag idag, tänk att man kan bli besviken för "bara" ett kg ner? Det är ju en perfekt hälsosam viktnedgång som man mår bra av.. men ändå. Räknade ihop minskade cm som 22 kgs minskning har givit:

"Midja" 16 cm Mage 20 cm Rumpa 14 cm Rygg 14 cm

Sammanlagd med alla andra mätställen blir det - 74 cm. En sak som jag ångrar att jag inte mätte är sjäva omfånget, alltså hur stor man är runtom inkl armarna. För det är där jag känner den största skillnaden, att jag har armarna närmare kroppen. Och en annan spännande upptäckt är var min midja är. Jag har höften betydligt högre än vad jag trott, så där jag nu mäter min midja ska den nog vara i fortsättningen också. Hej kroppskännedom!

• Mli79

ojoj, vilken egotripp i provhytten på Lindex idag! Testade massa kläder (synd att man inte är rik just nu..) och _alla_ satt bra!! Helt fantastiskt, jag menar strl 44 hade jag ju som mål, och där är jag redan nu! Konstigt är det, för när jag hade den här vikten senast så hade jag strl 48-50. Jag antar att jag är omformad efter graviditeterna så att allt sitter på magen.

• Mli79

Jag tycker att VC verkar kunna skylla alla åkommor på operationen nu, förut skyllde de på övervikten...
    Själv har jag fått en hemsk mensvärk, allt från lite molande till förlossningsvarianten. Eftersom jag har p-spruta har jag ingen mens, och nu har mensvärken varit varje dag i en månad. Ringde gyn igår och de sa att det nog hade med min OP att göra, riktigt hur kunde hon inte förklara så jag fick berätta för henne att jag också trodde att det handlade om den enorma frisättningen av östrogen som frisläpps när fettet försvinner. (sommarvikarie?..)  Men jag sa också att det känns orimligt att ha så ont, och det vore bra om jag fick det kollat så det inte var några cystor eller sånt som bildats. Men hon tyckte bara att jag skulle avvakta. "Det händer ju så mycket i din kropp nu, du äter ju inte så mycket onyttigt och sömnen är också säkert annorlunda".  Skrikandes 

• Mli79
    sophiasthlm skrev 2010-08-12 10:15:14 följande:
    jag funderar på detta med BMI jag har ett bmi på 36 men saken är den att min övervikt är på överkroppen BARA...inga ben ingen rumpa . Jag blir orolig att jag inte ska få denna operationen om man nu bara går på BMI....ngn som har erfarenhet av detta???
    Ont i rygg och knän och i hälarna som hälsporre typ min läkare sa att det kunde det vara typiskt för överviktiga kvinnor..... och jag har alltid varit frisk utav mig....sådant här måste dom ju oxå ha med i sina bedömningar eller?? 
    När jag var på Ersta så frågade jag om BMIgränser, och de sa då att de inte opererar under BMI 37 om det inte finns typ diabetes eller annat. Bäst är nog om du ringer och hör med dem innan. Du har ju en månad på dig att äta upp dig ett par kg annars...
  • Mli79
    Anna 73a skrev 2010-08-13 10:24:33 följande:
    Hejsan..
    Jag opade mig fär snart 2 månader sedan.
    Men har nu verkligen fått idetorka på vad jag ska äta på dagarna.

Vad äter ni?
    Har ni några förslag?
    Finns det nån tråd här  för det?

