• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Idag är det en månad sedan OP, och jag ställde mig med viss ångest på vågen eftersom jag har varit bortrest en vecka + har börjat äta purémat. Känner mig fortfarande väldigt svullen och svampig, men vågen visade iallafall 2,5 kg minus! Så skönt, känns ungefär som när man öppnar en faktura som man tror ska hamna på ett par tusen och det visar sig att man får tillbaka pengar istället

Resultatet efter en månads OPliv (utan flyt innan): -13,6 kg och -60 cm runt kroppen. Mest har mitt midjemått minskat, från 120 till 108. Så här "smal" har jag inte varit på 3 år, och då var jag bara tillfälligt där för att sedan vända uppåt igen. Men nu jäklar blir det bara bättre!

• Mli79
    Hera78 skrev 2010-07-02 14:19:21 följande:
    Igår skickade jag iväg papper om att jag vill flytta min remiss till Ersta, hoppas att jag får en bekräftelse därifrån snart så jag vet att jag faktiskt står i kö och att det händer nånting!
    Hej! Ersta skickar ingen bekräftelse på att remissen har kommit fram, det första man får därifrån är kallelsen till bedömningen. Men du kan ju alltid ringa och fråga om en vecka eller två om allt har kommit fram som det ska.
  • Mli79
    monixxx skrev 2010-07-02 20:55:59 följande:
    AJJJ!!!!Gråter Jag har ont och känner mig uppblåst som en Ballong!!! Opererade mig i onsdags, allt har gått bra annars!
    Hur länge sitter detta i? Känns som en massa gaser i hela magen!......
    Annars en stor eloge till Sophiahemmet, ett kanonställe med toppen personal, särskilt "min"
    kirurg Peter Loogna! {#emotions_dlg.flower}
    Jag känner igen det där, det började en eller två dagar efter OP och höll i sig en vecka. Inte så farligt hela veckan dock. Jag kände det som om jag skulle behöva en sportbehå som höll upp magen, typ. Massa gaser är det i början.. Mitt tips är helt enkelt att.. tja.. gasa.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-07-03 10:46:50 följande:

Någon som vet vad som hänt med denna ts? De ser så konstigt ut allting i själva ts är liksom högerjusterat? och svårt läst tycker jag?

Men tittar jag på andra ts här på fel ser de helt normal ut!"

Någon anna som märkt samma sak? eller vet ni vad orskaen är?

Jag funderar på om det kan vara så att texten i trådstarten är centrerad, kanske är det som spökar? Håller med om att det ser lite konstigt ut.
  • Mli79
    lisalove skrev 2010-07-03 09:02:07 följande:
    Jag opererade mig också i ons och allt gick bra. Känner mig något svullen, men så fick jag också mens i går. Annars har jag mest hållsmärta på vänster sida. Antar att det är där de har grävt mest . Personalen på Ersta är till största del fantastisk. Kirurgen jag träffade var den torraste människa jag träffat, fick inte veta mkt vettigt alls. Sen när jag kom in på opdagen blev jag lite oförskämt bemött, men bara att gå vidare.

nu kämpar jag med frukost.-)
    Kul att du nu är OPad och att du mår bra!  Jag har glömt, var du också med i studien om normalkost?
  • Mli79
    littlemisstrouble skrev 2010-07-06 10:58:05 följande:
    innan man gör en operation så ska man ju som ni pratar om, äta flytande. är det pulverdieter som gäller då eller vad kan man mer äta/dricka??
    Det är lite olika beroende på vilket sjukhus man ska OP på. Vissa har bara krav på att gå ned i vikt, vissa vill att man äter flytande två veckor innan, då Modifast. Har inte hört något sjukhus som rekommenderar annat än Modifast, Allevo och Naturdiet mm är det för lite kcal/näring i, iallafall enligt Ersta.
  • Mli79
    V P E skrev 2010-07-07 00:35:38 följande:
    Nog är det lite märkligt det där... vissa kräver att man äter VLCD i två veckor... Sophiahemmet vill att jag ska gå ner tre kilo, på vilket sätt jag vill...

Varför inga nationella riktlinjer??
    Alla sjukhus har sina olika idéer vad som är bäst, det gäller även ätandet efter OP. Lightprodukter säger en del, standard säger andra. Likadant med proteinpulver som tillskott till flytet. Jag var med i en studie som handlade om att äta normalkost fram till OP istället för att flyta. Jag gick upp ett par kg t o m innan OP..
  • Mli79

Igår gick jag och la mig tidigt för jag var så jäkla trött. Sen vaknade jag inatt med den värsta mensvärken jag har haft på väääldigt länge. Jag visste inte ens om jag skulle kunna ta mig ur sängen för att hämta värktabletter. Jag har inte haft mens på över ett halvår pga P-spruta, känner mig bara lite extra svullen och får kryp i benen när jag normalt skulle ha haft mens (vilket är nu i veckan). Jag har en teori om att kroppen får spel i sina hormoner nu, stor del av östrogenet lagras ju i fettet vilket borde göra att det frisätts i kroppen när fettet förbränns i en så häftig takt som nu. Tror ni det kan stämma?
    Hade ändå vägdag idag och hade faktiskt gått upp ett par hekto sen i förrgår (pga mens kanske?), så denna vecka har jag "bara" gått ner 1,3 kg. Men jag har faktiskt nått -15 kg på dessa 5 veckor! En tredjedel av min önskade viktnedgång är klar! Och så innebär det att det bara är 8 kg kvar tills jag väger så pass vettigt att jag kan rida in min häst! Som jag har saknat ridningen...

• Mli79
    Maddisen80 skrev 2010-07-07 10:49:37 följande:
    ja man kan gå upp lite i  vikt när man har menstration så de lär du gå ner igen ska du se.

Ja, jag är inte särskilt orolig över det. Var mer ett konstaterande

• Mli79

Nu är jag lite irriterad över all uppmärksamhet jag har fått på sista tiden, och då har det gått långt. Är det fler än jag som upplever att bara för att man har varit öppen med att man gjort GBP så är det fritt fram att ställa frågor om viktnedgång, matvanor och den klassiska "saknar du inte allt onyttigt?". Lite som när man var gravid och alla kunde fråga om allt möjligt privat.
    Jag brukar svara artigt att allt är bra och att allt går som det ska, men inombords vill jag bara skrika att de ska lämna mig ifred, jag är inte bara en viktnedgång!!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)