• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

AlvaElsaHalmsjö skrev 2010-05-10 17:46:29 följande:
    Hej!! ville tacka för all hjälp ang mina frågor om  betalningsförbindelse..Den skickas till mig inom kort och jag har fått tid på sophia hemmet den 10 juni för bedömning/gruppsamtal...Är det någon som vet hur ett sånt möte går till??fick en tid en timma innan för att ta prover, får man tid till operation då eller ??får man träffa kirurg också??Många frågor blev det.. :)Kram Helené
    Det är ett samtal där du får träffa dietisten som berättar om kost innan och efter operation och ett samtal med kirurgen som berättar vad operationen innebär mm. Du vägs och mäts och det tas lite prover. Jag fick iaf operationstid direkt innan jag åkte hem.

Lycka till
  • Nala
    FMEmbla skrev 2010-05-10 20:54:06 följande:
    anna 73:a: Tack, ska kolla din blogg. Mli79: Ok, så man ringer alltså runt själv för att hitta "bästa stället". Antar att www.vantetider.se/ är ett vettigt ställe att hålla koll på då, för vad jag förstått är nog VG ett ganska belastat landsting eftersom det är så stort. Tror jag läst nåt om över året i väntetid. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att bli godkänd. Jag ligger på BMI 36,7 ungefär, beroende på dag, och jag vet inte vad gränsen går här i VG. Det känns löjligt att ens tänka tanken att "jag kanske ska gå upp lite i vikt för att vara garanterad"... Hur har ni andra haft det, vilket BMI har ni legat/ligger på?
    Västra Götaland har 40 som gräns om du inte har andra komplikationer typ diabetes tror jag.....
  • Nala
    Mli79 skrev 2010-05-11 18:49:02 följande:
    OK, alltså bara genom att du åberopade vårdgarantin till Västra götaland, dvs inte valde sofiahemmet aktivt?Tänk om det kunde funka så bra här i Skåne.. vad jag har förstått så skickar köper de in platser från Aleris, och när de är slut så är de inte särskilt positiva till att anstränga sig och skicka patienter någon annanstans.
    Nej jag använde mig av valfrihet i vården.......men i Västra Götaland tror jag att vårdgarantin funkar rätt så bra...
  • Nala
    lisalove skrev 2010-05-11 21:14:26 följande:
    Vårdgarantin: så betalar landstinget resorna ToR för både bedömningsmötet och vid själva operationen. Jag flög, och det var inga problem att få det betalt. Övernattning +mediciner (de som behövs efter operation)+vårdavgiften står du själv för.Det fria vårdvalet: Du står för resor +övernattning +mediciner +vårdavgiften: Landstinget står bara för operationen.
    Det där är också lite olika beroende på landsting...Jag tillhör Västra Götaland och använde valfrihet i vården. Jag och jag vet många andra har fått resorna betalda, både till bedömningssamtalet, till operationen och återbesöken....jag har inte betalt något för nätterna på sjukhuset heller.
  • Nala
    lisalove skrev 2010-05-11 22:02:47 följande:
    Just det, glömde det Jo absolut är det beroende på landsting, men jag såg att trollbottom pratade om lycksele (västerbotten), så jag kan bara svara för det
    Sorry, det missade jag :)
  • Nala
    Mile skrev 2010-05-12 00:12:30 följande:
    Hej!Några tips till lilla mig, landskrona kommer ingenstans, men vågar inte gå ur vårdgarantin, ringt runt till alla som lanskrona har förbindelse och alla säger samma sak, 3 mån och efter det 3 mån, men vi kan inte hålla kraven och nu e det sommar, så allt kommer på efterkälkeSka ja flytta, erstad eller danderyd, eller tips på nått annat?
    Det där kan du ju bara bestämma själv. Det blir alltid lite längre väntetid överallt på sommaren för många sjukhus opererar inte alls under sommaren......
  • Nala
    Anna 73a skrev 2010-05-14 22:34:28 följande:
    Jo en hälsodeklaration fick jag också fylla i där på bedömningsmötet..men detta e en hälso enkät,med helt andra frågor..Inte om sin sjukhistoria utan TEX om jag dom senaste 4 veckorna hindats att tex bada pga av min övervikt eller om den på nåt sätt hindrar mig att leva det livet jag vill...
    Det fick jag fylla i när jag var på bedömningsmötet..... ett häfte med en massa frågor...
  • Nala
    Tinzi skrev 2010-05-14 23:05:33 följande:
    Hej!En fråga: Jag ska på bedömning på Sofiahemmet nu 27 Maj, får man OP då med en gång? Ska till Spanien på semester 4-18 aug, när jag ringde sofia sa de att de inte hade nån kö...så min fråga lyder: Hur lång tid efter bedömning fick ni OP tid?Tycker ni att jag skall OP innan eller efter semestern? kan man bada efter nåra veckor? eller borde jag ta det efteråt?
    Jag fick min operationstid innan jag gick hem efter bedömningsmötet....... Du kan bada när såren har läkt ordentligt, det tar inte jättelång tid.
  • Nala
    Mli79 skrev 2010-06-08 18:07:25 följande:
    Jag har för mig att det var någon här i tråden som hade problem med diarré efter operationen, kan ni hjälpa mig minnas vem det var? Ända sedan min lite för snabba naturdietslatte till lunch åker allt jag dricker ut med raketfart och magont. Nån som har haft likadant?
    Du har inte blivit känslig mot laktos? Det är ju jättevanligt efter operationen och det är väl laktos i Naturdiet?
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-06-08 20:16:46 följande:
    Några dumpingfrågor till er som varit opererade lite längre:

1. Finns det något du brukar dumpa på?
    Handlar det mer om vad du äter än hur du äter?

2. Har du provat alkohol efter operationen?
    Hur funkar det?

3. Händer det att du äter sötsaker?
    Hur funkar det?
    1. Jag dumpar inte på fett men på sött. Klarar inte för snabba kolhydrater heller tex mannagrynsgröt eller risgrynsgröt. Dumpar också om jag äter för fort, får väl troligtvis ner för mycket då :) Mjukt bröd mår jag inte bra av.  För mig är det en kombination av både vad och hur jag äter...... dumpar också lättare om jag slarvar med målen.

2. Japp, jag har provat alkohol, många gånger :) Jag märker ingen större skillnad, kan dricka rätt så mycket och inte bli jättefull.  Vissa saker går rätt ut i blodet fortare så man känner av det och öl tex tar lite stor plats så det går väldigt sakta att dricka. Jag brukar hålla mig till ett par glas rött vin och det går jättebra.

3. Det händer någon gång, inte ofta och i så fall i väldigt små mängder. Tar hellre några bitar melon tex eller bär.....

Opererades den 18 augusti 09, så jag har varit opererad i snart 10 månader - herregud vad fort det har gått!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)