Tacksam för svar!!!
    Jag tror att det finns en tråd för det, men jag skriver ändå
    Jag har också idétorka, allt förutom lunch och middag har varit falu rågrut med ost och skinka i flera veckor. Jag som älskat frukt innan tycker inte längre att det är gott, och vissa får jag ont i magen av. Ägg har jag förätit mig på. När jag är och handlar vid mellisdags så är det ofta att jag köper allevos eller naturdiets färdiga shake med kaffesmak, om det inte hade varit så dyrt hade jag köpt på mig ett större lager. Jag dumpar ofta på yoghurt, fil och mjölk så sånt går bort..Ett glas proviva eller blåbärs/nyponsoppa funkar, men det håller inte mättnaden länge. Funderar på riskakor + pålägg, men eftersom jag inte alltid fixar ris och vitt bröd så vågar man knappt testa.
  • Mli79
    GreatMaffian skrev 2010-08-13 19:35:36 följande:
    I Kristianstad Skåne
    Om det är på Aleris har jag hört att de är väldigt hårda med sina viktkrav, men samtidigt så har du ju gått ner massor redan ju!
    Det enda jag kan tipsa om (skäms för mitt svarta bälte i jojobantning..) är att dricka vätskedrivande te, typ gullriste, alternativt sätta dig i en bastu lääänge. Kanske inte så väldigt hälsosamt, men man tappar vätska = vikt. Jag hoppas verkligen att de inte nekar dig en operation för bara 1,6 kg.
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-08-13 20:59:02 följande:
    Nu måste jag ta upp en lite "het" fråga angående det här med att få operation beviljad på basis av BMI.
    Många i mitt landsting är opererade på Sophiahemmet genom fritt vårdval eller vårdgarantin. Kravet från landstinget är BMI 40 utan komplicerande följdsjukdomar, annars 35.

Men, när jag läser här inne och när jag pratar med kompisar som opererats där får jag känslan av att många med lägre BMI beviljats op (utan följdsjukdomar), utom någon enstaka som fått i uppgft att komma tillbaka när de "ätit upp sig" (fast det har nog inte uttrycks precis just så).
    En kompis som ringde dit fick tipset av den hon talade med på mottagningen att lägga sten i fickan vid bedömningen. Okej, det var väl skämtsamt sagt, men man undrar lite....

Fifflar de med siffrorna eller hur lyckas de få betalt av landstinget om flera av patienterna är för "smala"?

Och för att inte det här ska bli någon smutskastning mot enskild vårdgivare så omformulerar jag frågan: tror ni att de privata aktörerna på fetmamarknaden fuskar med siffrorna för att få operera så många som möjligt på landstingens bekostnad?
    Jag ser den stora nackdelen i risken att det blir "fel" personer som opereras. När jag var på Ersta och träffade dietisten efter bedömningen, var jag där samtidigt som en man som inte hade någon som helst koll på vad en GBP var, och ändå var han precis OKad på bedömningen. Han frågade dietisten hur operationen gick till och vart väldlgt chockad av att man inte kunde äta som vanligt efter OP. En man som opererades samma dag som mig blev inlagd igen ett par dagar senare för att han hade klämt i sig en stor hamburgare. Om man godkänner bara på basis av BMI för att få in mer pengar så är det ju en risk att man släpper igenom de som inte är redo. Eftervården av dessa är kostsam, men kommer de från andra landsting så är det ju inte säkert att de hamnar på Erstas budget.
  • Mli79
    Mli79 skrev 2010-08-14 07:31:46 följande:
    Jag ser den stora nackdelen i risken att det blir "fel" personer som opereras. När jag var på Ersta och träffade dietisten efter bedömningen, var jag där samtidigt som en man som inte hade någon som helst koll på vad en GBP var, och ändå var han precis OKad på bedömningen. Han frågade dietisten hur operationen gick till och vart väldlgt chockad av att man inte kunde äta som vanligt efter OP. En man som opererades samma dag som mig blev inlagd igen ett par dagar senare för att han hade klämt i sig en stor hamburgare. Om man godkänner bara på basis av BMI för att få in mer pengar så är det ju en risk att man släpper igenom de som inte är redo. Eftervården av dessa är kostsam, men kommer de från andra landsting så är det ju inte säkert att de hamnar på Erstas budget.
    Glömde.. ett enkelt sätt att fejka ett högre BMI är att alltid väga patienter med full klädsel och skor, samt att fixa lite med vågen så den alltid ligger på +några kg. "Alla vågar går ju olika"...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)